2024-03-22, 16:13
Medlem
smickras avatar
Har GW flåsat fram någon rafflande teori om detta fall?
Citera
2024-03-22, 16:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Du måste förväxla mig med någon. JAG har inte ifrågasatt hur polisen hanterat detta, men är givetvis på det klara med att utredningen kring detta kan komma med synpunkter. Fast det är ju ganska enkelt att i efterhand tala om vad som skulle gjorts annorlunda när alla fakta ligger på bordet.
Nej, du ifrågasätter kritiken att de ingenting gjorde. Jag kritiserar polisen för att de inget gjorde.

Citat:
Jag vet inte om och i så fall hur försvinnandet klassades. Än mindre hur man resonerade kring det. Kanske fanns det en viss trygghet i att föräldrarna inte verkar haft några betänkligheter mot att låta flickan ta sig till och från skolan på egen hand.
Det har polisen själv gått ut med. Det klassas som ofrivillig först på måndagen -- hela helgen ansågs inget brott ligga bakom försvinnandet.

Sjuåringar tar sig till skolan på egen hand - att använda det som ursäkt att inte leta är ju helt absurt.
Citera
2024-03-22, 16:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Om inte TR har gjort samma fel igen så är det en till misstänkt nu

https://gofile.io/d/W9M4Wf

.
Tror det kan vara rätt ändå då den tillförordnade advokaten är verksam i Göteborg, Borås och Alingsås och det är skickat till Åklagarkammaren i Borås. Advokaten arbetar med brottmål.

2024-03-22 17 Framställan om förordnande av offentlig försvarare (sekretess MT2)
21 2024-03-22 18 Förordnande e-postat till Advokat Fabian Bergström.
Kopia e-skickat till Åklagarkammaren i Borås,
Åklagarmyndigheten, e-postat till Polismyndigheten, region Väst, skickat med lösbrev till Sekretess MT2. Kopia av aktbilaga 17 översänt till Advokat Fabian Bergström,
Polismyndigheten, region Väst, Åklagarkammaren i Borås, Åklagarmyndigheten.

Advokat Fabian Bergström
https://www.hestraadvokat.se/medarbetare-1/fabian-bergstrom/

Kan det vara så att det är den i familjen som är misstänkt för vapenbrott och det har råkat hamna på samma?
Om inte... vem är MT2?
Citera
2024-03-22, 16:27
Avslutad
Säkert någon av föräldrarna (pappan)pga det har varit poliser flera ggr per dag på husrannsakan och teknikerna har varit i huset minst två olika ggr.
Senast redigerad av Contessa1 2024-03-22 kl. 16:31. Anledning: Glömde en grej
Citera
2024-03-22, 16:30
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ytterligare-en-person-misstankt-efter-majas-dod/

Nu framkommer det i handlingar från tingsrätten att ytterligare en person är misstänkt i ärendet. Personen har förordnats en offentlig försvarare, men det framgår inte vad han eller hon misstänks för.

Expressen har sökt försvararen som inte vill ge några kommentarer för tillfället.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contessa1
Säkert någon av föräldrarna pga det har varit poliser flera ggr per dag på husrannsakan och teknikerna har varit i huset minst två olika ggr.
Det tror inte jag.
Varför skulle de sekretessbelägga namnet på en förälder - när det inte gör det på Tim.
Jag gissar på en minderårig.
Citera
Medlem
Citat:
Nu framkommer det i handlingar från tingsrätten att ytterligare en person är misstänkt i ärendet. Personen har förordnats en offentlig försvarare, men det framgår inte vad han eller hon misstänks för.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ytterligare-en-person-misstankt-efter-majas-dod/

Antingen läser Expressen Flashback eller så har Expressen uppgifter trots att domstolen har stängt.
Det kan vara så att någon tillkommit i fallet som misstänkt. Det lär väl åklagarkammaren eller polis snart redogöra för.
Däremot ska domstolen stryka en del i dagboksbladet. Inte första gången Borås Tingsrätt har tekniska problem.
Citera
2024-03-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contessa1
Säkert någon av föräldrarna pga det har varit poliser flera ggr per dag på husrannsakan och teknikerna har varit i huset minst två olika ggr.

Kan ju vara så enkelt att TA blev hämtad av en förälder som sedan kan torska för skyddande av brottsling och medhjälp till flykt. Blir intressant att få reda på mer.
Citera
2024-03-22, 16:32
Moderator
OYs avatar
Är det på objektiv grund uteslutet att Polisen över helgen hade information om att Maja kunde befinna sig hos någon i Stockholm, Norrköping eller vara på väg till någon på dessa orter?
Citera
2024-03-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det tror inte jag.
Varför skulle de sekretessbelägga namnet på en förälder - när det inte gör det på Tim.
Jag gissar på en minderårig.

Misstänkt är alltid sekretess på innan häktning. Ofoget är att många misstänks och sedan släpps men har identifierats och fått utstå lidande. Nu kör man säkra kort att häktning först sen namnet.
Citera
2024-03-22, 16:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Misstänkt är alltid sekretess på innan häktning. Ofoget är att många misstänks och sedan släpps men har identifierats och fått utstå lidande. Nu kör man säkra kort att häktning först sen namnet.
Är det så?
Det jag aldrig noterat/reflekterat över faktiskt.
Du har säkert rätt - och då gissar jag också på en närstående, mer exakt pappan till Tim.
Citera
2024-03-22, 16:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det på objektiv grund uteslutet att Polisen över helgen hade information om att Maja kunde befinna sig hos någon i Stockholm, Norrköping eller vara på väg till någon på dessa orter?
Norrköping kommer ju från deras egen pejling - och kunde givetvis inte uteslutas innan de insåg att den var felaktig.

Din fråga är för övrigt konstigt - det är uteslutet att hon var på någon av dessa platser under helgen, men att utesluta en möjlighet helt kan ju polisen aldrig göra före de har kontrollerat uppgiften eller står med facit i hand.

Det är alltså inget skäl för att inte vidta åtgärder för en försvunnen flicka men den problematik som Maja hade - en flicka som enligt föräldrarna skötte sina tider och kom hem när hon skulle normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in