2024-02-07, 17:30
Medlem
Programmering/IT på YH kanske? Att ha lite know how och kunna terminologin kan nog komma väl till hands som jurist på IT-bolag etc.
Citera
2024-02-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roligtjej
Jag funderar på att söka till någon av dessa utbildningar:
Medicinsk sekreterare/vårdadministratör
Steriltekniker
Inköp och upphandling
Lönekonsult
Redovisningsekonom
Vilken/vilka tror ni har bäst framtidsutsikter?

Hej Har du hunnit välja någon av dem eller är du fortfarande i behov av svar ?
Citera
2024-02-08, 20:58
Medlem
Jag är fortfarande i behov av svar, tack!
Citera
2024-02-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorskVarg
Hej Har du hunnit välja någon av dem eller är du fortfarande i behov av svar ?

Citera
2024-02-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roligtjej

Okej! Här kommer lite råd.

Jag skulle välja mellan
Medicinsk sekreterare - bra arbetstider och stor efterfrågan. Du kan jobba på alltifrån vårdcentraler, sjukhus till privata kliniker.

Inköpare - finns många jobb upplagda för inköpare på platsannonser. Bra arbetstider. Många olika arbetsplatser att välja på.

Jag skulle inte välja

Steriltekniker - endast 19 st lediga jobb i hela Sverige. Därmed finns tillräckligt med utbildade inom det området, och det blir därför svårt att få jobbet.

Lönekonsult - inget negativt att säga om yrket eller lönen etc. men "balans på arbetsmarknaden" förekommer nu.

Redovisningsekonom - spännande yrke med möjlighet till konsultuppdrag. Men risk för automatisering inom närmsta åren, vilket kan göra att konkurrensen om de arbetsuppgifter som blir kvar (konsult) blir hög.

Jag funderar på att söka till någon av dessa utbildningar:
Medicinsk sekreterare/vårdadministratör
Steriltekniker
Inköp och upphandling
Lönekonsult
Redovisningsekonom
Vilken/vilka tror ni har bäst framtidsutsikter?
Citera
2024-03-21, 02:51
Medlem
YH - Teknikhögskolan - Elkraft

Nu när omställningsstödet finns där man kan få 80% av sin lön i studiestöd under begränsad tid så är YH-utbildningar på max 400 YHP väldigt aktuellt.

* Finns det någon med erfarenhet av studier på Teknikhögskolan?

* Finns det någon med erfarenhet av studier gällande programmet Elkraftsingenjör?

Finns det andra YH utbildningar inom samma ämne som är bättre än TH? typ STI / NACKADEMIN / LU YH?

https://teknikhogskolan.se/utbildnin...raftsingenjor/
Citera
2024-03-21, 10:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.
Citera
2024-03-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wackadoodle
Nu när omställningsstödet finns där man kan få 80% av sin lön i studiestöd under begränsad tid så är YH-utbildningar på max 400 YHP väldigt aktuellt.

* Finns det någon med erfarenhet av studier på Teknikhögskolan?

* Finns det någon med erfarenhet av studier gällande programmet Elkraftsingenjör?

Finns det andra YH utbildningar inom samma ämne som är bättre än TH? typ STI / NACKADEMIN / LU YH?

https://teknikhogskolan.se/utbildnin...raftsingenjor/
Verkar ta flera år för att få det. Jag har väntat sen det startade.
Citera
2024-03-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FalbygdensStruts
Jag har sökt in till en utbildning på Kyh och nu vill de att man gör ett urvalstest i problemlösning, svenska och matte.
Jag är absolut sämst på matte och testet går att göra på distans.
Har någon här på flasback gjort det här urvalstestet för KYH tidigare? Är det svårt? Eller är det bara banalt och för att skilja agnen fr vetet eller hur man säger.
Jag vill säkerställa så höga poäng som möjligt men det går inte att förbereda sig.
Nej dom är oftast väldigt enkla.
Citera
2024-03-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FalbygdensStruts
Jag har sökt in till en utbildning på Kyh och nu vill de att man gör ett urvalstest i problemlösning, svenska och matte.
Jag är absolut sämst på matte och testet går att göra på distans.
Har någon här på flasback gjort det här urvalstestet för KYH tidigare? Är det svårt? Eller är det bara banalt och för att skilja agnen fr vetet eller hur man säger.
Jag vill säkerställa så höga poäng som möjligt men det går inte att förbereda sig.

Jag undrar också hur svåra dessa tester är? Framförallt i praktisk ellära och matte?

Kan någon som gjort proven ge feedback på antal frågor och svårighetsgrad?

sitter just nu och pluggar kvadreringsregler, sin cos och hela faderullan. står ju matter 2a 2b 2c ska vara med men vissa delar är väldigt svåra att minnas efter längre tid från studierna.
Citera
2024-03-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pistolpiller
Verkar ta flera år för att få det. Jag har väntat sen det startade.

Hörd att de börjar om varje halvår, så om du väntat längre än det så har antagligen din ansökan inte hunnits med och därav inte blivit beviljad.
Citera
2024-03-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wackadoodle
Hörd att de börjar om varje halvår, så om du väntat längre än det så har antagligen din ansökan inte hunnits med och därav inte blivit beviljad.
Helt sinnessjukt isåfall. Så kan ju inte ett system fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in