2024-03-22, 15:46
Medlem
Jag tror de flesta kvinnor mår bättre i en traditionell kvinnoroll. Med traditionell menar jag att kvinna ansvarar i högre grad för hem och barn och är undergiven mannen. Givetvis pratar vi inte hemmafru och en tyst mus som inte har någon åsikt alls.
Citera
2024-03-22, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Staten har ju tagit över mäns roll. Kvinnor är lojala mot dem som förser dem och deras barn med resurser. Tidigare var detta män via giftermål, nu är det tvingande överföring från män till kvinnor via skattesedeln samt via uppblåsta tjänster i offentlig sektor. När den ekonomiska krisen kommer så kommer denna att återställa oss till vår natur.

"Uppblåsta tjänster i offentliga sektorn"?
Menar du undersköterskor? Lärare? Sjuksköterskor? Sjukgymnaster? Kuratorer? Socialsekreterare? Läkare? Poliser? Lokalvårdare? Räddningstjänst? Vad menar du?

Och vilken "naturlig ordning" menar du? Bondesamhället? Samlar/jägarsamhället?

För hemmafru-epoken var en kortvarig, mycket kortvarig parentes i mänsklighetens historia. Så. Då är nog snarare bondesamhället "den naturliga ordningen". Vill du tillbaka till det? Har du skaffat egen gård ännu? Och en bondmora som du kan jobba tillsammans med på er gård? Och få flera små barn med?
Citera
2024-03-22, 15:50
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Det livet många kvinnor har! Gratis arbete för att serva sina lata män! Har man familj delar man på ansvar!
Vi är 2 högutbildade med en hel hög barn. Vi jobbar båda ofta mer än 40 tim veckor. Funkar utmärkt när man delar på sysslorna! Män är generellt lata helt enkelt! I min vänkrets finns inga mansgrisar. Den tiden borde vara förbi! Uppsträckning gubbar!

Stor chans att det är särskilt kul liv att hetsa till jobb 2 × 40 timmar plus eventuell pendling och lunch, sen ska det hämtas/lämnas lagas middag, få läxor gjorda, tvätta, städa, synka aktivitetsskjuts och kalas osv. Allt detta ska göras med leende på läpparna samtidigt som du utvecklar din relation till dina barn och din fru.

I själva verket kräver familjelivet in i helvete mycket arbete, och det är inte kompatibelt med två heltidsarbetande föräldrar. Och i själva verket är kvinnor mer lämpade att ta större insatsen för hemmet.

Och det är inte upp till dig att berätta vilken tid som borde eller inte borde vara förbi. Sköt dig själv och skit i andra, din cuck.
Citera
2024-03-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag tror de flesta kvinnor mår bättre i en traditionell kvinnoroll. Med traditionell menar jag att kvinna ansvarar i högre grad för hem och barn och är undergiven mannen. Givetvis pratar vi inte hemmafru och en tyst mus som inte har någon åsikt alls.
De män som vill försörja fru och barn får helt enkelt träffa kvinnor som vill bli försörjda.

Vi andra försörjer helst oss själva. En ickefråga. Klart man vill träffa någon vars värderingar och livsfilosofi överensstämmer med ens egna. Det enda som saknas är väl en app där män som vill försörja hela hushållet och kvinnor som vill bli försörjda kan mötas. Problem solved.
Citera
2024-03-22, 15:53
Medlem
Hovslättsmannens avatar
"Hemmafru-trenden" är ju i damtidningarna ungefär var femte år. Det står nog inte för något annat än tidningarna behöver något nytt att skriva om, tyvärr.
Citera
2024-03-22, 15:55
Medlem
Inte förvånande. Feminismen har varit döende senaste 10 åren. Det var inte så kul som man trodde att hata män och slita på ett jobb. Vanliga kvinnor har kommit på att de blivit puttade in i det här tramset av några få högljudda träskpaddor med bakomliggande psykisk ohälsa
Citera
2024-03-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP

Fast i Sverige funkar inte riktigt detta ... 80-talet var det mer så samhället såg ut men idag måste kvinnor också jobba och det mesta delar man på annars blir det katastrof ekonomiskt. Pensionsparande osv osv. En Kvinna i Sverige kan inte leva som hemmafru som tex USA.. där är det betydligt vanligare och mer status att bara vara hemma med barnen och och sköta hemmet.. men i Sverige är det inte alls lika vanligt. Dessutom skulle dagens män känna sig väldigt kränkta i Sverige att behöva försörja sin tjej och barn. Bara att en man ska betala för första dejten blir ju en diskussion!
Den nya generationen män är helt annorlunda med hur det såg ut förut nu är dom mer lättkränkta och inte alla lika öppna för mansrollen. Därför många svenska kvinnor börja se sig om efter utländska män tex Europeiska osv. Män ogillar svenska och kvinnor dom klagar och gnäller på dom och kvinnor ogillar mer och mer svenska män. Det är tyvärr den framtiden vi ser.
Citera
2024-03-22, 15:57
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
För hemmafru-epoken var en kortvarig, mycket kortvarig parentes i mänsklighetens historia. Så. Då är nog snarare bondesamhället "den naturliga ordningen". Vill du tillbaka till det? Har du skaffat egen gård ännu? Och en bondmora som du kan jobba tillsammans med på er gård? Och få flera små barn med?

Det var väl ändå ingen kortvarig epok i mänsklighetens historia ? Vad är det för gallimatias ?
Hemmafruar har i princip pågått från mänsklighetens början fram till 1960 talet . Och då menar jag Hemmafruar då allt farligt,skitigt och jobbigt arbete sköttes av männen och då kvinnorna skötte andra sysslor som gick att förena med barnpassning.
Senast redigerad av Upplyften 2024-03-22 kl. 16:03.
Citera
2024-03-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
"Uppblåsta tjänster i offentliga sektorn"?
Menar du undersköterskor? Lärare? Sjuksköterskor? Sjukgymnaster? Kuratorer? Socialsekreterare? Läkare? Poliser? Lokalvårdare? Räddningstjänst? Vad menar du?

Och vilken "naturlig ordning" menar du? Bondesamhället? Samlar/jägarsamhället?

Jag tänker mer på familjerätten, socialtjänsten, försäkringskassan, skatteverket, arbetsmiljöverket, jämställshetsmyndigheten och ja även i polisen där det kvoteras friskt.

Med naturlig ordning menar jag inte att kvinnor ska kedjas i köket, jag menar att män och kvinnor kommer hamna där de hamnar efter sina egna fria val och inte något som kommer med tvång ovanifrån.
Citera
2024-03-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det var väl ändå ingen kortvarig epok i mänsklighetens historia ? Vad är det för gallimatias ?
Hemmafruar har i princip pågått från mänsklighetens början fram till 1960 talet . Och då menar jag Hemmafruar då allt farligt,skitigt och jobbigt arbete sköttes av männen och då kvinnorna skötte andra sysslor som gick att förena med barnpassning.

Jägare/samlar-tiden: männen jagade, kvinnorna samlade bär etc. med barnen. Dvs.: båda könen "jobbade" för att skaffa en allsidig och näringsriktig föda.

Bondesamhället: både männen och kvinnorna jobbade på gården. Både bonden, bondmoran, trälar, pigor, drängar. I alla tider. Även de äldre barnen jobbade eller tog hand om yngre syskon.

Hemmafru-epoken är oerhört kort. Och innan den var det endast de rikaste, där kvinnorna inte jobbade.

Ska man ha en ny hemmafru-epok, så behövs det blomstrande ekonomi. Tycker du det verkar som vi har det?
Citera
2024-03-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
De män som vill försörja fru och barn får helt enkelt träffa kvinnor som vill bli försörjda.

Vi andra försörjer helst oss själva. En ickefråga. Klart man vill träffa någon vars värderingar och livsfilosofi överensstämmer med ens egna. Det enda som saknas är väl en app där män som vill försörja hela hushållet och kvinnor som vill bli försörjda kan mötas. Problem solved.
Jag vill ha en kvinna som jobbar. Men helt ok om hon vill jobba deltid för att ha mer tid över till hushållet och låta mig göra det jag är bra på, dra in pengar, snickra och planera aktiviteter och resor för familjen.
Citera
2024-03-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fast i Sverige funkar inte riktigt detta ... 80-talet var det mer så samhället såg ut men idag måste kvinnor också jobba och det mesta delar man på annars blir det katastrof ekonomiskt. Pensionsparande osv osv. En Kvinna i Sverige kan inte leva som hemmafru som tex USA.. där är det betydligt vanligare och mer status att bara vara hemma med barnen och och sköta hemmet.. men i Sverige är det inte alls lika vanligt. Dessutom skulle dagens män känna sig väldigt kränkta i Sverige att behöva försörja sin tjej och barn. Bara att en man ska betala för första dejten blir ju en diskussion!
Den nya generationen män är helt annorlunda med hur det såg ut förut nu är dom mer lättkränkta och inte alla lika öppna för mansrollen. Därför många svenska kvinnor börja se sig om efter utländska män tex Europeiska osv. Män ogillar svenska och kvinnor dom klagar och gnäller på dom och kvinnor ogillar mer och mer svenska män. Det är tyvärr den framtiden vi ser.
Jag har inte skrivit att min kvinna inte ska jobba. Men hon får gärna jobba deltid under perioder i livet när det krävs och ta hand om hushållet så jag kan göra det jag är bra på, tjäna pengar, snickra och planera trevliga aktiviteter och resor med familjen.
Nu har jag en sån kvinna och mitt ex och mor till mina barn var också en sån kvinna. Det är naturligt och något många tycker om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in