2024-03-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Det är väl inte fastslaget? Vem har sett psykologutredningen?
Något som är klart är att hon har en grad av IF men troligare är väl att den är lindrig eftersom hon går en yrkesutbildning på gymnasiets anpassade grundskola. Hade hon varit på en tioårings nivå är det mer troligt att hi gått de individuella programdelarna.

Min gissning är nog att hon har en mognad som en 13-15-åring om hon klarar av den utbildningen.
Länk till vad som krävs för att klara utbildningen hon gick för dem som inte förstått att en tioåring inte fixar denna utbildning 😀
https://www.skolverket.se/undervisning/anpassade-gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-anpassade-gymnasieskolan/programmen-i-anpassade-gymnasieskolan/program?url=907561864%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fprogram .htm%3FprogramCode%3DHR%26tos%3Dgyan&sv.url=12.47c b21ab1604b0a384377#anchor_2
Vet du vad särgymnasium är?
Senast redigerad av flodafloda 2024-03-21 kl. 18:18. Anledning: Stavfel
Citera
2024-03-21, 18:21
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Häktningsframställan

https://gofile.io/d/W9M4Wf

.

Vad står det om tidigare domar i BRU, aktbilaga 9?

Och varför är det hemligt och lykta dörrar när killen förmodats ha dödat någon med flit och han kan straffas för det trots att han är ett ”barn” på 17 år? För att han är beteende-/mentalstörd?
Citera
2024-03-21, 18:22
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Båda har ju sannolikt förflyttat sig dit frivilligt - och där händer något
Är det konstaterat att fyndplats = brottsplats eller är det något du bara gissar/antar? I så fall på vilken grund?
Citera
2024-03-21, 18:25
Medlem
Citat:
Och jag konstaterar att du irrar som en höna och klipper citat som du inte kan sätta i ett vettigt sammanhang.
Du är rolig - men mer än så lyckas du inte med.

En sammanfattning av händelseförloppet hittar du här (FB) Försvunna Maja hittad död i Kinna 2024-03-18 - en person anhållen misstänkt för mord.

Du kan börja med att förklara av vilka skäl som det, redan på torsdag kväll, fanns anledning att anta brott. Som jag redan förklarat för dig innebär anledning att anta brott konkreta omständigheter och inte enbart en känsla från anhöriga att någonting är fel.
Citera
2024-03-21, 18:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Är det konstaterat att fyndplats = brottsplats eller är det något du bara gissar/antar? I så fall på vilken grund?
Nu satte du mig lite på pottan
Jag vet inte som jag läst något uttalande om att brottsplats och fyndplats är samma plats - eller om det är en slutsats jag dragit själv för att de gör dykningarna vid fyndplatsen.
Men det kan nog vara att jag bara dragit den slutsatsen själv.
Citera
2024-03-21, 18:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
En sammanfattning av händelseförloppet hittar du här (FB) Försvunna Maja hittad död i Kinna 2024-03-18 - en person anhållen misstänkt för mord.

Du kan börja med att förklara av vilka skäl som det, redan på torsdag kväll, fanns anledning att anta brott. Som jag redan förklarat för dig innebär anledning att anta brott konkreta omständigheter och inte enbart en känsla från anhöriga att någonting är fel.
Det fanns skäl att leta redan på torsdag kvällen.
Färdig diskuterat med ditt tramsande nu.
Citera
2024-03-21, 18:34
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Bara ett sammanträffande att det finns en R*yne Anderss*n på Lexbase med samma ålder och samma mellannamn som T.As pappa. Någon som kollat upp vad domen avser? Förvisso annan adress, men de är ju inget vanligt namn precis.

Någon som vet om Els* och Maja hade någon form av relation?
Tims pappa finns INTE på Lexbase.
Han heter Jan Royne Mikael i förnamn.
Det är inte samma mellannamn som den som finns på Lexbase som heter ROYNE Sven Michael.

Enligt ratsit finns den 20 personer som heter Royne Andersson i Sverige.
Citera
2024-03-21, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Vad står det om tidigare domar i BRU, aktbilaga 9?

Och varför är det hemligt och lykta dörrar när killen förmodats ha dödat någon med flit och han kan straffas för det trots att han är ett ”barn” på 17 år? För att han är beteende-/mentalstörd?

Han är intellektuellt funktionsnedsatt och misstänker att han kommer behöva anpassningar under häktning, förundersökning och rättegång.

Att det är en stängd förhandling är nog bra för att det ska finnas förutsättningar för honom att kunna delta. Han är ett barn hur man än vrider och vänder på det. Dessutom med intellektuella och kognitiva svårigheter.
Citera
2024-03-21, 18:47
Medlem
von-Utfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Var Maja otrogen eller är det han som är pojken på hennes Instagram?

otrohet är nog felaktigt ordval då hon inte skulle se det så. sambon fatta det som det var slut med flickans pojkvän i januari
Citera
2024-03-21, 18:50
Medlem
Citat:
Det fanns skäl att leta redan på torsdag kvällen.

Micro, micro, micro... Ska jag behöva förklara för dig att Polismyndigheten är en (surprise!) myndighet? Ska jag behöva förklara för dig att en myndighet behöver lagstöd för att vidta vissa åtgärder, exempelvis aktivt leta efter en person?

Om du anser att "det fanns skäl att leta redan på torsdag kväll" så behöver alltså du motivera det utifrån de lagar som styr Polismyndighetens arbete. Så långt hoppas jag att vi är överens?

I mitt tidigare inlägg förklarar jag vad som krävs för att inleda en förundersökning enligt rättegångsbalken. Det krävs anledning att anta brott.

Min fråga till dig är alltså: Varför fanns det anledning att anta brott utifrån vad som var känt om Majas försvinnande på torsdag kväll?

Jag förklarar också i vilka situationer man inleder en räddningsinsats enligt 4 kap. 4 § Lag (2003:778) om skydd mot olyckor. Det krävs att personen försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras att det föreligger fara för hennes liv eller hälsa.

Min fråga till dig är alltså: På vilka grunder kunde det utifrån vad som var känt om Majas försvinnande på torsdag kväll befaras att det förelåg en sådan fara?
Senast redigerad av Pkdkkd 2024-03-21 kl. 18:53.
Citera
2024-03-21, 18:58
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Jag vet inte som jag läst något uttalande om att brottsplats och fyndplats är samma plats - eller om det är en slutsats jag dragit själv för att de gör dykningarna vid fyndplatsen.
Men det kan nog vara att jag bara dragit den slutsatsen själv.
Ok bra. Så när du skriver
Citat:
Båda har ju sannolikt förflyttat sig dit frivilligt - och där händer något
är det bara spekulation. Vi vet att Maja är död och att T1m är häktad, men inget kring omständigheterna kring mordet/dråpet/dödsfallet. Tids nog lär det bli klarlagt, även om du redan nu försöker påskina att du vet mer än vad som är ute för tillfället. Bara så man vet hur tillförlitliga dina uppgifter är.
Citera
2024-03-21, 19:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Ok bra. Så när du skriver

är det bara spekulation. Vi vet att Maja är död och att T1m är häktad, men inget kring omständigheterna kring mordet/dråpet/dödsfallet. Tids nog lär det bli klarlagt, även om du redan nu försöker påskina att du vet mer än vad som är ute för tillfället. Bara så man vet hur tillförlitliga dina uppgifter är.
Jag försöker inte påskina att jag vet någonting. Jag säger att en del här på forat inte kan veta det de påstår - eftersom sådana uppgifter inte släppts.

Jag säger att polisen har en del att förklara när det gäller sitt sena agerande - för det är under all kritik.

Att något hände VET VI däremot - eftersom Maja är död.
Jag skriver att de "sannolikt" gått till platsen frivilligt båda två - och det baserar jag bl a på att killens säger att han följde med henne för hon skulle visa en hemlig plats.
Ingen har väl heller sett henne släpas iväg - så sannolikt gick de dit utan tvång båda två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in