2024-03-21, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-Utfall
sambon jobbar på skolan och känner till båda ungdomarna. tydligen tjejen var kär i pojken men inte han i henne utan bara ville vara vänner vilket gör altihop mer märkligt.

vad betyder restriktionerna, får han sitta helt isolerad i häktet? hoppas dom har övervakning så han inte tar sitt liv i panik

Hm... om det ligger sanning i detta så blir man ju ännu mer fundersam över hur det kunde gå så här fel?!
Citera
2024-03-21, 19:09
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Vad står det om tidigare domar i BRU, aktbilaga 9?

Och varför är det hemligt och lykta dörrar när killen förmodats ha dödat någon med flit och han kan straffas för det trots att han är ett ”barn” på 17 år? För att han är beteende-/mentalstörd?

Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
Han är intellektuellt funktionsnedsatt och misstänker att han kommer behöva anpassningar under häktning, förundersökning och rättegång.

Att det är en stängd förhandling är nog bra för att det ska finnas förutsättningar för honom att kunna delta. Han är ett barn hur man än vrider och vänder på det. Dessutom med intellektuella och kognitiva svårigheter.

Lyckta dörrar är i princip praxis vid häktningsförhandlingar i mordfall. Om inte åklagaren begär det för att skydda förundersökningen från insyn, brukar försvararen begära det för att skydda sin klient från "offentligheten". Ovanligare med lyckta dörrar vid rättegång, men det förekommer t ex vid sexualbrott.
Citera
2024-03-21, 19:11
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ingen har väl heller sett henne släpas iväg
Kanske sant. Vi får se om utredningen kan skaka fram några vittnen.
Citat:
- så sannolikt gick de dit utan tvång båda två.
Men det verkar ju inte som någon sett dem gå dit - så (med din logik) har Maja sannolikt släpats dit???
Citera
2024-03-21, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
En konkret omständighet kan vara ett vittne, ett tips eller en gärningsman som har erkänt brottet. Det vill säga någonting som är så handfast att det kan följas upp av ytterligare utredningsåtgärder.

De här anmälningarna som Maja påståtts gjort mot MGM, kan man alltså inte se sådana som en konkret omständighet? För om polisen får till sig den informationen så förutsätter man ju att de kollar upp detta. Nu vet vi ju i och för sig inte om detta stämmer eller vad dessa anmälningar handlar om.

Citat:
Som du och många andra redan fått förklarat för er så fanns det i fallet med Lisa Holm omständigheter som redan några timmar efter att hon försvann gjorde att det fanns anledning att anta brott.

Ok, tack. Det hade jag missat! Tycker jag läst allt, men börjar bli mycket att hålla reda på...
Citera
2024-03-21, 19:14
Medlem
Hookes avatar
Förtydligande: att det saknas vittnesuppgifter på hur Maja hamnade på fyndplatsen, betyder inte att man kan påstå något om tillvägagångssättet och kalla det sannolikt.
Senast redigerad av Hooke 2024-03-21 kl. 19:18.
Citera
2024-03-21, 19:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
En sammanfattning av händelseförloppet hittar du här (FB) Försvunna Maja hittad död i Kinna 2024-03-18 - en person anhållen misstänkt för mord.

Du kan börja med att förklara av vilka skäl som det, redan på torsdag kväll, fanns anledning att anta brott. Som jag redan förklarat för dig innebär anledning att anta brott konkreta omständigheter och inte enbart en känsla från anhöriga att någonting är fel.

Jag har funderat på det där, hur fria tyglar vakthavande egentligen har att dra igång en räddningsinsats, styrs det av lag, förordning, föreskrifter och order, eller kan vederbörande beordra myndighetens personal grundat på intuition och känslor?

Det är väl högst relevant att klargöra innan man kritiserar Polisen för att ha gjort fel, eller?
Citera
2024-03-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Hoppas du läste mitt tidigare svar till samma konto.
Tror inte man få citera sig själv.
Struntar fullkomligt i om han tittar på porr, det är resten som är lite jobbigt.

Att du fått all info från tråden menar du? Annars hänger jag nog inte med på vad du syftar på med det tidigare svaret. Jag uttryckte mig kanske oklart, jag instämde med att han får göra vad han vill för min del, men att det är otäckt om det påverkat sonen.

Oj, tack för varningen, hade inte koll på det! Är alldeles för ny. Tyckte det var enklare än att skriva en omständlig hänvisning.
Citera
2024-03-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Först såg jag henne inte men Maja är med på bilden med sitt basketlag, hon står i mitten på främre raden.

Där ser man hur liten hon var i kroppen.

https://imgur.com/a/e68m70w

Tack för länken! Den bilden gav ju verkligen ett tydligare perspektiv.
Citera
2024-03-21, 19:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Är en person utan någon som helst problematik och är kompetent och klarar sig själv så skall man alltså aldrig leta enligt OY
Man undrar varför det vart ett sådant jäkla pådrag efter Lisa Holm redan efter någon timma ..... De poliserna kan ju inte ha använt samma handbok som clownerna här (på forumet)
Du tar till vad som helst och till och med felaktigheter för att få rätt... eller så är du fan i mig dement för du visste när Lisa Holm tråden var igång varför det gick så snabbt
Det var klart väldigt snabbt att ett brott hade blivit begånget där OCH DET VET DU

Söndagskvällen den 7 juni 2015 skulle Lisa Holm (född 7 februari 1998), åka hem från sitt sommararbete på ett kafé i Blomberg, nära Källby i Västergötland. Hon skickade ett sms till sin pappa i Skövde. Där framkom det att hon var på väg att åka hem på sin moped vid klockslaget 18.23.
Då dottern inte dök upp, åkte Holms far i motsatt riktning i förhoppning om att möta henne längs vägen.
När han anlände till kaféet fann han endast mopeden med nycklarna i tändningslåset.
Innehavaren av kaféet och Holms far sökte igenom kaféet och dess omgivningar utan resultat. Klockan 21.47 anmäldes Holm försvunnen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Lisa_Holm
Citera
2024-03-21, 19:23
Medlem
Citat:
Idiot. Vill man klara upp brottet är det betydligt mer effektivt att söka efter en gärningsman genom att höra vittnen än att planlöst leta efter en kropp i skogen som kanske inte ens finns där.

Kroppen hittad och en anhållen på mindre än en vecka. Det får ses som lyckat.

Vafan är de som är lyckat? Är du helt från vettet som många andra här i tråden, som hyllar polisens arbete? Är du smått sinnessjuk?
Har du också en IF?
Snälla förklara för mig vad som är lyckat?!
Att man hittade en kropp? Wow.
Men lite otur att hon var död?
Att man har en misstänkt eller flera? Wow!
Vad som är lyckat i din värld måste vara jävligt låg standard, bästa maträtt? Blodpudding!

Nej men allvarligt kan alla som säger att polisen gjort bra arbete hoppa ner från en bro.
Citera
2024-03-21, 19:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
De här anmälningarna som Maja påståtts gjort mot MGM, kan man alltså inte se sådana som en konkret omständighet? För om polisen får till sig den informationen så förutsätter man ju att de kollar upp detta. Nu vet vi ju i och för sig inte om detta stämmer eller vad dessa anmälningar handlar om.

[. . .]

Jo, om det finns något i de här påstådda anmälningarna som kan antas ha betydelse för försvinnandet på något vis.

Jag tror inte att du och Oisin eller allmänheten i stort har insyn i dessa påstådda anmälningar, därför tycker jag att det är dumt att använda dom i sin argumentation, det leder bara längre in i fantasiträsket och blir omöjligt att resonera seriöst kring.
Citera
2024-03-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske stämmer att hon trots allt var såpass mogen att hon kunde planera och locka mgm till ett hemligt ställe?

Ponera att så skulle vara fallet - hur tänker du (och ni andra) kring att det slutade med att Maja blev mördad? Att han tröttnat efter närmanden och tjat, och blivit så arg att han sonika slog ihjäl henne? Det var väl bara att gå därifrån om han inte var intresserad kan man tycka??

Fast att hon skulle lockat med sig MGM till ett hemligt ställe behöver ju inte ha något med förmåga att planera att göra. En 17-åring (oavsett kön) har nog trots allt en massa hormoner rasandes i kroppen, även om det mentala säger något annat.
Senast redigerad av Fyrhjulingen 2024-03-21 kl. 19:28. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in