Citat:
Skoglund och Petrell borde ha bekräftat att SE var på mordplatsen (det fanns ett 20-tal vittnen och poliser att fråga i juni 1986). Istället fick Häggström samla skvaller om SE. Väktarna AK, HO och ALG kunde ha förhörts redan den 19 mars. När AK hörde av sig.
Virrpannan RB förhördes den 9 juni. Inte den 3 juni. Texten på wpu.nu är också fel. I liggaren är den rätt. På en annan kopia av förhöret ser man att trean är en nia.
Jag gjorde själv samma misstag med Glenn Malmströms första förhör. Nian såg ut som en trea på min dåliga kopia (jag trodde att den 2 september var den 2 mars).
Virrpannan RB förhördes den 9 juni. Inte den 3 juni. Texten på wpu.nu är också fel. I liggaren är den rätt. På en annan kopia av förhöret ser man att trean är en nia.
Jag gjorde själv samma misstag med Glenn Malmströms första förhör. Nian såg ut som en trea på min dåliga kopia (jag trodde att den 2 september var den 2 mars).
RB är den mest objektive och professionelle som du kan hitta.
Förmodligen den som drabbats av minst brus, bortsett från att han samarbetade med PH.
WPU är inget att lita på. Saker är huller om buller. En del har fallit bort.
Det är bättre att läsa originaldokumenten i Palmemordsarkivet.
Ibland kan WPU vara en tillgång, när dokument är mindre maskade.
Något tycks ändå vara fel i dateringen vad gäller Skandia-materialet:
PH säger den 9:e juni att han jobbar på sitt PM. Samma PM är daterat till den 5:e juni.
I Palmerummet antyds det att undersökningen av Skandia drog ut på tiden.
Skoglund blev utan styrning, när Irvell gick i pension, och kopplades bort efter sommaren?
Var det någon annan som fick transkribera och knacka in alltihop under hösten?
Sånt där tar ju väldigt mycket tid, för den som provat på det.
Då kanske den som gjorde det fick återskapa tiderna efter bästa förmåga?
Någon har dock, som Anér påpekade och upprördes över redan på 90-talet, bemödat sig om att cencurera Skandia-dokumenten en del: Det är en massa saker som ersatts med punkter. Är det inte en del tippex också?
Förhoppningsvis kan ljudkassetterna återfinnas.