2024-03-19, 16:48
Medlem
Den gängse uppfattningen, och den offentliga sanningen är att förutom att jobba lika mycket som mannen så tar kvinnan på sig en större del av hemarbetet.
Citat:
Kvinnor arbetar i genomsnitt 5 timmar och 36 minuter mer per vecka än män med det obetalda arbetet, vilket understryker en betydande obalans i arbetsbördan.
https://jamstalldhetskartan.se/det-obetalda-arbetet/
(Man kan undra vad mannen gör under den tiden; kanske tittar han på sport eller spelar dataspel?). Hur som helst är det en STOR orättvisa som många utredningar har försökt rätta till.

Men så läser man SCBs kvartalsvis återkommande 'arbetskraftsundersökning'. Där står det:
Citat:
Den genomsnittliga faktiskt arbetade tiden ... uppgick under andra kvartalet 2023 till 30,0 timmar per vecka. För kvinnor var antalet timmar 27,7 och för män 32,0
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-andra-kvartalet-2023/#:~:text=Den%20genomsnittliga%20faktiskt%20arbetad e%20tiden,0%2C6%20timmar%20f%C3%B6r%20m%C3%A4n.

Vips försvann 4:20 av de 5:36 "orättvisa" timmarna. Kvar blev det en "orättvisa" på knappt 11 minuter per dag.

Och då har man inte ens mätt hur mycket vardera parten uträttat, utan bara hur lång tid det tog. Tänk om den ena parten höll koll på allt som händer på Facebook samtidigt som de uträttade hushållsharbete, medan den andre gjorde sin grej klart så snabbt som möjligt.

Ligger det en hund begraven här?
Ljuger media och kvinnorörelser för oss?
Kan det vara så att folk fattar rationella beslut vid köksbordet och delar upp arbetet efter andra parametrar än antalet minuter per dag?
Citera
2024-03-19, 17:02
Bannlyst
Känns som att du bara vill bråka. Lev själv så slipper du dessa problem.
Citera
2024-03-19, 17:14
Avslutad
Du missar ju poängen här, och det är att männen får betalt för fler arbetstimmar, något som kan få väldigt stor betydelse vid en separation. Problemet är visserligen på väg bort, men tittar du på de som föddes på 40-talet så är det väldigt många kvinnor som inte har råd att separera och som är helt beroende av sin man ekonomiskt.

Men i det stora hela är debatten väldigt onyanserad. Ofta när det läggs olika mycket tid på hushållsarbetet så råder det oenighet om hur mycket tid som behöver läggas. Om min tjej tyckte att det var nödvändigt att tvätta och mangla gardinerna en gång i månaden hade hon fått sköta det själv.
Citera
2024-03-19, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du missar ju poängen här, och det är att männen får betalt för fler arbetstimmar, något som kan få väldigt stor betydelse vid en separation. Problemet är visserligen på väg bort, men tittar du på de som föddes på 40-talet så är det väldigt många kvinnor som inte har råd att separera och som är helt beroende av sin man ekonomiskt.

Men i det stora hela är debatten väldigt onyanserad. Ofta när det läggs olika mycket tid på hushållsarbetet så råder det oenighet om hur mycket tid som behöver läggas. Om min tjej tyckte att det var nödvändigt att tvätta och mangla gardinerna en gång i månaden hade hon fått sköta det själv.

Ja, men nu var ju påståendet att arbetsbördan är ojämnt fördelad.
Citat:
vilket understryker en betydande obalans i arbetsbördan.
Det påståendet tycks ju vara en myt, i alla fall när man tittar på genomsnitten. (I enskilda fall kan det såklart absolut vara så att mannen eller kvinnan gör betydligt mer än sin partner).

Inkomsten är ett annat tema: Om man i en familj vill fördela även arbetstiden (och inte bara det obetalda hemarbetet) så tror jag att det i de flesta fall slutar på samma sätt: Den som tjänar mest får jobba mer och den andra får jobba mindre. Helt enkelt därför att det blir mer i famijebudgeten på det sättet.
Däremot är en jämn fördelning av hemarbetet utan motsvarande jämna skyldighet att bidra till familjens försörjning en skriande orättvisa, och den borde varje familj själva rätta till. Och då kanske man inte bara skall jämföra arbetade timmar utan inkomsten. För en "fritt skapande konstnär" kanske lägger många timmar på sitt "jobb", men det ger lite klirr i kassan. Och en kroppsarbetare kanske inte kan jobba lika många timmar som en kontorsarbetare.

Se'n KAN det ju finnas folk som går in i ett äktenskap eller förhållande med antagandet att det snart kommer ta slut, eller till och med med planen att så småningom överge sin partner. Jag känner faktiskt till ett sådant fall, där den ene smög undan en del av familjens budget och sparade det på ett konto som hemlighölls för partnern; "för framtida behov, bara för mig!".
Fast man får väl hoppas att de flesta förhållanden bygger på långsiktiga planer....
Citera
2024-03-19, 17:37
Medlem
Det finns undersökningar som säger att mannen arbetar fler timmar än kvinnor om man lägger ihop både det betalda och obetalda. Men som vanligt så gnäller kvinnor och spelar offer. Att kvinnor lever längre än män säger väl en del om vilka som arbetar och sliter mest. Själv känner jag ett flertal par där mannen dött och kvinnorna nu lever loppan på vad männen arbetade ihop!
Citera
2024-03-19, 19:05
Avslutad
Vi kan testa att byta arbetsuppgifter. Kvinnorna byter däck på bilen, klipper gräset och lägger om taket. Männen tvättar och diskar. Sen får vi se hur det går
Citera
2024-03-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Vi kan testa att byta arbetsuppgifter. Kvinnorna byter däck på bilen, klipper gräset och lägger om taket. Männen tvättar och diskar. Sen får vi se hur det går

Jag tycker det hade varit ett spännande experiment om kvinnor bara tvättade och diskade lika många gånger på ett år som deras män byter däck på bilen, klipper gräset och lägger om taket.
Citera
2024-03-19, 21:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

I moderna familjer kan mannen inte dessa saker. Däremot brukar kvinnan fortfarande kunna det som hör till det kvinnliga arbetet.

Men då brukar det ändå vara hyfsat fördelat. Även om det är ojämnt så närmar det sig. Inte som i vissa gammaldags relationer eller äldre människor, där kvinnan gör 90 %.

Vet flera par där kvinnan kommer från "landet" och mannen från stan. Där är det kvinnan som kan köra bil, slipa gräsklipparen och som gör reparationer. Så mycket handlar om var man kommer från.

Det är väl bra att man belyser hur det ser ut?

Sedan är det naturligtvis svårt att göra statistik på det. Det är ju självskattning. Och det är svårt att mäta i annat än tid. Skulle män vara mer effektiva? Det är precis motsatsen till det jag sett.

Men att det är relativt lika är bra, det tyder också på att pappor nog får mycket tid med barnen. Det är viktigt.
Citera
2024-04-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Jag tycker det hade varit ett spännande experiment om kvinnor bara tvättade och diskade lika många gånger på ett år som deras män byter däck på bilen, klipper gräset och lägger om taket.

Ja det hade väl tagit ungefär ett år för en kvinna att lägga om ett tak ?
Citera
2024-04-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Ja det hade väl tagit ungefär ett år för en kvinna att lägga om ett tak ?

Det hade ju precis ingenting att göra med det jag skrev.

Jag försökte belysa det absurda i att däckbytar-argumentet alltid kommer upp när man pratar hemarbete. Eller andra saker som ska göras ett specifikt tillfälle 1-2 gånger per år. Som att byta till sommardäck är jämförbart med saker som ska göras varje dag och varje vecka året om, laga mat, städa, diska, tvätta, vika tvätt. Och att många män menar att dom ska slippa dammsuga, plocka in diskmaskinen, hjälpa till med matlagning osv för att dom byter däck på bilen 2 gånger om året.
Citera
2024-04-10, 22:05
Medlem
Citat:
Tvätta = tvättmaskin som sköter sig själv.
Diska = diskmaskin som sköter sig själv.
Hehe
Citera
2024-04-11, 11:06
Medlem
Incendios avatar
Problemet är snarare att båda förväntas att yrkesarbeta och hemarbeta. Som upplagt för att jaga konflikter och söka orättvisor och i förlängningen könskriget.
Ytterligare ett problem är att vi fått hamrat in i oss i generationer att hemarbete är slaveri, onödigt, fult, ovärdigt osv. Klart att det då ses som en nitlott av många att göra det. Jag tycker att just detta är ett av de största sveken mot kvinnorna - att säga åt oss att det som klassiskt förknippas med oss är onödigt. Att vi bara är bra kvinnor om vi försöker vara som män.
Lika hög status för hemarbete och barnavård som för yrkesarbete tack! Sedan är det skitsamma vem som gör vad och hur den enskilda familjen delar upp ansvarsområden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in