Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-23, 12:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Skoglund och Petrell borde ha bekräftat att SE var på mordplatsen (det fanns ett 20-tal vittnen och poliser att fråga i juni 1986). Istället fick Häggström samla skvaller om SE. Väktarna AK, HO och ALG kunde ha förhörts redan den 19 mars. När AK hörde av sig.

Virrpannan RB förhördes den 9 juni. Inte den 3 juni. Texten på wpu.nu är också fel. I liggaren är den rätt. På en annan kopia av förhöret ser man att trean är en nia.

Jag gjorde själv samma misstag med Glenn Malmströms första förhör. Nian såg ut som en trea på min dåliga kopia (jag trodde att den 2 september var den 2 mars).

RB är den mest objektive och professionelle som du kan hitta.

Förmodligen den som drabbats av minst brus, bortsett från att han samarbetade med PH.

WPU är inget att lita på. Saker är huller om buller. En del har fallit bort.

Det är bättre att läsa originaldokumenten i Palmemordsarkivet.

Ibland kan WPU vara en tillgång, när dokument är mindre maskade.

Något tycks ändå vara fel i dateringen vad gäller Skandia-materialet:

PH säger den 9:e juni att han jobbar på sitt PM. Samma PM är daterat till den 5:e juni.

I Palmerummet antyds det att undersökningen av Skandia drog ut på tiden.

Skoglund blev utan styrning, när Irvell gick i pension, och kopplades bort efter sommaren?

Var det någon annan som fick transkribera och knacka in alltihop under hösten?

Sånt där tar ju väldigt mycket tid, för den som provat på det.

Då kanske den som gjorde det fick återskapa tiderna efter bästa förmåga?

Någon har dock, som Anér påpekade och upprördes över redan på 90-talet, bemödat sig om att cencurera Skandia-dokumenten en del: Det är en massa saker som ersatts med punkter. Är det inte en del tippex också?

Förhoppningsvis kan ljudkassetterna återfinnas.
Citera
2025-04-23, 12:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Bra att du noterade det. Jag tar på mig det och skyller på wpu. Där står 1986-06-03.

Men det spelar ju mindre roll om virrpannan RB sagt samma sak till PH en liten tid innan. Så länge det rör sig om minnesbilder och låtsaspoliser är det inget att hänga i granen. SE däremot antecknade troligen den korrekta tiden (23:20) direkt när han fick den över telefon. Att SE hade trolig vana av att anteckna vid telefonsamtal antyds av den lapp som hittades i hans papperskorg utanför kontoret. Rüdesheim är felstavat, som om han bara hörde det över telefon och inte såg det i skrift. En populär turistort.

Holmér kan inte rimligen ha fått 23:19 från RB via Irvell när han slänger ur sig tiden på spaningsmötet den 20 april. På samma möte verkar Holmér nämligen säga att Irvell ännu inte har kontaktat PH. Om Irvell ännu inte hade kontaktat PH hade inte Holmér fått tiden av RB. RB hade knappast ett direktnummer till Hans Holmér.

Att man 20 april säger att Irvell ska kontakta PH i Palmerummet är intressant. Då undrar man vem som varit "mellanhanden"?

Det är också tydligt i bandet att Palmerummet tror att väktarna kan ha stämplat ut SE och att SE befann sig på annan plats under mordnatten.

20 april:
https://lampers.se/nyhet/palmebanden/
Citera
2025-04-23, 12:35
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
RB säger att de uppgifterna var hans bord: "jag sysslar egentligen inte med larm och sådant. Utan det här med tider, stämplas in och ut och så ska jag betala ut lönerna. Sedan det här med dörröppnaren med hjälp av samma tidkort, den datorn svarar jag för."

Han kollade upp 15 tider, och fann 5 avvikelser. Sådant drar man inte ur minnet utan har en dokumentation. Kl. 8:10 och 23:19, som står i sammanställningen (i PH: PM), är samma som han säger i förhöret. Så tiderna där är samtliga korrigerade mot Fröken Ur.

Notabelt är att SE var sjuk i 5 arbetsdagar. Det verkar ha gått hett till under "ikappjobbandet" på måndagen i v. 7.

(Denna kontroll kan ha skett redan i april, efter Irvells första kontakter med PH.)

Den 20:e april nämner Holmér kontakten med PH på Skandia.

Det vore inte alltför otroligt att PH kollat upp, via RB, när SE lämnade och vidareförmedlat uppgiften till polisen.

Sedan är det väl som vanligt en väldig eftersläpning i förståelsen inne i Palmerummet.

Hur som helst, den som har nedskrivna uppgifter att gå tillbaka på är bevisligen RB.

Om polisen kollat upp detta långt senare, hade de ändå fått göra det via RB.

Vilka papper som SE studerade före rättegången, när han sköt fram tiden 2 respektive 4 minuter ..

Det är mer oklart.

SE samtalar med väktarna i "ett par minuter" efter utstämplingen. Med andra ord två minuter.

Utstämplingstiden 23.19.50 innebär att SE lämnar Skandias entré 23.21.50 och ankommer till mordplatsen 23.22.30. En minut efter skotten. Att gå i rask takt från Skandias entré till mordplatsen tog 40 sekunder.

Utstämplingstiden 23.19.00 innebär att SE lämnar Skandias entré 23.21.00 och ankommer till mordplatsen 23.21.40. Tio sekunder försent.
Citera
2025-04-23, 12:42
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att man 20 april säger att Irvell ska kontakta PH i Palmerummet är intressant. Då undrar man vem som varit "mellanhanden"?

Det är också tydligt i bandet att Palmerummet tror att väktarna kan ha stämplat ut SE och att SE befann sig på annan plats under mordnatten.

20 april:
https://lampers.se/nyhet/palmebanden/

Du menar mellanhanden mellan Irvell och PH? Alltså vem som gjort Irvell uppmärksam på att PH ens jobbade där? Jag kan tänka mig Skoglund.

Beträffande att väktarna skulle ha kunnat stämpla ut honom gör jag en lite annan tolkning. Jag tror bara att de menar att SE kanske hittat på sin utstämpling helt och hållet. Att han kanske egentligen inte ens var på jobbet den dagen eller möjligen stämplade ut efter normal arbetstid och sedan hittade på en utstämpling nära mordet för att få en naturlig förklaring till att befinna sig i området.

Med reservation för att jag eventuellt missat något på bandet. Ljudkvalitén är ju inte den bästa.
Citera
2025-04-23, 12:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
SE samtalar med väktarna i "ett par minuter" efter utstämplingen. Med andra ord två minuter.

Utstämplingstiden 23.19.50 innebär att SE lämnar Skandias entré 23.21.50 och ankommer till mordplatsen 23.22.30. En minut efter skotten. Att gå i rask takt från Skandias entré till mordplatsen tog 40 sekunder.

Utstämplingstiden 23.19.00 innebär att SE lämnar Skandias entré 23.21.00 och ankommer till mordplatsen 23.21.40. Tio sekunder försent.
Något som ofta inte tas upp med dessa tider är att just den skattningen av samtalets tid överensstämmer med den tidslucka som behöver fyllas igen för att SE ska anlända till mordplatsen vid den tid han gör. Dvs ca 5-60 sek efter mordet, extremt grovt och slarvigt uppskattat.

Det är en himla slump att den tid som krävs är den tid som uppskattas av väktaren.

Ett rätt starkt belägg för att samtalet har skett.
Citera
2025-04-23, 12:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du menar mellanhanden mellan Irvell och PH? Alltså vem som gjort Irvell uppmärksam på att PH ens jobbade där? Jag kan tänka mig Skoglund.

Beträffande att väktarna skulle ha kunnat stämpla ut honom gör jag en lite annan tolkning. Jag tror bara att de menar att SE kanske hittat på sin utstämpling helt och hållet. Att han kanske egentligen inte ens var på jobbet den dagen eller möjligen stämplade ut efter normal arbetstid och sedan hittade på en utstämpling nära mordet för att få en naturlig förklaring till att befinna sig i området.

Med reservation för att jag eventuellt missat något på bandet. Ljudkvalitén är ju inte den bästa.

Nu är väl den första hjärnfisen hos PU att väktarna var inblandade i mordet och "ljög om allt som en häst travar"? AK hade som vi alla vet "ett misstänkt efternamn" enligt låtsaspolisen.

Väktarna "gick helt enkelt inte att komma runt". I detta feltänk ingick väl att de hjälpt SE att stämpla ut medan han ägnade sig åt att smyga runt utanför Grand med stirrande blick iförd bävernylonjackan, bli avsnäst och sedan "gå på tjuvjakt" på Tunnelgatan?

Fantasierna runt Skandia etablerades tidigt och levde kvar länge hos polisen. Jag vill minnas att det också spekulerades om att SE (GM) sovit under någon buske på Johannes kyrkogård på mordnatten?

Ibland misstog GM-SE OP för en knarklangare också enligt det intensiva fantiserandet.

Skoglund är som du skriver en het kandidat som mellanhand mellan Irvell och PH.
Citera
2025-04-23, 13:04
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu är väl den första hjärnfisen hos PU att väktarna var inblandade i mordet och "ljög om allt som en häst travar"? AK hade som vi alla vet "ett misstänkt efternamn" enligt låtsaspolisen.

Väktarna "gick helt enkelt inte att komma runt". I detta feltänk ingick väl att de hjälpt SE att stämpla ut medan han ägnade sig åt att smyga runt utanför Grand med stirrande blick iförd bävernylonjackan, bli avsnäst och sedan "gå på tjuvjakt" på Tunnelgatan?

Fantasierna runt Skandia etablerades tidigt och levde kvar länge hos polisen. Jag vill minnas att det också spekulerades om att SE (GM) sovit under någon buske på Johannes kyrkogård på mordnatten?

Ibland misstog GM-SE OP för en knarklangare också enligt det intensiva fantiserandet.

Skoglund är som du skriver en het kandidat som mellanhand mellan Irvell och PH.

Jo, men de fantasierna började väl främst efter att Irvell kontaktat PH och gett honom i ”uppdrag” att leka låtsaspolis? Och nu verkar vi ju veta att Irvell inte hade hunnit kontakta PH än den 20 april. Det är alltså främst på det jag baserar min tolkning av vad som sades på mötet den 20 april
Citera
2025-04-23, 13:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jo, men de fantasierna började väl främst efter att Irvell kontaktat PH och gett honom i ”uppdrag” att leka låtsaspolis? Och nu verkar vi ju veta att Irvell inte hade hunnit kontakta PH än den 20 april. Det är alltså främst på det jag baserar min tolkning av vad som sades på mötet den 20 april

Ja det verkar enligt bandet som du skriver att "viskleken" mellan Irvell och PH ledde till fler missförstånd istället för färre.

Att Skoglund och PH kände varandra väl framgår i förhöret där man maskat bort när de pratar om semestern.
Citera
2025-04-23, 14:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Vilket bygger på en enda källa, som är en minnesbild 3 månader senare.

Enligt RB, som pratade med väktarna i närtid till händelsen, märkte de endast att SE kom tillbaka.

AK är först, precis som ALG, inne på att samtalet skedde i 21-tiden.

Antagligen precis innan ALG går ut på sin rond.

Väktarna var nog mer måna om sina jobb än att fundera på huruvida SE kunde vara misstänkt.

Enligt SE själv så gick han rakt ut, vilket han sa både till RB och till polisen.

Vi vet som sagt heller inte var någonstans han drog kortet, även om det troliga är före receptionen.

Så länge det finns osäkerhet vad gäller alla detaljer så är det svårt att komma runt SE.

Det går tyvärr inte att dra säkra slutsatser utifrån så tunna och motsägelsefulla källor.

Det enda vi med säkerhet vet är att SE var i antågande 23:19 och att han såg LJ kort därefter.

P.S. Utstämplingstiden kan ju lika gärna vara 23:18:50 ...

Dragkampen vad gäller tiderna torde fortgå i 40 år till, om inget drastiskt inträffar.
Senast redigerad av Dalulven 2025-04-23 kl. 14:21.
Citera
2025-04-23, 14:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Nja, inte case closed. Lebel drar upp en massa saker i inlägget du citerar som du sakligt måste kunna svara på innan vi kan säga att ärendet är nedlagt. Har du tunga motargument däremot så kan det antagligen bli det så småningom

YN säger både i förhöret den 2:a mars och den 4:e mars att hon mötte mannen på David Bagares gata.
Citera
2025-04-23, 14:27
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=EodTKLl9S8o

Vittnet Nieminen om mördaren | PALMEMORDET
Citera
2025-04-23, 14:27
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
YN säger både i förhöret den 2:a mars och den 4:e mars att hon mötte mannen på David Bagares gata.

Och HJ var fullkomligt övertygad om att han var ett helt kvarter bort när han vände med bilen. Han snurrade bort sig ända till Apelbergsgatan både i förhöret den 4:e mars och den 14:e mars. PU var tvungna att vidta en särskild åtgärd och tillfråga en massa andra vittnen om var HJ egentligen vände för att kunna utagera saken.

Med YN fanns det tyvärr inga andra vittnen som kunde styrka hennes berättelse. Spaningsledningen själva ansåg att Zahir inte sett ett dugg. För att ens komma ur startgroparna med att misstänka SE måste man alltså satsa huset på att vittnesmålet från en enstaka berusad kvinna som tyckte att ”det sprang män lite överallt” är hugget i sten.

Jag har ingen bestämd åsikt om detta och lägger mig inte i diskussionen som sådan. Men ditt motargument är inte så starkt som du tror att det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in