2024-03-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man kan dra olika slutsatser av det här med läkaren.

En slutsats kan vara att läkarens budskap inte gav anledning för Polisen att ändra uppfattning om Majas mentala tillstånd därför att ingen ny relevant information tillfördes ärendet.

En slutsats kan vara att läkarens utlåtande gav vid handen att Majas mentala nivå innebär att hon sannolikt klarar sig på egen hand i urban miljö.

Visst kan man dra olika slutsatser och kanske framkom ingen ny information. Men att utlåtandet skulle innebära att hon klarar sig på egen hand har jag svårt att tro. Varför då göra en tilläggsanmälan överhuvudtaget?
Citera
2024-03-21, 15:46
Medlem
Jobbar som vaktmästare på en särskola i Stockholm, tända ljus där idag. Berör många där även fast det inte är samma kommun.
Citera
2024-03-21, 15:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Vi kan för diskussionens skull utgå från att det redan från första dagen fanns anledning att tro att brott begåtts. Antingen människorov eller mord.

Även med den utgångspunkten är det inte vettigt att inom ramen för en förundersökning omedelbart börja söka efter en kropp på platsen kring där hon senast sågs vid liv.
Du skoja va?
Jo, misstänker man mord så söker man direkt efter en kropp. Man väntar inte några dagar och hoppas att liket kommer krypande till stationen.
Misstänker man människorov så letar man efter levande person - och det gör man direkt eftersom det gäller att hitta personen innan denne kommit till skada eller bragts om livet.

Citat:
Kroppen låg under en järnvägsbro 700 meter från den platsen, enligt uppgift, så det hade oavsett vilket tagit veckor att hitta den.
Nej, det hade det inte.

Citat:
En rimlig åtgärd inom ramen för en förundersökning är att hålla förhör med personer i hennes omgivning, vilket var det som gjordes här och ledde fram till att kroppen kunde hitts
Det förhöret hölls först på måndagen - alltså efter fyra dagar. Det är verkligen inte okej om man misstänker människorov - vilket var fallet.

Citat:
Jag förväntar mig dock inte att du ska förstå detta. Som kriminalvårdare sträcker väl sig din erfarenhet av brottmålsprocess till att du suttit och halvsovit på någon förhandling.
Med hänsyn till hur lite du verkar förstå så skulle du inte ens duga till att skura intagnas toa i arresten.
Citera
2024-03-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Därför att Maja som var 17 år hade en intellektuell funktionsnedsättning, antagligen inlärningssvårigheter och problem med abstrakt tänkande och strukturera sin vardag.

Det är alltså vad jag tror.

Fattar att "mentalt 10år" är en trådsanning men med de fakta vi har är det inte helt off.

1. Kroppsstorlek som en 10åring = uppfattas utifrån som ett barn = lätt byte.

2. Elever på särskolor har max iq 70.
Enligt "International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems 10th Revision (ICD-10)" så uppskattar man det till en mental ålder mellan 9 - 12.
("Mild mental retardation
Approximate IQ range of 50 to 69 (in adults, mental age from 9 to under 12 years). Likely to result in some learning difficulties in school. Many adults will be able to work and maintain good social relationships and contribute to society.)
Mig veterligen ligger siffran 10 däremellan.

Summa sumarum: Maja hade IF något som räknas till "synnerligen ömmande omständigheter" - precis som när BO/försvunnen person är barn/äldre/osv.
Sökinsats borde satts in pronto.

Imponerande att du är så ivrig på att få siffran rätt. Vad bär den för relevans jäntemot resterande fakta vi har?
Citera
2024-03-21, 15:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Visst kan man dra olika slutsatser och kanske framkom ingen ny information. Men att utlåtandet skulle innebära att hon klarar sig på egen hand har jag svårt att tro. Varför då göra en tilläggsanmälan överhuvudtaget?
Är en person utan någon som helst problematik och är kompetent och klarar sig själv så skall man alltså aldrig leta enligt OY
Man undrar varför det vart ett sådant jäkla pådrag efter Lisa Holm redan efter någon timma ..... De poliserna kan ju inte ha använt samma handbok som clownerna här (på forumet)
Citera
2024-03-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du skoja va?
Jo, misstänker man mord så söker man direkt efter en kropp. Man väntar inte några dagar och hoppas att liket kommer krypande till stationen.
Misstänker man människorov så letar man efter levande person - och det gör man direkt eftersom det gäller att hitta personen innan denne kommit till skada eller bragts om livet.

Det hoppas jag verkligen man gör och det tror jag också. Det antar jag att det flesta håller med om. Däremot att man skulle leta efter försvunna personer 3-4 stycken per vecka med stora insatser i varje polisdistrikt antar jag är resurskrävande men jag vettefan.
Citera
2024-03-21, 15:53
Medlem
Citat:
Det nämndes ganska tidigt i tråden att hon försvann när hon skulle ta bussen till någon närliggande ort där fritids låg. Att det fanns sådant i någon form för just personer som går särskola och liknande. Men kanske var det bara en trådsanning?

Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Har ingen aning om något fritids verkligen existerar för så gamla elever som gymnasieungdomar? Jag tänkte spontant att hon kanske hängde på ungdomsgården som är inrymd i tennishallen ett stenkast från gymnasiet om hon missade bussen o väntade på nästa.

Jag hittade precis detta, från Mark-Posten, efter kommunens presskonferens:

Citat:
Arvid Adrell
19 mars 2024 13:01

"Det hela tog sin början i torsdags eftermiddag i trosdags när vi fick reda på att en av våra elever inte kom till sin fritidsverksamhet och inte heller till hemmet", säger Ryttsén.

https://www.markposten.se/nyheter/presstraff-med-skolan-och-kommunen-om-17-ariga-majas-dod.5694a235-811a-420a-bf44-a4d5b1229a72

Nog kan man väl tolka det som att hon förväntades komma till fritids?
Citera
2024-03-21, 15:55
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Tack för länken, det hade jag missat. Frågan är ju dock just om de kontrollerade platsen där de pejlade telefonen. Sen undrar man ju hur det kommer sig att den var felaktig. Har man pejlat fel nummer??

Det sade jag från många sidor tillbaka.
Jag tror att polisen fick numret från Majas syster som var väldigt stressad vid det tillfället.
Inte så konstigt egentligen när man får besök av 1-3 stora barska poliser.
Själv hade jag nog tappat min egen mobil några gånger.

Hon lämnade numret till sin pojkvän. Han var ju i Norrköping.
Citera
2024-03-21, 15:56
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LjungBlomma
Gissae att det kan vara mamman/pappan till MGM som misstänks för skyddande?

Du tycker inte att du är lite snett på med tanke på att de två ytterligare misstänkta också är 17 år?
Citera
2024-03-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Känns ju som lite gränslöst beteende i mina ögon som tonårsmorsa men vad vet jag.

Karln får väl göra vad han vill privat, men om ryktet stämmer att han är så öppen med det och dessutom spelar in egna porrfilmer, så får det i alla fall mig att fundera på om detta påverkat sonen. Porrfilmer uppvisar väl inte direkt någon härlig kvinnosyn.
Citera
2024-03-21, 15:57
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tro inte att Viskan är grund överallt. En kropp flyter lätt med även vid vad. (vadställe)
Lekvad har fått sitt namn pga att det var gammalt ett vadställe över ån.
Så grund är inte Viskan annat än på få ställen pga att vattnet har skurit ut djupa raviner.

"Transporter på Viskan har försvårats av en rad forsar, vad och vattenfall. Johan Wärnschiöldh fick 1645 av Axel Oxenstierna i uppdrag att granska Viskan och Hallands övriga åar för att undersöka om de skulle kunna brukas för transport. Han kom att lista 44 punkter som hindrade sjöfart på Viskan och bedömde att den inte skulle kunna nyttjas som farled."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Viskan

Fakta om Viskan
https://viskan.nu/fakta-om-viskan/

Tack för den infon.
Citera
2024-03-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Är en person utan någon som helst problematik och är kompetent och klarar sig själv så skall man alltså aldrig leta enligt OY
Man undrar varför det vart ett sådant jäkla pådrag efter Lisa Holm redan efter någon timma ..... De poliserna kan ju inte ha använt samma handbok som clownerna här (på forumet)

Som någon tidigare skrivit så "hittades Lisa Holms moped med nyckeln i utav hennes pappa utanför kaféet där hon jobbade = brottsmisstanke direkt". Osv. Etc...

Delar din uppfattning av att sökpådrag snarast är standard eftersom Människorov 101 är att de första 24h är absolut avgörande.

Mina tankar har också gått till Lisa men även Erik, (i minns han med Downs syndrom). Han rapporterades försvunnen och blev ihjälskjuten av polisen då han vägrade släppa sin leksaksbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in