2024-03-22, 08:46
Medlem
trashywhitegirls avatar
De bäst fungerande knarkarna syns ju inte. De sämst fungerande knarkarna syns mest. Det tror jag är en del av problemet. Jag tror mörkertalet är enormt för hur många av de välkammade och högst presterande runt om på kontoren som knarkar. Om lagen såg annorlunda ut och folk skulle våga snacka om sina bruk skulle inte stigmat vara lika. Och den delen som hanterar drogerna sämst skulle inte behöva stå lika ensamma.
Citera
2024-03-22, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Människor på nätet och i verkligheten som har dålig självkänsla älskar att trycka ner andra människor som har det värre. När de läser om en människa med rusberoende och psykiska problem så kan de tänka "jag knarkar iallafall inte" och det gör att de känner sig lite mindre värdelösa.

Generell kunskap om missbruk och mental hälsa är ute i det svenska samhället på en 50talsnivå i jämförelse med grannländerna Danmark och Norge.

Exakt såhär är det helt klart. De här sorgliga mobbarna finns i andra trådar me där folk blottar sitt kämpande i livet.
Citera
2024-03-22, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ourproblem
Jämförelsen med en sjukdom, tex cancer, haltar då sjukdomar inte är olagliga.

Det är inte många läkemedel heller. Och missbruk kan lika gärna vara startat av eller underhållet av sjukvården. Som exempelvis opiatliknande smärtstillande eller sömnmedel.
Citera
2024-03-22, 09:04
Medlem
Astralhopps avatar
Nästan alla som använder tyngre droger är extremt själviska och kan stjäla och döda vänner, släkt och bekanta bara för att få sin substans. Vem vill ha sådana personer i sin omgivning? Sen skyller dom på "dålig psykisk hälsa" och därmed ska rättfärdiga sitt droganvändande. VIlL man sluta så gör man det - punkt slut!
Citera
2024-03-22, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Du måste tänka på att Svensken är väldigt hjärntvättad när det kommer till substanser, man kan sitta och skratta åt Roger på lunchrasten som fick en alkoholöverdos på lördagen och ramlade in i barskåpet och fick sy 15 stygn men om grannen tänder upp en joint då går man in och låser dörrarna, gömmer sig och ringer polisen.

Sen tror ju många att droger och missbruk inte händer en själv eller närstående utan det är bara "knarkare" som håller på med sånt och knarkar man får man skylla sig själv för alla vet hur farligt det är.

Blir nog bättre när den äldre generationen dör bort så vårat synsätt kan nyktra till, vi är ju tiotals år efter på detta politiska område, skrämmande för ett upplyst land som Sverige.

Klockrent svar. Hjärntvätten gällande alkohol vs knark är total.

Hahaha Roger blev full och bajsade ner sig och muckade gräl och sparkade sönder en cykel, haha alkohol.
Kontra, Uffe satt hemma själv i lugn och ro och spelade tv-spel men tror han rökte en joint den jävla knarkaren! Han borde sitta i fängelse!

Ville även tillägga att folk som inte knarkar är olyckliga i livet också (dvs inte bara knarkare), ingen ska få må bättre än dem utan ska behöva genomgå livets jobbiga delar och lida som de själva.
Vi behöver hata för att själva må bra, knarkare, invandrare, borgare, stockholmare, bönder, bilister, miljöpartister etc.

Det är en sjukdom hos människan att behöva hata för att våra liv inte går som vi vill, vi blev inte miljonärer, vi skiljde oss, vi skiljde oss inte vi kör en ful bil kontra grannen, vi reste aldrig jorden runt mm.
Citera
2024-03-22, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakaoluktaranus
Exakt såhär är det helt klart. De här sorgliga mobbarna finns i andra trådar me där folk blottar sitt kämpande i livet.

Exakt! De är missnöjda i sina liv och istället för att vara empatiska blir de hatande. Det är det enda som lindrar deras egna kamp mot livets konstanta hårdheter.
Citera
2024-03-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Nästan alla som använder tyngre droger är extremt själviska och kan stjäla och döda vänner, släkt och bekanta bara för att få sin substans. Vem vill ha sådana personer i sin omgivning? Sen skyller dom på "dålig psykisk hälsa" och därmed ska rättfärdiga sitt droganvändande. VIlL man sluta så gör man det - punkt slut!

Till skillnad från folk som är otrogna vilket inte är själviskt?
Mer än 50% av alla förhållande innefattar otrohet, ändå vill du ha dessa personer i din omgivning? Eller varför utesluter du inte sådana människor från ditt liv.
Citera
2024-03-22, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Människor på nätet och i verkligheten som har dålig självkänsla älskar att trycka ner andra människor som har det värre. När de läser om en människa med rusberoende och psykiska problem så kan de tänka "jag knarkar iallafall inte" och det gör att de känner sig lite mindre värdelösa.

Generell kunskap om missbruk och mental hälsa är ute i det svenska samhället på en 50talsnivå i jämförelse med grannländerna Danmark och Norge.

This ^

Enda sättet att må bättre själv är att hitta någon annan att se ner på och trycka ner. Sorgligt beteende där de även saknar självinsikt.
Citera
2024-03-22, 09:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Livsbrukarn
Tjena gänget!

Har surfat runt och undersökt trådar där folk erkänner att dom är kroniska missbrukare sedan länge, men vill desperat förändra sin situation och vissa kanske redan har börjat och kommit en bit på vägen.
Är själv en bit in i en pågående förändring och statusen är väl att det ser ljust ut! Med rätt vilja och motivation i kombination med proffshjälp samt om man varit en "fungerande knarkare" som anpassat sig till samhället på övriga fronter (sköter jobb, betalar sina räkningar, social kompetens osv) så har alla en ärlig chans skulle jag säga.
Men det är därför jag söker runt och analyserar, man känner sig mindre ensam och påminner sig själv om att det är många som går igenom/har gått igenom samma sak och det lugnar ibland.

Men till tråden: när jag läser alla dessa trådar (inte bara på flashback.. men här är vi raka som fan) så förekommer det MÅNGA personer som kränker, säger att dom är smuts, det är bara att lägga av, sluta punda och ryck upp dig osv osv.
Dessa personer har uppenbart haft turen att slippa gå igenom en sån här sak och saknar helt kunskap inom ämnet. Kanske har dom aldrig ens provat olagliga droger, skönt för dom verkligen!
Det är väl så att dom ogillar missbruk för att det skapar så mycket problem i samhället generellt och skulle dom stöta på en påverkad person blir dom livrädda eller något och tror att alla droger utom alkohol gör personer farliga (egentligen är alkoholen typ värst hehe)

Besöker du en beroendeenhet och berättar att du har ett pågående substansmissbruk som pågått under många år så får du höra att det är en sjukdom precis som cancer eller dylikt.
Tror ni att personerna som skriver kommentarer av denna karaktär inser att dom håller på att spy galla och trycka ner en sjuk individ? Hade det varit accepterat skriva likadant om någon som gör ett inlägg angående sin cancer? Tvek på den - för det ser man aldrig.

Dessutom är det ju så att ångestproblematik går ju hand i hand med substansmissbruk och det måste man kämpa med i kombination med varandra för att kunna bli ren, må bra och undvika återfall.
Det vill säga att dom stjälper ju för sig själva totalt..?
Dom har ett obefogat hat mot folk som är sjuka i missbruk och vill således slippa se och höra om detta. Ändå ska dom säga något kränkande för att det är så jävla svårt att hålla käften ibland tydligen,
och blir en del i det som bidrar till att öka risken för att personen mår börjar må sämre och misslyckas med sin rehab.

Dessa människor tillhör dom som inte har börjat med droger och ser sig själva som de smarta och duktiga, men egentligen är deras kommentarer så fruktansvärt lågintelligenta att man undrar om de fixar att knyta sina skor eller om det blir kardborre.
Tar upp detta för att det är obehagligt många som beter sig såhär. Varför? Är det samhället som i grund och botten är ansvariga för detta genom propaganda och dålig utbildning?

Om någon vill ha exempel på vad jag menar så PM så skickar jag lite trådar, men de är lätta att hitta.

Lösa tankar:

För att många behöver något att avreagera sig på. Många har också svårt att se människan, de ser bara ett missbruk. Många behöver se ned på andra för att själva må bättre och då blir ett missbruk en enkel måltavla. Tror också att det finns dåligt med kunskap och allmän förståelse för hur svårt det faktiskt är att bryta ett beroende.

Med det sagt så har jag sett det värsta sidorna av missbruk och personer som beter sig genomvidrigt också. Rädsla är förståelig. Men samtidigt är det också dessa som syns och hörs mest och därför påverkar en allmän bild.

Jag drar öronen åt mig om jag hör att nån har ett missbruk men bete mig illa mot någon bara för det - aldrig.

Hur man behandlar en missbrukare tror jag i mångt och mycket beror på hur man ser på och behandlar människor i stort.
Citera
2024-03-22, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsbrukarn
Dessa personer har uppenbart haft turen att slippa gå igenom en sån här sak och saknar helt kunskap inom ämnet. Kanske har dom aldrig ens provat olagliga droger, skönt för dom verkligen!

Du har aldrig råkat ut för någon som konstant ljuger, förstör familjer, sätter barn och andra i fara, orsakar oändlig stress, förstör din ekonomi genom att inte ta hjälpen på allvar, tar dig förgivet och snor alla dina saker etc. antar jag?
Citera
2024-03-22, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaraL
Mer än 50% av alla förhållande innefattar otrohet, ändå vill du ha dessa personer i din omgivning? Eller varför utesluter du inte sådana människor från ditt liv.
Låter som just något en pundare hade hittat på med en impuls för att överdriva och ljuga.

Har du något stöd för att mer än 50 % av alla förhållande innefattar otrohet eller är det något du drog nu bara för att för att försöka påvisa att missbrukare inte är så dåliga?
Citera
2024-03-22, 09:47
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaraL

Dom nära vänner jag umgås med har inga otrohetsaffärer så vitt jag vet.. men jag ska kanske säga upp bekantskapen med dom med argumentet att risken är att dom kanske är eller kommer att bli otrogna i framtiden så lika bra att sluta umgås med dem.

" Martina Kveldstad, 33, mördade sin väninna och sin mamma för att komma åt deras tabletter.
Mamman ströp hon med ett hundkoppel och kedjade fast i toalettstolen – sedan bodde hon kvar i lägenheten.

– Att en kvinna mördar två kvinnor på det här sättet och sedan försöker maskera det hela som självmord är i det närmaste kriminalhistoriskt unikt, säger kriminologen Mikael Rying."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPvX89/dodade-tva--for-tabletter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in