2024-03-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 30DagarsKort
Flashback pissar alla oavsett anledning i ansiktet, det hör till när man är på Flashback och man får stålsätta sig så man inte blir så jävla känslig och börja darra med underläppen.

Många kan dricka starköl/vin dagligen alla dagar i veckan för att komplettera med en fylls på helgen, enligt mig är man alkoholiserad då, för att sedan sparka på någon som drar näsdisco på helgen, vilket såklart är helt sinnessjukt.

Det rör sig väl om någon inbillad grupptillhörighet där man tror sig vara bättre, ofta kopplat till att man saknar livserfarenhet och grundläggande empati för andra människor, vilket också är vanligt på Flashback, här fodras de nyanslösa personerna långt ut och överallt på spektrat.

Ingen som träffat en förälder som begravt ett barn i förtid p.g.a överdos skrattar eller hånar den människan, precis som man inte gör det när någon kört ihjäl sig på fyllan.

Internets anonymitet och ansvarsbefriade kommunikation där man aldrig måste titta den andre i ögonen är några av anledningarna

Bra skrivet.
Kan uppleva att när det gäller svensk drogkultur, att det bara finns svart och vitt, undantaget alkoholen.
Har såklart potentialen att vara förödande på individnivå när stigmat kopplat till bruk eller missbruk är lika med socialt självmord.
Senast redigerad av slutataxera 2024-03-22 kl. 11:03.
Citera
2024-03-22, 11:12
Medlem
Hovmarskalks avatar
Som en f.d. långvarig missbrukare har jag sett och upplevt förödelsen av missbruk - dess problem, lögner och falskhet. Jag avskyr och ser ner på pundare med all kraft, för jag vet vilken destruktiv kraft missbruk kan ha. Missbrukare är ofta opålitliga, och deras relationer till andra människor är ofta ytliga och falska. Missbruket tar ofta över deras liv och prioriteringar, vilket leder till bristande förtroende och instabilitet i relationer.

Att du är "en bit in i en pågående förändring" betyder inte ett skit förrän du har blivit helt ren och bestämt dig mentalt för att aldrig knarka igen. Tills dess är du fortfarande en smutsig pundare och du förtjänar ingen sympati för dina aktiva val att missbruka substanser, om än i mindre mängder än innan.
Citera
2024-03-22, 11:15
Avslutad
Jag tex, som har gått på LARO i 1 år nu och precis fått byta till metadon och de går åt rätt håll o sidomissbrukar inget ”röker lite braj ibland vilket min läkare inte bryr sig om, visst han säger att de vore bra om jag kunde sluta röka helt men han är bara glad jag håller mig borta från alla andra substanser men speciellt att jag håller mig borta från bensodiazepiner eller återfaller i heroin” är jag fortfarande en knarkare i en svenssons ögon? Även fast jag håller mig borta från alla missbrukare o allt som kommer med det och du skulle aldrig tro att jag gick på laro o får metadon men om jag skulle berätta, vad säger ni icke knarkande svenssons då? Även fast man inte längre är sprutnarkoman o sköter sig o är inte påverkad men om jag berättar att jag har metadon så ska man döma en människa efter de då? Som är en super viktig medicin för mig o jag skulle väldigt gärna kunnat vara död idag om jag inte fått den hjälp jag fått nu
Citera
2024-03-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Klassisk knark-filosofi.
Försöka lyfta upp drogernas fördelar, hitta kändisar som använt droger.
Kalla det för självmedicinering.
Det är alltid andras fel, inte ens eget.

Varför skulle du inte kunna göra alla positiva saker du räknar upp nykter?
Varför måste du droga dig för att kunna göra något?

Min granne går på något knark, vet inte vilket.
Han ser så jädra risig ut, kläderna hänger och vad äter han egentligen?

Din granna tar säkert nån själsnedbrytande drog som anfetamin, kokain, heroin, benzo/opiater osv. Man ska inte vara dömanee där heller. Vad vet du vad han gått igenom? Ensamhet? Ingen kärlek som barn? Eller nånsin...Sålänge han inte stör och skadar andra är det endast en person som kämpar. Ha ödmjukhet mot sådana.

Jag tycker absolut inte det är bra att folk tar droger. Tråden handla ju om folks brutalt dryga attityd till alla dom tar nått. Men knaprar de knarkpiller från läkaren är det lugnt minsan, då kallas det medigin ^^ som garanterar bryter ner själen i längde Försökte mest förmedla att det finns de som tar droger som folk inte ens fattar eller som folk gillar och ser upp till och denna värld är fylld med osynliga knarkare. Det är sorgligt men det sant. Samhället mår ikke bra. Ofta grundar sig missbruk i låg självkänsla/ångest pga uppväxten, adhd/konsentrationssvårigheter eller medfödd sårbarhet som autism osv.. de som inte tydliga mycket psykiska besvär kommer oftast ha den där dumförklarande attityden. För den inte kan förstå hur det är att keva i en konstant fight or flight läga. Nervös, orolig. Energilö pga all oro.

Man borde kunna förstå missbruk lite iallafall. Tänk dig om peraonen gått terapi, mediterat, tränar. Gjort allt för att må bra men ångesten kvarstår. Varför skulle man inte ta till en drog då? Slösa bort livet på att konstant må dåligt och förstöra relationer.

Och somsagt jag stödjer väldigt få droger som sista utväg, som jag anser inte förgör själen. Ketamin tillexempel som forskars på även i Sverige. Används i vården vid enstaka fall. Ketamin terapi körs det redan med i Usa helt lagligt.

Men ja ett liv i drogmissbruk är nog ingen som vill leva igenrligen. Oavsett vilken drog. Det är en snabbt sett att "överleva" nuet. Våga leva, få motivation. Ofta ingen långsiktig lösning. Man mår sämre efter ett tag när man slitit ut sig av drogen
Citera
2024-03-22, 11:40
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmarskalk
Som en f.d. långvarig missbrukare har jag sett och upplevt förödelsen av missbruk - dess problem, lögner och falskhet. Jag avskyr och ser ner på pundare med all kraft, för jag vet vilken destruktiv kraft missbruk kan ha. Missbrukare är ofta opålitliga, och deras relationer till andra människor är ofta ytliga och falska. Missbruket tar ofta över deras liv och prioriteringar, vilket leder till bristande förtroende och instabilitet i relationer.

Att du är "en bit in i en pågående förändring" betyder inte ett skit förrän du har blivit helt ren och bestämt dig mentalt för att aldrig knarka igen. Tills dess är du fortfarande en smutsig pundare och du förtjänar ingen sympati för dina aktiva val att missbruka substanser, om än i mindre mängder än innan.

Sluta kasta sten i glashus din hycklare. Du röker ju fortfarande gräs så inte fan är du helt ren. Eller är inte gräs knark enligt dig?
Citera
2024-03-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Nästan alla som använder tyngre droger är extremt själviska och kan stjäla och döda vänner, släkt och bekanta bara för att få sin substans. Vem vill ha sådana personer i sin omgivning? Sen skyller dom på "dålig psykisk hälsa" och därmed ska rättfärdiga sitt droganvändande. VIlL man sluta så gör man det - punkt slut!
Du har en moraliserande förståelsemodell för missbruk; det är fel på karaktären hos människan som missbrukar 😅

Tror du att en fullständigt frisk människa, med trygg uppväxt, med normal utveckling; med normal förmåga att reglera känslor och tankar, med sunda inre strategier -

Tror du att en sådan människa skulle uppsöka heroin och kasta sig in i ett beroende?

Nej.

All modern forskning visar att missbruk och psykiska problem förekommer nästan alltid samtidigt.

Och du är en jävla tönt med en förståelsemodell av världen som är kvar på 50talet.

För några få människor hjälper det att rycka upp sig, men det är knappast en universell lösning för de allra flesta.
Citera
2024-03-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaraL
This ^

Enda sättet att må bättre själv är att hitta någon annan att se ner på och trycka ner. Sorgligt beteende där de även saknar självinsikt.
Ja, dom är riktigt sorgliga och gör sig själva egentligen bara till åtlöje när de håller på och raljerar om sin skit
Citera
2024-03-22, 11:56
Medlem
Kortfattat kan jag som har erfarenhet kring missbrukare säga detta:
En missbrukare går aldrig att lita på. De lovar och lovar, man ger dem chans efter chans, och de utnyttjar en tills man inte längre är förmögen att ge mer. De skiter i hur mycket de skadar alla runt omkring sig och de ljuger om allt, bara så att de kan fortsätta att sätta missbruket framför allt annat. Det kanske är en sjukdom, men jag har då fan inte tänkt stanna när allt personen gör är att behandla mig som skit och utnyttja mig. En missbrukare förändras aldrig utan att det kommer från den själv, det spelar ingen roll hur mycket omtanke man visar eller hur många chanser man än ger dem. De parasiterar på alla och skyller på alla andra förutom sig själva för hur deras liv ser ut.

Med det sagt så har jag stor respekt för de missbrukare som faktiskt tar sig ur det, det är starkt gjort.
Citera
2024-03-22, 12:03
Medlem
TheKhurgans avatar
Fast det är ju ingen sjukdom. Det var ingen som tvingade dig att ta den där drogen eller att dricka den där ölen.
Cancer är det ju ingen som provar på för att det är kul och sedan fastnar i.
Det är en skymf mot folk som är sjuka på riktigt att kalla det för sjukdom.

Dessutom är det kontraproduktivt. Då skyller de på sjukdomen och i och med det avsägs allt eget ansvar.
Vill du bli fri från droger/alkohol så måste du först inse din skuld i det hela och förlika dig med det. Sedan gå vidare. Vilket går utmärkt om du har lite råg i ryggen.

Sedan håller jag med om att många missbrukare är trevliga, ofta vänliga människor i grund och botten.
Men att de är offer för en sjukdom? Nej, i helvete heller.
Citera
2024-03-22, 12:08
Medlem
Ghastens avatar
Knarkare som går runt snor cyklar, hotar folk, pissar och skiter överallt, inbrott i källarförråd mm. Bara några saker som gör att vi alla föraktar er.
Citera
2024-03-22, 12:23
Medlem
Människor med någon form av självkänsla känner inget behov av att göra medvetet felaktiga generaliseringar och att trycka ned knarkare på nätet. Det bottnar alltid i ett självförakt där man hittar en gnutta värde i att man ”åtminstone inte är en sån där”. Det är inget en lycklig människa sysslar med.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Knarkare som går runt snor cyklar, hotar folk, pissar och skiter överallt, inbrott i källarförråd mm. Bara några saker som gör att vi alla föraktar er.

Bra exempel
Citera
2024-03-22, 12:33
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Fast det är ju ingen sjukdom. Det var ingen som tvingade dig att ta den där drogen eller att dricka den där ölen.
Cancer är det ju ingen som provar på för att det är kul och sedan fastnar i.
Det är en skymf mot folk som är sjuka på riktigt att kalla det för sjukdom.

Dessutom är det kontraproduktivt. Då skyller de på sjukdomen och i och med det avsägs allt eget ansvar.
Vill du bli fri från droger/alkohol så måste du först inse din skuld i det hela och förlika dig med det. Sedan gå vidare. Vilket går utmärkt om du har lite råg i ryggen.

Sedan håller jag med om att många missbrukare är trevliga, ofta vänliga människor i grund och botten.
Men att de är offer för en sjukdom? Nej, i helvete heller.

Det bottnar sig dock oftast i psykisk ohälsa som kan vara väldigt allvarlig och de finns inte speciellt bra hjälp att få för sånt.
Även om du inte anser missbruk i sig inte är någon sjukdom så finns de samsjuklighet.
Man föds in i alienation, naturtillståndet man föds för går inte ihop med samhället man föds in i och man gör inte något för att förbättra de läget.
Olika personer drabbas olika hårt, men de är fullständigt onaturligt för alla och de flesta drabbas väl av ångest och stress kanske självmordstankar åtminstone någon enstaka gång.
Med det sagt systemet är sjukt och missbruk är en biprodukt av hur sjukt allt är.

Det har gjorts experiment på råttor (Rat park) och hur de missbrukar mer eller mindre när de fått sina behov tillgodosedda, och de tar minimalt med narkotika när de har bra liv i övrigt.

Så är missbrukare friska? Förmodligen inte alls, men det går inte jämföras med en sjukdom som cancer.

Du har rätt i att det är dumt att likställa missbruk som en sjukdom likt cancer, de är precis så att man släpper taget om eget ansvar när de är just de som är vägen ut ur missbruk.

Men kom igen kan du verkligen påstå att dessa människor är friska?
Senast redigerad av Fummy 2024-03-22 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in