2024-03-21, 17:46
Medlem
von-Utfalls avatar
sambon jobbar på skolan och känner till båda ungdomarna. tydligen tjejen var kär i pojken men inte han i henne utan bara ville vara vänner vilket gör altihop mer märkligt.

vad betyder restriktionerna, får han sitta helt isolerad i häktet? hoppas dom har övervakning så han inte tar sitt liv i panik
Citera
2024-03-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det behövs inte alls.

Förundersökning skall inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats. (24 kap. 1§ rättegångsbalken).

Att en person är anmäld försvunnen är inte och har aldrig varit skäl att anta att personen är utsatt för människorov eller mord. Anledning att anta brott betyder att det finns en konkret omständighet som pekar i en viss riktning.

Inte ens om den försvunna personen i fråga är en förståndshandikappad sjuttonåring är det i sig skäl att anta brott. Att föräldrar känner att någonting är fel är inte en konkret omständighet. Att någon kärring som lyssnat på för mycket krimpoddar eller ett medium känner något är inte heller det en konkret omständighet.

En konkret omständighet kan vara ett vittne, ett tips eller en gärningsman som har erkänt brottet. Det vill säga någonting som är så handfast att det kan följas upp av ytterligare utredningsåtgärder.

Själva poängen med att inleda en förundersökning är nämligen att den ska leda till någon form av resultat: antingen att den läggs ned eftersom det saknas möjlighet att utreda brottet eller att en misstänkt person i slutändan kan lagföras.

Citat:

Du fattar väl själv att om man söker efter en död kropp så börjar man där personen sist sågs och letar sig utåt.
Och jo - planlöst letande efter döda kroppar är inte alls ovanligt.

Det förvånar mig inte alls om det skulle vara så att du är ute och letar planlöst efter döda kroppar på din fritid. Det är dock ingenting som det övriga samhället ägnar sig åt.

Tror man att en person är mördad så betyder det att man har någon slags hypotes att jobba med. Det försvinner ca 25 000 människor varje år i Sverige. Givetvis inleder man inte en förundersökning och letar efter döda kroppar på varje plats där dessa försvunna människor senast råkade observeras i livet.

Citat:

Ja, och militären som man sökte högt och lågt efter låg någon mil från hemmet - men hittades ändå till slut.

Nu när vi konstaterat att det krävs något mer konkret än bara ett kortvarigt försvinnande för att inleda en förundersökning om mord eller människorov kan vi titta på vad som gäller enligt lag (2003:778) om skydd mot olyckor:

I andra fall än som avses i 1-3 §§ skall den eller de myndigheter som regeringen bestämmer efterforska personer som har försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras att det föreligger fara för deras liv eller allvarlig risk för deras hälsa. (4§ Lag (2003:778) om skydd mot olyckor)

Att en sjuttonåring (som dessutom har avvikit frivilligt tidigare) inte kommer hem till sina föräldrar betyder inte att personen försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras föreligga fara för den personens liv eller allvarlig risk för personens hälsa.

Typexemplet på när man inleder en sökinsats enligt lagen om skydd mot olyckor är en försvunnen svampplockare eller dagisbarnet som försvunnit på naturutflykten.

Under sådana omständigheter kan man nämligen befara att personen råkat ut för en olycka och är i akut behov av hjälp. Personen har sannolikt inte avvikit frivilligt och sannolikheten är dessutom hög att vederbörande är kvar i närområdet och i akut behov av hjälp, varför en akut inledd sökinsats i just det aktuella området kan motiveras ur ett resursmässigt perspektiv.

Citat:

Hur vet du det? Har du pratar med polisen?

- Läs sammanfattningen i tråden innan du skriver fler inlägg, dumma kärring...

- Utifrån vad som rapporterats i media har detta skett korrekt och i enlighet med gällande lag - det har. Du kan återkomma om några månader och citera mig igen när detta konstaterats från officiellt håll.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen

Nu har jag ingen kunskap om fallet med Lisa Holm, men det har ju nämnts även nåt annat fall här i tråden där man också snabbt satt in sökinsatser, trots att den personen var äldre än Maja - både fysiskt och mentalt. Som sagt, har ingen information om fallen, så vet inte om polisen ansåg sig ha något att gå på i de fallen - för jag hoppas verkligen innerligt att det inte är så att det görs skillnad på folk och folk! Var man bor ska heller inte ha nån betydelse. Om man bor i t.ex. norra Dalarna ska man kunna få samma hjälp som i t.ex. Skåne. Ändå verkar bedömningar och resurser variera. Alla betalar vi skatt och att polisens resurser kan omfördelas har de tydligt visat när de jobbat över alla gränser med gängkriminaliteten. Borde gälla även oss vanliga Svenssons.

Som du och många andra redan fått förklarat för er så fanns det i fallet med Lisa Holm omständigheter som redan några timmar efter att hon försvann gjorde att det fanns anledning att anta brott.

Jag förklarar i början av detta inlägg vad som krävs för att förundersökning ska inledas.
Senast redigerad av Pkdkkd 2024-03-21 kl. 18:00.
Citera
2024-03-21, 17:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
MGM blev häktad med restriktioner
Allt annat hade varit konstigt då det handlar om en misstänkt häktad för mord på sannolika skäl.

X Tillstånd att kunna ålägga den misstänkte följande restriktioner begärs:
Samsittning, gemensam vistelse, följa nyhetsmedia, ta emot besök, elektronisk kommunikation, försändelser (brev mm)
Citera
2024-03-21, 17:53
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Häktesprotokoll?
Häktet skriver inte några protokoll av offentlig karaktär.

Häktnings protokoll menar jag. Såg de kom i en fil nu
Citera
2024-03-21, 17:59
Medlem
Citat:
Karln får väl göra vad han vill privat, men om ryktet stämmer att han är så öppen med det och dessutom spelar in egna porrfilmer, så får det i alla fall mig att fundera på om detta påverkat sonen. Porrfilmer uppvisar väl inte direkt någon härlig kvinnosyn.
Hoppas du läste mitt tidigare svar till samma konto.
Tror inte man få citera sig själv.
Struntar fullkomligt i om han tittar på porr, det är resten som är lite jobbigt.
Citera
2024-03-21, 18:01
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Undra när obduktionen är klar?
Vi är la ganska överens om att hon troligtvis avled mellan kl 14:30-16:30 på torsdagen men det är lite störigt när man läser "den häktade är misstänkt för mord mellan 14-18 mars".
Så är det alltid i ett sånt här tidigt skede. Tror också att Maja var död en liten stund efter kl 14.30.
Det står så för obduktionen inte är klar och info från den släpps inte ut för än det går till åtal och FUP kommer.
Citera
2024-03-21, 18:06
Medlem
exoticspices avatar
Först såg jag henne inte men Maja är med på bilden med sitt basketlag, hon står i mitten på främre raden.

Där ser man hur liten hon var i kroppen.

https://imgur.com/a/e68m70w
Citera
2024-03-21, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-Utfall
sambon jobbar på skolan och känner till båda ungdomarna. tydligen tjejen var kär i pojken men inte han i henne utan bara ville vara vänner vilket gör altihop mer märkligt.

Var Maja otrogen eller är det han som är pojken på hennes Instagram?
Citera
2024-03-21, 18:09
Medlem
Citat:
Jösses vad du gör bort dig.
Du kan sluta klippa och klistra nu -- jag har redan skrattat så jag har ont i magen åt dig.

Det där var ett osedvanligt substanslöst inlägg, till och med för att komma från dig.

Jag har förklarat för dig vad som krävs för att:

1. Inleda en förundersökning enligt rättegångsbalken eller,

2. inleda en sökinsats enligt lag (2003:778) om skydd mot olyckor

Detta är inte ett forum för dig att ventilera dina känslor i största allmänhet så om du inte har något mer att komma med i frågan så kan du lämna tråden tack
Citera
2024-03-21, 18:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Tänk vad resurser vi kan spara in! Mer pengar till polisernas kvällsfika som de kan njuta av medan nån stackare irrat bort sig i skogen och huttrande försöker hålla värmen uppe och medvetandet igång... (och ja, såklart ironi)
Ja, ironi - men det låter ju så på vissa i tråden.

Citat:
Nu har jag ingen kunskap om fallet med Lisa Holm, men det har ju nämnts även nåt annat fall här i tråden där man också snabbt satt in sökinsatser, trots att den personen var äldre än Maja - både fysiskt och mentalt. Som sagt, har ingen information om fallen, så vet inte om polisen ansåg sig ha något att gå på i de fallen - för jag hoppas verkligen innerligt att det inte är så att det görs skillnad på folk och folk! Var man bor ska heller inte ha nån betydelse. Om man bor i t.ex. norra Dalarna ska man kunna få samma hjälp som i t.ex. Skåne. Ändå verkar bedömningar och resurser variera. Alla betalar vi skatt och att polisens resurser kan omfördelas har de tydligt visat när de jobbat över alla gränser med gängkriminaliteten. Borde gälla även oss vanliga Svenssons.
Det hoppas jag också - därför skall det bli mycket intressant att se hur polisen motiverar sitt icke-agerande i det här fallet.
Citera
2024-03-21, 18:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-Utfall

vad betyder restriktionerna, får han sitta helt isolerad i häktet? hoppas dom har övervakning så han inte tar sitt liv i panik

Kanske stämmer att hon trots allt var såpass mogen att hon kunde planera och locka mgm till ett hemligt ställe?
Citera
2024-03-21, 18:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske stämmer att hon trots allt var såpass mogen att hon kunde planera och locka mgm till ett hemligt ställe?
Det gör ju barn i småskolan mot varandra när de skall trakassera eller mobba någon -- så det tyder väl inte direkt på "mognad".
Hon kan mycket väl ha haft ett "hemligt ställe" - som hon skulle visa honom. Han tycks ju dock inte blivit lurad om han följer med för att titta på det.
Båda har ju sannolikt förflyttat sig dit frivilligt - och där händer något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in