2024-03-21, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Om det stämmer att det blev slut i januari enligt tråden ,och hon fortfarande var kär i honom enligt tråden - så kan det ju vara så att hon försökte få tillbaka honom trots att han enbart ville vara vänner / klasskamrat.

Har en närstående som har en diagnos och vet att när man tjatar på denne person så kan ilskan ta vid väldigt snabbt ,för den beskrev för mig att det känns som att " någon tjatar hål i huvudet " när den inte ger sig och DÅ finns enbart våld att ta till för att få tyst på den som stör ....

Så min spekulation är att de ville olika saker, och med deras "diagnosproblematik" blev det alldeles kaos-artat och slutade med besvikelse och död .

Att ha en diagnos kan ge föränderliga känsloyttringar snabbt.
Där och då, "räknar ingen till tio " innan den reagerar ,utan där tar känslan vid, och utfall- samma sekund som personen ifråga ; reagerar ....

Finns ingen cool förklaring som tex:
- Men lilla gumman ,nu måste du hejda dej ,så att jag inte blir arg ......

(Spekulation)

Det är inte hennes ex pojkvän som är misstänkt
Citera
2024-03-21, 20:09
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Possan1996
Pappans eventuella domar finns att kolla på mrkoll. Jag ska titta det i morgon när jag har fått in pengar.
Låter som en dålig idé.
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=Royne&t=3595075&sp=1
Edit: Testa tingsrätten först. Det kan vara gratis, om det finns något.
Senast redigerad av Matamata 2024-03-21 kl. 20:12.
Citera
2024-03-21, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Om det stämmer att det blev slut i januari enligt tråden ,och hon fortfarande var kär i honom enligt tråden - så kan det ju vara så att hon försökte få tillbaka honom trots att han enbart ville vara vänner / klasskamrat.
.....

Den häktade är inte den som var Majas pojkvän!
Citera
2024-03-21, 20:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Kanske sant. Vi får se om utredningen kan skaka fram några vittnen.
Men det verkar ju inte som någon sett dem gå dit - så (med din logik) har Maja sannolikt släpats dit???
Nej, med min logik kan hon ha släpats också - men det låter inte sannolikt att det skulle ske osett av andra.
Två som går bredvid varandra är däremot något man vanligen inte ens noterar - därför anser jag att det är sannolikt att båda gick frivilligt från skolan.
Citera
2024-03-21, 20:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du tar till vad som helst och till och med felaktigheter för att få rätt... eller så är du fan i mig dement för du visste när Lisa Holm tråden var igång varför det gick så snabbt
Det var klart väldigt snabbt att ett brott hade blivit begånget där OCH DET VET DU

Söndagskvällen den 7 juni 2015 skulle Lisa Holm (född 7 februari 1998), åka hem från sitt sommararbete på ett kafé i Blomberg, nära Källby i Västergötland. Hon skickade ett sms till sin pappa i Skövde. Där framkom det att hon var på väg att åka hem på sin moped vid klockslaget 18.23.
Då dottern inte dök upp, åkte Holms far i motsatt riktning i förhoppning om att möta henne längs vägen.
När han anlände till kaféet fann han endast mopeden med nycklarna i tändningslåset.
Innehavaren av kaféet och Holms far sökte igenom kaféet och dess omgivningar utan resultat. Klockan 21.47 anmäldes Holm försvunnen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Lisa_Holm
Vad är felaktigt?
Vill du påstå att de väntade fyra dygn med eftersök efter Lisa?
Poliser åkte dit och sök började samma kväll.
Citera
2024-03-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
De här anmälningarna som Maja påståtts gjort mot MGM, kan man alltså inte se sådana som en konkret omständighet? För om polisen får till sig den informationen så förutsätter man ju att de kollar upp detta. Nu vet vi ju i och för sig inte om detta stämmer eller vad dessa anmälningar handlar om.

Ok, tack. Det hade jag missat! Tycker jag läst allt, men börjar bli mycket att hålla reda på...

Det är klart att den informationen kontrolleras och vägs in. Men det är inte så att det blinkar en röd lampa så fort en person anmäls försvunnen och den råkar ha gjort tidigare anmälningar om brott.

Gamla anmälningar går att få fram om informationen inte är gallrad men det finns ingen motsvarighet till belastningsregistret eller misstankeregistret fast för den som anmält ett brott. Det är en integritetsfråga också. Folk ska kunna räkna med att anmäla brott utan att den informationen lagras i ett sökbart register som någon rotar i så fort den personen råkar bli aktuell för polis.

Eftersom det skrivits i media att Maja polisanmält Kim vid tidigare tillfällen så kan man tänka sig att det var den informationen som gjorde att Kim blev intressant att ta kontakt med. När han berättade att han träffat Maja kring tidpunkten då hon försvann och lämnade konstiga uppgifter så blev han misstänkt för inledningsvis människorov.
Senast redigerad av Pkdkkd 2024-03-21 kl. 20:20.
Citera
2024-03-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caMeZat
Vafan är de som är lyckat? Är du helt från vettet som många andra här i tråden, som hyllar polisens arbete? Är du smått sinnessjuk?
Har du också en IF?
Snälla förklara för mig vad som är lyckat?!
Att man hittade en kropp? Wow.
Men lite otur att hon var död?
Att man har en misstänkt eller flera? Wow!
Vad som är lyckat i din värld måste vara jävligt låg standard, bästa maträtt? Blodpudding!

Nej men allvarligt kan alla som säger att polisen gjort bra arbete hoppa ner från en bro.

Jag förstår inte heller vad som kan anses som lyckat. Lyckat hade väl varit om man hade hittat Maja vid liv, oskadd eller skadad??
Citera
2024-03-21, 20:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Pappans eventuella domar finns att kolla på mrkoll. Jag ska titta det i morgon när jag har fått in pengar.

Han har rena papper, inga brottmål, inga tvistemål, rena papper tro vad du vill.

Fått in lite pengar, 29:-
Citera
2024-03-21, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, om det finns något i de här påstådda anmälningarna som kan antas ha betydelse för försvinnandet på något vis.

Jag tror inte att du och Oisin eller allmänheten i stort har insyn i dessa påstådda anmälningar, därför tycker jag att det är dumt att använda dom i sin argumentation, det leder bara längre in i fantasiträsket och blir omöjligt att resonera seriöst kring.

Ok, tack för den informationen. En följdfråga - om dessa påstådda anmälningar skulle gälla t.ex. sexuellt ofredande eller någon form av våldshandling (av lindrig grad t.ex.), tror du det skulle kunna ha betydelse?

Självklart har vi inte insyn i de påstådda anmälningarna, det har väl ingen här? Och jag har inte påstått mig veta vad de handlar om heller. Men OM de existerar så har han ju uppenbarligen gjort något mot henne tidigare, detta oavsett vad de innehåller. Men jag tar till mig det du skriver om att det blir lite skevt att lägga vikt vid dem, när vi inte har fakta om ifall de verkligen existerar.
Citera
2024-03-21, 20:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Det finns inga domar på pappan på Lexbase. Men en person med samma för och efternamn finns där men det är fel person.
Skrev om det tidigare så spara dina pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tims pappa finns INTE på Lexbase.
Han heter Jan Royne Mikael i förnamn.
Det är inte samma mellannamn som den som finns på Lexbase som heter ROYNE Sven Michael.

Enligt ratsit finns den 20 personer som heter Royne Andersson i Sverige.
Citat:
Han har rena papper, inga brottmål, inga tvistemål, rena papper tro vad du vill.

Fått in lite pengar, 29:-
Är det så billigt på mrkoll? Lexbase tar 129 kr för en dom men Tims pappa har inga domar där.
Senast redigerad av Timeout 2024-03-21 kl. 20:44.
Citera
2024-03-21, 20:30
Medlem
von-Utfalls avatar
Citat:
Känner du till ungdomarna väl, kan du beskriva deras personligheter, mognadsgrad, historik eller vad som helst som kan bringa lite klarhet?

nån citerade sitt barn om hur hon var, enligt sambon bra beskrivning. hon är nere psykiskt så vill inte fråga för mycket. men hon säger emot anmälningarna som nån sa flickan hade gjort mot pojken, ungarna var jättebra vänner så bara rykte
Citera
2024-03-21, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Tog det som kritik och det är lugnt.
Jag svarade med två inlägg för att man inte får citera sig själv.
Det har stått i tråden att pappan misstänkt gm går runt på bygden och snackar om att han spelar in egna porrfilmer och tydligen skriver på fejjan om det.
Har aldrig haft Facebook så jag kan inte kolla om det stämmer men det verkar som att flera sett det.
Om en pappa kollar porr struntar jag i, det är det andra jag tycker är skumt och gränslöst.

Ok, skönt att det var utrett! Tänkte inte på att du svarat med två inlägg, trodde att du syftade på att jag citerade mig själv tidigare idag. Så den infon satt rätt ändå!

Det stod även nåt om att han följde någon porrsida på Instagram, men jag vet inte om det stämmer heller. Kan väl tycka att det är väldigt osmakligt att skriva ut att man håller på med såna saker på sociala medier. Även om inte barnen är vän med honom där och kan läsa, så kommer ju sånt där alltid fram ändå. Lite mer diskret kan man väl vara i så fall, om det nu är sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in