2024-03-22, 10:50
Medlem
Man får väl helt enkelt sätta koppel på ungen och tvinga någon av föräldrarna att vara med i skolan och hålla i kopplet. Alternativt stänger man av ungen och hänvisar till övriga elevers säkerhet.
Citera
2024-03-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Man får väl helt enkelt sätta koppel på ungen och tvinga någon av föräldrarna att vara med i skolan och hålla i kopplet. Alternativt stänger man av ungen och hänvisar till övriga elevers säkerhet.

Koppel kanske är lite väl extremt, men att en av föräldrarna följer med pojken till skolan och håller koll på honom är en bra start.
Avstängning om det inte blir bättre, det är inte våldsverkaren som ska skyddas, de är de andra barnen.
Citera
2024-03-22, 11:08
På min tid gick såna ungar i särskoleklass. De hade en stor manlig lärare som höll koll på dem. Han tryckte upp dem mot väggen om de spårade ur. Det funkade bra.

Men nu finns väl inte särskolan kvar?
Citera
2024-03-22, 11:16
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Knytnävsslag i ansiktet hade ökat disciplinen.
Citera
2024-03-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
På min tid gick såna ungar i särskoleklass. De hade en stor manlig lärare som höll koll på dem. Han tryckte upp dem mot väggen om de spårade ur. Det funkade bra.

Men nu finns väl inte särskolan kvar?
Framförallt får man ju inte röra skitungarna. Avstängning är nog det enda rätta.
Citera
2024-03-22, 11:28
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Vi har typ 50.000 gubbar i byggbranschen som inte behöver bry sig om Linkedin och kan ta på sig en misshandeldom och samtidigt få hurra rop på bygget efteråt om det var moraliskt rätt.

Varför står inte vanliga svenska pappor upp längre för sina barn? Jag hade fan lyft ut föräldrarna i öronen och tvingat rektorn flytta på deras odåga
Jag sätter en månadslön på att detta handlar om en pojke som kommer från en familj med våldskapital och att det inte alls handlar om "resurser" utan att ingen vågar göra något. Så din byggare hade sannolikt inte gjort något heller. Eller gjort något och sedan blivit skjuten. Det är min gissning.
Citera
2024-03-22, 11:43
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag sätter en månadslön på att detta handlar om en pojke som kommer från en familj med våldskapital och att det inte alls handlar om "resurser" utan att ingen vågar göra något. Så din byggare hade sannolikt inte gjort något heller. Eller gjort något och sedan blivit skjuten. Det är min gissning.

Det finns flera wt svenne familjer med barn som är och kommer bli inget annat än en plåga för sig och andra under resten av deras misserabla liv.

Jag har med åren sett hur dessa varit problem under gymnasiet, hittat likasinnade, avlat fram barn med x2 av vad föräldrarna haft för åkommor med 2, 3 t.o.m. 4 olika partners, för att deras barn sedan blir gående på tunga mediciner från BUP för att ha ett "normalt" fungerande liv, vilket ändå spårar ut sedan i puberteten och sedan är den karusellen igång igen.

De blir fler och fler med alla jävla gott & blandat diagnoser och de har en tendens att föröka sig likt kackerlackor.

Så, all creed kan inte ges till alla de nysvenskar med inavlade kusiner till mammor och pappor.
Citera
2024-03-22, 11:45
Moderator
Maviels avatar
Det är ofta något större bakom barn som är utåtagerande på detta sätt. Min son blev mobbad och misshandlad i skolan av en pojke - där pojken fullkomligt skrek på hjälp. Pojken visade sig med facit i hand ha svår autism och ADHD. Det är självklart ingen ursäkt. Men med rätt hjälp, kontaktperson och klass med mindre sammanhang gick det sedan bra för pojken.

Det är lätt att agera med ilska och tänka "ge pojken en rak höger så han skärper sig" men det är ju sällan det som är lösningen. Skolan ska vara en säker miljö för våra barn och de som inte mår bra och utsätter andra för risker i deras miljö behöver få den hjälpen de behöver för att må bättre och inte behöva agera på rop.
Citera
2024-03-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är ofta något större bakom barn som är utåtagerande på detta sätt. Min son blev mobbad och misshandlad i skolan av en pojke - där pojken fullkomligt skrek på hjälp. Pojken visade sig med facit i hand ha svår autism och ADHD. Det är självklart ingen ursäkt. Men med rätt hjälp, kontaktperson och klass med mindre sammanhang gick det sedan bra för pojken.

Det är lätt att agera med ilska och tänka "ge pojken en rak höger så han skärper sig" men det är ju sällan det som är lösningen. Skolan ska vara en säker miljö för våra barn och de som inte mår bra och utsätter andra för risker i deras miljö behöver få den hjälpen de behöver för att må bättre och inte behöva agera på rop.

Jag håller helt med dig i det du antyder: man måste veta varför ungen är våldsam innan man kan göra något vettigt åt saken.
Citera
2024-03-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Staffanstorp vägrade ta emot kvotflyktingar. Inte flyktingar i allmänhet.

Men säger inte att det är barn till invandrare som ligger bakom detta. Kan ju lika gärna vara en inföding. Oavsett bär skolan och främst rektorn ansvaret.

Tänk till tänk om och tänk rätt. Föräldrars ansvar. Men skolansvariga kan behöva inleda samtal och ge stöd till bristande föräldraskap.
Citera
2024-03-22, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Den populistiska lösningen är ju att förflytta pojken, men då kommer han ju bara ställa till med bråk på det nya stället så det löser absolut ingenting.
Nej, vi upplysta vet att det är bättre man flyttar alla element som triggar hans ilska, så han äntligen kan få studiero!
Du är ironisk nu va?
Citera
2024-03-22, 12:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Så här går alltid nyhetsförmedling till i Sverige. Man detaljbeskriver, diskuterar vem som är mest ledsen, men aldrig nåt om orsakerna eller vad göra.

Synd att inte nån reporter på Aftonbladet istället för att grotta runt i beskrivningar av symptom undersökte att inget kan göras åt sjukdomen. Med andra ord, de har berättat att föräldrar är ledsna, att handläggaren gråter, att skolan yrvaket kliar sig i huvudet. Men det finns väldigt få verktyg för skola och kommun att ta till. Kolla upp det.

"Barn- och elevombudsmannen, Beo, fastställde att kommunen brustit i sin skyldighet att ordentligt utreda och rapportera mobbningen, men beslutade att det inte fanns någon anledning att förorda skadestånd. Skolan uppger att man är självkritisk". Jaha, och? För planen är att ... vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in