2024-03-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Finns en skillnad , man ser att ett barn är ett barn och de kontaktar man inte som man kontaktar någon som man tror är tonåring eller vuxen , någon äldre tonåring eller vuxen blir inte kompis med ett barn eller visar annat intresse , det är det som är så farligt för de som har intellektuell funktionsnedsättning de kan utnyttjas på olika sätt

Exakt! Så att fortsätta hävda att hon minsann är 17 år och klarar att åka buss tyder inte på något annat än ignorans och okunskap.
Citera
2024-03-21, 15:59
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Ofta är det ju att man har svårt att göra flera steg. Svårt med det kognitiva osv.
Har det gjorts orosanmälningar mot familjen tidigare? Går dessa att få ut?

Edit* Någon som har häktesprotokoll?

Häktesprotokoll?
Häktet skriver inte några protokoll av offentlig karaktär.
Citera
2024-03-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
De måste de ju varit (trådsanning). Nu när hon hittats där hon hittats så kan man ju stryka de där med att hon tog bussen. Utan dom gick väl ner till brottsplatsen, skolan ligger ju i närheten. Om dom inte åkte hem till honom innan då, men då förstår jag inte varför dom åkte tillbaka till skolan och de området igen

Skrev nyss ett inlägg om informationen: (FB) Försvunna Maja hittad död i Kinna 2024-03-18 - en person anhållen misstänkt för mord.

Svårt att hinna med när man försöker läsa och svara i kronologisk ordning...
Citera
2024-03-21, 16:02
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Häktesprotokoll?
Häktet skriver inte några protokoll av offentlig karaktär.

Gissar att han menar häktningsbeslut.
Citera
2024-03-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Ja jag vet ju inte heller vilken typ av insatser som gjorts, om polisen varit aktiva genom spaning, dörrknackning, informationsinhämtning, kanske kollat eventuella kameror eller dylikt.

Jag är böjd att hålla med, att en aktiv sökinsats ute i fält hade kanske varit på sin plats, men jag är ju ganska naiv och tror att polisen sköter sitt arbetet och gör de avvägningar som behöver göras, betydligt bättre än både du och jag sammantaget.
Jag förmodar att polisen gjort bedömningar utefter vad som framkommit i samtal med anhöriga. Med tanke på att (enligt rykten) Maja avvikit från sina rutiner tidigare och att systern uppgav på Fejjan att hon kunde befinna sig i Stockholm, så antar jag att det är utgångsläget polisen hade i inledningsskedet. Sedan att utgången blev väldigt tragisk och att man med facit i hand kanske skulle ha agerat annorlunda råder det ju inga tvivel om.

Såklart det är svårt för oss att veta hur polisen bedömt anhörigas information osv. Men med tanke på anhörigas kritik, ang just bedömningen av Majas funktionsnedsättning, så känner i alla fall inte jag mig bekväm med att instämma med de som anser att polisen gjort rätt bedömning. De vet ju mycket väl att det inte sattes in någon aktiv sökinsats och uppenbarligen har de fått uppleva att de inte fått något gehör från polisen, trots deras information om de särskilda omständigheterna.
Citera
2024-03-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag vet att i Göteborg så brukar man söka direkt när någon funktionshindrad inte kommer hem i tid. Det finns en sådan verksamhet i Östra Göteborg och det händer att någon som har intellektuell funktionshinder försvinner på långpromenad i t.ex. Skatåsområdet och kanske hamnar typ i Partille. Då brukar man sätta in sökorganisation direkt samma kväll och genomletar området med motorcykel och ibland helikopter. Man väntar i allafall inte i fyra dagar..

Precis!! Var där inte en med IF som klev av bussen på fel hållplats för en herrans massa år sen. Han gick vilse å hittades avliden långt senare? Jag hittar inte artikeln.
Citera
2024-03-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Därför att Maja som var 17 år hade en intellektuell funktionsnedsättning, antagligen inlärningssvårigheter och problem med abstrakt tänkande och strukturera sin vardag.

Det är alltså vad jag tror.
Kan också vara så att den funktionsnedsatta har en ”barnsligt naiv” inställning till människor. Deras hjärnor mognar inte i samma takt som deras jämnåriga att riskbedöma människor och deras syften. Vilket gör dem än mera sårbara och lätta att lura till platser.
Citera
2024-03-21, 16:13
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushido-95
Gissar att han menar häktningsbeslut.

Här är den:
https://gofile.io/d/W9M4Wf

Credits till kungen.7 (tror han heter så)
Senast redigerad av Fibonaccital 2024-03-21 kl. 16:16.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det hoppas jag verkligen man gör och det tror jag också. Det antar jag att det flesta håller med om. Däremot att man skulle leta efter försvunna personer 3-4 stycken per vecka med stora insatser i varje polisdistrikt antar jag är resurskrävande men jag vettefan.
Alla fall av anmälda försvinnanden kräver inte snabba åtgärder - det här var ett fall som skulle prioriterats, dels på grund av flickan hade sina rutiner som hon höll, dels på grund av hennes status och oförmåga att klara sig på egen hand.
Citera
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Jag antar att mgm också har en funktionsnedsättning om nu de båda gick på samma särgymnasium. Kan man häkta en ung omyndig person med npf med inlåsning och restriktioner? Kronoberg i Stockholm är det enda häkte som de med npf kan få med sig ev. assistent, men det kanske inte mgm har? Jag tänker på att de med npf behöver rutiner och hur personalen i häktet hanterar den häktade?
Om det finns "synnerliga skäl" går det bra att häkta personer yngre än 18 år.
Citera
2024-03-21, 16:14
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vem har gett den förklaringen?
Ni i tråden?
Polisen har inlett en utredning, men den är inte klar.
Varför skriver du i tråden? För att samla ännu fler inlägg?

Hur fan kan du har missat att det är dom anhöriga som har lämnat info om att Maja tidigare har rymt till ex pojkvännen i Norrköping och på efterlysningen som systern har lagt ut står att hon kan vara i Stockholm.

Här få du länken. Läsa kan du ju... Konstig att du inte läser sammanfattningarna som Greven har gjort och som finns varje gång du ska posta ett inlägg. Där finns infon.
https://www.facebook.com/angelica.karlsson.391

Antar att du försöker komma upp i 100 000 inlägg med ditt masspostande.
Citera
2024-03-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubenberg
Vet inte eftersom jag satte ett frågetecken.alltså en fråga är det.

Ok, då missförstod jag dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in