Citat:
Ursprungligen postat av
eldrattan
Lugna dig. Sannolikheten att det läggs ner är större än att det går vidare. Det jag rada upp är på ett ungefär vad du kan vänta dig om du blir dömd. Än är du inte det. 30 dagsböter låter som något du får när du har det i kroppen. Själv åkte jag på mer när dom hitta runt 15g hemma hos mig. Detta var många år sedan, så har säkert ökat sedan dess. Så tillkommer även någon tusing till brottsofferfonden. Körkortet får du betala drogproverna själv för att behålla. Kan bli en hel del som det kostar.
Vad beträffar utdrag ur brottsregistret så har alla, jag menar verkligen ALLA tillgång till det med några knapptryckningar i dagsläget. Så räkna kallt med vartenda arbetsgivare snokar där innan du ens hunnit träffa dom. Sedan skall det finnas något annat register där dom sparar ner allt från ratsit och sån skit. Så det lagras forever nuförtiden. Att dom sedan ber om att få det i pappersform från polisen är mest symboliskt i dagsläget.
Soc brukar inte heller bry sig nämnvärt om du inte har tunga problem. Dom är också vana om man uttrycker det så.
Polisen brukar inte kolla swishhistoriken från din telefon. Dom får kontoutdrag direkt från banken istället. Så om din historik försvinner efter något år spelar ingen roll. Dom kan få utdrag massa år bakåt från banken istället.
Det är standard att dom begär utdrag från banken i princip vartenda minsta fall nuförtiden. Därför är det bra om man har typ andra kort att använda. Typ preem mastercard eller liknande när man handlar knarkpengar.
Tack för svaret! Känner mig lite lugnare, men likväl väldigt orolig.. Om jag torskar känns det ju som att det är kört på alla sätt.
Vad jag läst mig till är 30 dagsböter standardstraffet för ringa. Frågan är ju vad "försök" till köp/bruk klassas/döms som i så fall, om inte ringa.
Vet du vad sagda drogprover för att få behålla körkortet kostar?
Blir man av med körkortet under tiden eller får man behålla så länge man är ren på proverna?
Citat:
Ursprungligen postat av
Xhamstern
..Jag har inte hört något mer från polisen sen jag fick mitt brev. Om de förstör innehållet i försändelsen så blir det svårt att bevisa ev brott...
Där sa du någonting. I brevet skrev de ju bara "misstänkt narkotika". Det är ju förstås uppenbart vad det är i vissa fall, tex cannabis. Men frågan är om det räcker som bevis att de "tror"/misstänker att det är narkotika, eller om det måste analyseras för att vara räknas som "riktig" bevisning?
Citat:
Ursprungligen postat av
bongx
Förstår att du är nojjig och olika poliskontor tar olika åtgärder men att sannolikheten att dom tar sådana utredningsåtgärder för den mängden och för någon som aldrig ens varit misstänkt för liknande är nog extremt liten. Hoppas du kan lugna ner dig lite för förstår känslan
Tack för svaret. Ja, jag vet ju inget hur det fungerar. Det känns inte som någon jätteinsats att kalla mig på ett förhör iaf. Nu är det ju ingen jättestor mängd (även om 10g får anses vara en del ändå?) och jag är ostraffad. Men om jag skulle neka till allt så blir det väl ett annat läge om de ska gå vidare. Jag har ju dock läst att det inte behövs så mycket för att bli dömd för försök till narkotikabruk eller vad det heter. Kan köp av krypto veckan innan beslaget vara nog (plus stängd/egen brevlåda) är ju den stora frågan isf.