Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-20, 21:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Bra där att även ta med de påstådda 43 sekunderna när vi beaktar tjejernas vittnesmål.
Med tanke på vart de befinner sig då skotten faller så är det tämligen tajt (och kanske t.o.m. omöjligt) för ett möte runt 43 sekunder innan skotten.
Flickorna kontaktade dock polisen först 1997, men själv anser jag inte att det finns något i förhören som motsäger att de verkligen var där... bland de sista(t.o.m. de sista) som passerade mordplatsen.
Dock ser man i några av detaljerna att de skiljer sig lite åt. Fullt naturligt och mer misstänkt vore annars.

Det fanns en man på platsen som hade Walkie Talkie: Fotografen Ulf K.

Han befarade själv, i en artikel, att han satt WT-ryktet i svang ...

Dessvärre torde de finska flickorna inte ha sett honom heller, eftersom filmen de refererar till, som de ska ha sett den kvällen, hade premiär året efter, enligt uppgifter i tråden.

Frågan är varför det dröjer så lång tid innan de rapporterar in sin observation.
Citera
2024-03-21, 07:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det fanns en man på platsen som hade Walkie Talkie: Fotografen Ulf K.

Han befarade själv, i en artikel, att han satt WT-ryktet i svang ...
Bra tänkt av Ulf K. Men polisen förhörde honom om det där, och det finns inte mycket som tyder på att han skulle ha gett upphov till de här första WT-uppgifterna. Tittar man på det allra första WT-tipset (och som sedan gick ut i kvällspressen) så kom det från en person som inte själv hade sett en WT, utan räknat ut att mördaren kunde ha haft en sådan i sin handlovsväska för att hålla kontakten med sina kumpaner.

Ulf K stämmer inte heller in på Skelleftehamnsmannens berättelse om en WT-man i korsningen Olofsgatan/Tunnelgatan väster om mordplatsen (Ulf K var enligt förhöret aldrig väster om Sveavägen). Dessutom är ju Skelleftehamnsmannen tydlig med att mannen skall ha pratat i en walkie-talkie (Ulf K hade en polisscanner som han bara kunde lyssna på). Visserligen verkar Ulf K till utseendet ha varit ganska lik mannen på teckningen som Skelleftehamnsmannen ritade, men det beror nog bara på slumpen.

Förhöret med Ulf K:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAE2495-00
Senast redigerad av Draifos 2024-03-21 kl. 07:35.
Citera
2024-03-21, 08:24
Medlem
Citat:
Instämmer till fullo där.
Och gällande din koppling till "de 43 sekunderna" så går dessa att förklara på andra och förmodligen också enklare sätt.
Att försöka finna stöd i dessa 43 sekunder för ett mötesscenario blir riktigt osäkert och lägg där till allt annat som måste "uppfyllas" för att möjliggöra scenariot.
Varför skulle Palme avtala ett möte mitt i natten, inne i stan?
Vad skulle vara så akut?
Varför ha med sig Lisbeth till ett sådant "akut" möte?
Vad hade hänt om Olof och Lisbeth inte fått biljetter till Bröderna Mozart på Grand?
Varför ljuger/tiger Lisbeth om ett samtal/möte?
O.s.v.
Mötesscenariot kräver sin förklaring för att vara sannolik... eller ens trolig.

Kuriosa:
Mötesscenariots tillkomst var väl genom Ingvar Heimer vars död varit en del i olika konspirationsteorier?

Heimer brukar anses som mötesscenariots fader..även om jag har för mig att hypotesen i riktigt original formades av annan..möjligen Krantz eller Aner förslagsvis.

Gällande Katarina L och Maria så förefaller det som om den kritiserade filmen "30 Sekunder" möjligen har rätt på en punkt.Den att Inge M har parkerat sig på Tunnelgatan på sådant sätt att det har påverkat ljusintervallerna på Sveavägen vid kritisk tidpunkt.
Jag kan inte frigöra mig från intrycket jag får när jag läser materialet att Anders Delsborn faktiskt är den ende som hinner över vid grönt i direkt samband med skotten emot Palme.
Via olika vittnesmål synes det inte orimligt att Hans J samt Leif L och Jan A får ett kort rött ljus emellan skotten samt grönt för dem.
Detta påverkar naturligtvis även röd-grön gubbe för tjejerna som ju skall korsa Sveavägen samt Tunnelgatan på sin väg till centralstation.
Vad det synes innebära praktiskt är således att någon vidare väntetid för att invänta grön gubbe för att korsa Sveavägen mittför mordplatsen inte har förelegat.
Detta avgränsar hur nära i tid som Katarina och Maria befinner sig vid brottsplatsen före mordet.
Vad jag kan utröna så verkar det sannolikt att de kunnat gå över Sveavägen samt Tunnelgatan i stort sett direkt.

Är detta riktigt resonerat så passerar de mittför den snart uppkomna mordplatsen inte mera än tjugo sekunder före det att skotten faller..med allt vad det innebär för mötesscenarios,Dekorimaman samt annat.
Citera
2024-03-21, 08:48
Medlem
Avslutningsvis så kan noteras att Nicola F uppger att han mött ett ungt par på sin promenad norrut på Sveavägens östra trottoarsida.
Det hade varit trevligt om mera tydlighet här kunde uppnås..men som vanligt sket PU i att försöka skaffa sig det.
Det unga paret som Nicola F uppger sig ha mött är enligt materialet således liktydiga med Katarina L samt Maria.Något annat ungt par finns inte på östra sidan Sveavägen i materialet,såtillvida att Nicola F inte menat att han mött paret söder om brottsplatsen.
Följdfråga var någonstans Nicola F mötte paret exempelvis hade skänkt ytterligare lite klarhet gällande förloppet pre mord i tid och rum.
Sådant är alltid väsentligt..det hade kunnat ge riktigt mycket på benen att ganska precis kunna bestämma mordtiden exempelvis.

PU har i alla delar varit av undermålig art.Naturliga uppföljningar som utan tvivel kunnat bringa betydligt ökad klarhet kring mycket runt mordet och i vissa fall till och med eventuellt kunnat frikänna individer från misstankar(tänker på den famösa Bohemiauppgiften rörandes enligt materialet Stig Engström)har inte gjorts.
Direkta falsarier har utförts istället..exempelvis 23.15 noteringen för Roger Ös telefonsamtal till Sigge C eller Jerker Söderbloms medvetet överdrivna mening att konspiration varit bakgrund till mordet,detta bara för att han ville ha mera cash till sin avdelning mm mm.

Det är ett sorgespel att beskåda såhär i efterhand.Pingis var viktigare i många fall.

Två uppenbart oskyldiga individer har officiellt anklagats för att ha varit Olof Palmes mördare..och skattebetalarna har tvingats betala ut tiosiffrigt belopp för att betala för all inkompetens.

Förfärligt.
Citera
2024-03-21, 13:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har beskrivit de två alternativ jag själv tycker låter någorlunda rimliga, och om du tycker att det saknas något förslag här så får du gärna vara lite mer konkret. Tänker du dig lite som Gunnar Wall att mannen med walkie-talkien kanske i själva verket pratade afrikaan, eller som Lars Borgnäs att han kanske pratade finska? Eller kanske en "knarkspanare" som stod där och pratade tyska? Eller är det bara den gamla vanliga käpphästen du är inne på nu, att allting kan vara precis hur som helst och att det är omöjligt att bilda sig en uppfattning om den objektiva verkligheten?

Denna diskussion kan du ta i tråden om SE. För det är från det perspektivet du gör dina tolkningar. Dina högst subjektiva argument hör inte hemma i den här tråden.

Och ditt modus operandi lyser alltid igenom. Påstå att det bara finns två alternativ. Det ena framställer du med flit som otroligt och osannolikt genom att använda motstridiga uppgifter, det andra framställer som vettigare genom att utesluta motstridiga uppgifter - och det passar alltid ihop med SE som GM.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-03-21 kl. 13:50.
Citera
2024-03-21, 13:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Vilken lösning på Palmemordet vore mest intressant och tillfredsställande, om man tänker sig all media, böcker och dokumentärer man skulle få ta del av? Om man håller sig till verklighetsförankrade lösningar, inga teatermord och liknande. Mina topp 3.

1. Någon på knarkspan som spontanmördar medan flera andra vet eller misstänker exakt hur det ligger till.

2. En konspiration bland amatörer. Oavsett om det är poliser, galningar av Enerström-typ, Contras, EAP eller sverigevänner.

3. En ensam galning vi inte känner till.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-03-21 kl. 14:09.
Citera
2024-03-21, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vilken lösning på Palmemordet vore mest intressant och tillfredsställande, om man tänker sig all media, böcker och dokumentärer man skulle få ta del av? Mina topp 3.

1. Någon på knarkspan som spontanmördar medan flera andra vet eller misstänker exakt hur det ligger till.

2. En konspiration bland amatörer. Oavsett om det är poliser, galningar av Enerström-typ, Contras, EAP eller sverigevänner.

Jaa..näe.

Jag tycker att Krantz hypotes eller vad man skall kalla det att Palme mördats av sonen Joakim med benägen bistånd av Lisbeth skulle vara en veritabel kioskvältare.
Annan sådan skulle vara att Ingvar Carlsson låg bakom mordet därför att han ville bli statsminster.
Citera
2024-03-21, 14:11
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jaa..näe.

Jag tycker att Krantz hypotes eller vad man skall kalla det att Palme mördats av sonen Joakim med benägen bistånd av Lisbeth skulle vara en veritabel kioskvältare.
Annan sådan skulle vara att Ingvar Carlsson låg bakom mordet därför att han ville bli statsminster.

Varför skulle Joakim och Lisbeth ligga bakom mordet?
Citera
2024-03-21, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Varför skulle Joakim och Lisbeth ligga bakom mordet?

Det får du gå till Lars Krantz för att begripa..eller ej rättare sagt.
Citera
2024-03-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vilken lösning på Palmemordet vore mest intressant och tillfredsställande, om man tänker sig all media, böcker och dokumentärer man skulle få ta del av? Om man håller sig till verklighetsförankrade lösningar, inga teatermord och liknande. Mina topp 3.

Kan hända att GM befinner sig i kretsen av OP , tänker att en GM fått information om att hustrun vänstrat med OP....
GM har anat det under en tid och hatet till OP ökar och blir svårt att hantera och plötsligt så infinner sig tillfället....

Om den lösningen blir offentlig så blir den svår att förklara....omoralisk , billig och tung för LP.
Även SAP skulle se det som en skandal och svårt att hantera en sån orsak till mordet.
Mordet behöver inte kopplas politiskt men en OP är för "stor" för att mördas av banala skäl....

Desto fler teorier man läser om , desto snurrigare blir det .....sanningen är kanske uppenbar men vi ser den inte ....man ser inte skogen för alla träd!
Citera
2024-03-22, 10:36
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Instämmer till fullo där.
Och gällande din koppling till "de 43 sekunderna" så går dessa att förklara på andra och förmodligen också enklare sätt.
Att försöka finna stöd i dessa 43 sekunder för ett mötesscenario blir riktigt osäkert och lägg där till allt annat som måste "uppfyllas" för att möjliggöra scenariot.
Varför skulle Palme avtala ett möte mitt i natten, inne i stan?
Vad skulle vara så akut?
Varför ha med sig Lisbeth till ett sådant "akut" möte?
Vad hade hänt om Olof och Lisbeth inte fått biljetter till Bröderna Mozart på Grand?
Varför ljuger/tiger Lisbeth om ett samtal/möte?
O.s.v.
Mötesscenariot kräver sin förklaring för att vara sannolik... eller ens trolig.

Kuriosa:
Mötesscenariots tillkomst var väl genom Ingvar Heimer vars död varit en del i olika konspirationsteorier?

Den som anförde mötesscenariot först torde vara Erik Amkoff. Vill minnas ett tidigt TV-program lett av Lars Aduktsson att Amkoff där framförde sin teori inför en måttligt road Aduktsson.

Gällande Ingvar Heimar är hans död i Vårby Gårds tunnelbanestation omgiven av märkliga omständigheter, med avseende på de tillfogade skadorna. Utredningen gällande misstanke om brott lades rätt omgående ner.

Heimar ägnade avsevärd tid med att skicka brev till Lisbet Palme med frågor. Breven lämnades obesvarade.
Citera
2024-03-22, 13:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Vem är vittnet som stannar Söderströms radiobil vid Mon Cheri? Har man hittat något vittnesmål?
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-03-22 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in