2024-03-21, 15:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Okej, tack.
Eftersom jag i stort sett hela mitt liv arbetat med denna målgrupp så känner jag till ett antal fall och de har inte blivit satta i häkte utan i annat "förvar"
som det hette.
Inte heller dömda till fängelsestraff eftersom de inte kan ta ansvar för sina handlingar.

Han här bor hemma och och det är därför han häktas. Hade han bott i en övervakad gruppboende så hade han troligen fått bo kvar med restriktioner. Men i sverige har vi inte låsta vårdboenden vilket så det är inte alltid man kan göra så. Har en anhörig som arbetat just på ett sådant boende med våldsamma funktionshindrade som kan vara farliga för allmänheten men de får inte ens vara inlåsta och därför krävs övervakning dygnet runt.
Citera
2024-03-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynligtbarn
Ny medlem här. Har tjuvläst trådar i flera år på Flashback men aldrig brytt mig om att skapa ett inlogg. Men nu bor jag i Kinna och känner att jag faktiskt kan ha något vettigt att skriva.
Torsdag kväll började det cirkulera bland mina vänner på sociala medier efterlysning av Maja. Det spreds snabbt att hon var borta, var hon senast sågs och vilken tid. Att hon hade ett funktionshinder där hon inte klarar sig själv någon längre stund och det var akut att hon behövde hittas. Fredag, lördag och söndag delades både det och nya efterlysningar skapade från främst systern till Maja. Tror majoriteten av vännerna delade det på både Facebook och snapchat.

Angående polisen.
Jag var ute och körde mellan Kinna-Skene alla dagar, rörde mig även till fots, inte pga det här dock. Men min reflektion var att Fredag, lördag och söndag mötte jag inte en enda polisbil. Med det sagt kan dom absolut varit ute, jag bara mötte dom inte vid de tillfällena jag med var på vift.
På måndagen runt 14 hade jag ärende med ett barn och vi förflyttade oss runt det område som numera är avspärrat. Då mötte vi på flera polisbilar, både i Kinna och även i Skene vid det området. Vid 17:30 stod det typ 6 polisbilar parkerade utanför gymnasiet och vi mötte även polis med spårhund. Senare under kvällen hörde man polishelikoptern. Min reflektion är att polisen absolut kan ha gjort saker i det här ärendet men att dom inte märktes av öht förrän på måndagen. För det spelade ingen roll vilken tid, vart jag gick, hur kort jag körde, jag mötte minst en polisbil på vägarna.

Jag har barn på gymnasiet. Min äldsta svarar såhär när jag frågar om hen vet vem offret är ”ja, jag har sett henne i korridorerna. Hon märks tydligt då hon liksom syns. Leker, skrattar och hoppar omkring som en femåring typ.” Oavsett funktionshinder så märks det att hon inte är som jämnåriga mentalt.

Eftersom det är mängdträning av polisaspiranter i nästa stad och jag läser i tidningen att de tagit/bötfällt 60-70 personer på en dag och att träningen ska pågå i några veckor, kunde inte deras träning ha varit 3 mil söderöver???
Citera
2024-03-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Hur många procent av Sveriges pappor gisssr du kollar på porrfilm, på ett ungefär bara?

Men alla kanske inte spelar in egna och följer såna sidor på sociala medier? Fast ja, det är ju bara trådsanningar är väl bäst att tillägga. Men OM det stämmer kan man ju fundera på hur det påverkat sonen. Hur medveten har han varit om sådant?
Citera
2024-03-21, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Håller med igen. MSO-metoden är 100% felfri (den första metoden som visat sig vara 100% felfri). Polisen gör alltid rätt i deras bedömning av allvarligheten i en försvunnen person. Finns det något fel i Sverige där polisen gjort en felaktig bedömning av ett mentalt handikappad barns plötsliga försvinnande? Svaret är Nej. Det finns inget fall där polisen gjort fel bedömning.

De var smarta och erfarna nog att inte lyssna på föräldrarnas eller läkarens bedömning om hur utsatt Maja var. De hanterade ärendet 100% korrekt från första stund, i alla de delar av ett sök som ingår av ett försvunnen funktionsvarierad barn. Speciellt det fysiska eftersöket som skedde efter 4 dagar var enligt boken och den 100% felfria MSO-metoden.

Haha, sen att en tidig sökinsats möjligen kunnat rädda henne OM hon skulle legat skadad en tid, det verkar inte spela så stor roll... men att de inte lyssnade på läkaren är väl inget att opponera sig mot - poliserna var ju bättre utbildade att bedöma Majas intellektuella funktionsnedsättning.
Citera
2024-03-21, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Men alla kanske inte spelar in egna och följer såna sidor på sociala medier? Fast ja, det är ju bara trådsanningar är väl bäst att tillägga. Men OM det stämmer kan man ju fundera på hur det påverkat sonen. Hur medveten har han varit om sådant?

Tror mig komma ihåg att MGMs pappas instagram var på tapeten tidigare i tråden.
Jag tittade inte på instagram, men tror mig komma ihåg att instagramnamnet var väldigt likt pappans namn.
Citera
2024-03-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jo, som sagt. Runt 70 personer anmäls försvunna dagligen i landet.
Det är alltså anmälningar till polisen. Här har vi sannolikt ett större mörkertal också.
Sedan rent empiriskt tror jag tonåringar i allmänhet kan vara överrepresenterade. Det har jag inga belägg för dock.
Polisen måste sålla för att rikta insatserna.

Hursom kan jag tycka att en person med någon form av intellektuell funktionsnedsättning bör prioriteras.
Det är enkelt nu med facit i hand att säga ”varför inleddes inte en sökning/utredning redan på torsdagen”.
Bara under denna tid jag läst ikapp tråden och skrivit detta inlägg så har ytterligare minst en person anmälts försvunnen.

Men det är ju lika enkelt att med facit i hand säga att det inte hade spelat någon roll om de sökt och hittat henne redan på torsdagen, hon var ju ändå redan död...
Citera
2024-03-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmbr
Polisen i Norrköping gjorde en insats...
https://sverigesradio.se/artikel/polisens-villospar-i-sokandet-efter-maja

Tack för länken, det hade jag missat. Frågan är ju dock just om de kontrollerade platsen där de pejlade telefonen. Sen undrar man ju hur det kommer sig att den var felaktig. Har man pejlat fel nummer??
Citera
2024-03-21, 15:40
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnSense
Men snälla, varför tror du hon gick på en särskola?

Särskola behöver inte betyda mer än att man har vissa behov som ett vanligt gymnasium inte kan erbjuda.

Alla passar inte in i den "vanliga" skolan.
Citera
2024-03-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vilket får mig att minnas allehanda artiklar i dagspress när en dement 69-åring eller motsvarande, varit borta några timmar. Samt yngre barn.
Ofta hinner jag läsa personen är återfunnen innan jag läst notisen att någon varit borta.

Visst är det många gånger så och det är ju jättebra. Tyvärr blev det ju inte så i det här fallet.
Citera
2024-03-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Det florerar ju en del rykten att MGM´s far är rätt konstigt.
Så att det (exempel) har stått en hagelbrakare i en garderob när polisen gjorde husrannsakan är nog inte helt omöjligt.
Dock står jag fast vid att jag inte tror att M sköts ihjäl. Men det får tiden utvisa om jag har fel.

Så kan det såklart vara. Ett jaktvapen utan licens eller nåt. Är också inne på att hon inte blev skjuten, men vi vet ju egentligen ingenting.
Citera
2024-03-21, 15:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, i vissa fall finns omständigheter som gör att brott kan misstänkas.

Hur fungerade Maja normalt, har du läst läkarutlåtandet?

Nej, inte konstigt alls att olika fall skiljer sig åt. Hur snabbt man sätter in sökresurser på fältet avgörs av ett antal faktorer, alla fall är unika.

Du gör det lite väl enkelt för dig när du jämför äpplen med päron.

Att läkarens tilläggsanmälan inte fick Polisen att revidera sin bedömning kan tala för att den inte tillförde något nytt.
Du är visst lite trög idag.
Det krävs inga läkarutlåtanden när man anmäler en person försvunnen.
Det polisen har att utgå ifrån i sin prioritering är den information som anmälaren ger.
I detta fall anmäls ett misstänkt ofrivilligt försvinnande av en flicka som har avvikit från sina normala rutiner och som inte klara sig själv.

Du kan snyfta dig blå - men fyra dagars väntan ÄR INTE okej.
Citera
2024-03-21, 15:44
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Vattnet verkar inte vara så djupt i Viskan. I alla fall inte vid Lekvad några km söderut.

https://www.youtube.com/watch?v=K0y6fz3EIvg

Det ligger förstås ett kraftverk där som kan påverka, tror jag.
Men det är enbart en ruin.

https://www.google.com/maps/place/Lekvads+Kraftverk/@57.457315,12.5862309,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipOm2_ceiZubGi78D3xG3DWrex Gx6xxGFSAG9fQf!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleu sercontent.com%2Fp%2FAF1QipOm2_ceiZubGi78D3xG3DWre xGx6xxGFSAG9fQf%3Dw129-h86-k-no!7i1620!8i1080!4m16 !1m8!3m7!1s0x465019975966d9f7:0x111a4ec7180380d5!2 s511+96+Lekvad!3b1!8m2!3d57.4512921!4d12.60424!16s %2Fg%2F1tf2qv93!3m6!1s0x465019b49a400fb9:0x3d74775 604e68617!8m2!3d57.457315!4d12.5862309!10e5!16s%2F g%2F11pvbh7vy6?entry=ttu
Tro inte att Viskan är grund överallt. En kropp flyter lätt med även vid vad. (vadställe)
Lekvad har fått sitt namn pga att det var gammalt ett vadställe över ån.
Så grund är inte Viskan annat än på få ställen pga att vattnet har skurit ut djupa raviner.

"Transporter på Viskan har försvårats av en rad forsar, vad och vattenfall. Johan Wärnschiöldh fick 1645 av Axel Oxenstierna i uppdrag att granska Viskan och Hallands övriga åar för att undersöka om de skulle kunna brukas för transport. Han kom att lista 44 punkter som hindrade sjöfart på Viskan och bedömde att den inte skulle kunna nyttjas som farled."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Viskan

Fakta om Viskan
https://viskan.nu/fakta-om-viskan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in