2024-03-21, 12:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eftersom du presenterar det som något konstigt försvar av polisens underlåtenhet så ingår det i ett resonemang.

Det är löjeväckande att hävda att polisen inte skall söka för att anmälaren inte är 100% säker på om försvinnandet är ofrivilligt eller inte -- i så fall skall de inte söka efter någon som inte kidnappats skrikande och kämpande framför vittnen.
DET är nämligen vad som krävs för att man skall vara "säker" på att det handlar om ofrivilligt försvinnande...f
Eller inte ens då faktisk -- det har ju varit en del svensexor med det scenariot som lett till att polis ryckt ut helt i onödan.

Så kontentan blir ju att man inte skall söka alls.

Det är du som bygger en halmgubbe av det jag skrev, varför är jag inte förvånad.

Det som krävs för att Polisen skall inleda en räddningsinsats är att något talar för allvarlig fara för liv och hälsa.

Det som krävs för att inleda förundersökning om brott är konkreta omständigheter som gör att brott kan misstänkas.
Citera
2024-03-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Kan erbjudas för elever på gymnasiesärskolan - där gäller andra regler. Nu hinner jag inte söka men jag har för mig att det är reglerat i skollagen faktiskt. Det är normalt kopplat till ålder men med undantag för särskilda behov.

Maja ingår i Lagen om stöd och service - LSS, det innefattar bland annat rätt till korttidstillsyn efter skoldag (fritids)
Citera
2024-03-21, 12:39
Medlem
Citat:
Det framgår ju att det var polisens pejling som ledde fel.
Föräldrarna har enligt artikeln hela tiden sagt att hon inte har försvunnit frivilligt och att hon hade tydliga rutiner som hon höll sig till.
Ändå betraktade polisen försvinnandet som frivilligt.
Krasst - så har de struntat i föräldrarna och lagt försvinnandet i slöhögen fram tills läkarens utlåtande på lördagen - som faktiskt inte heller ledde till någon åtgärd förrän på måndagen.

Denne läkare är väl säkert någon som känner Maja och som säkert försöker visa för polisen vilken nivå hon verkligen ligger på i sin IF, vilken funktionsförmåga hon har osv. Men som sagt, blåslampan startades inte då heller...

Citat:
Dessutom - hade de tagit föräldrarna på allvar och trott på att hon inte försvunnit frivilligt så hade de ju agerat på sin felaktiga pejling till Norrköping. Det gjorde de inte och deras brist på agerande kräver givetvis en förklaring.

Och - det handlar inte om ett dygns fördröjning, utan om fyra dygn. Från torsdag till måndag.

Där har du verkligen en poäng! Borde man inte skickat en patrull i Norrköping för att åtminstone kolla upp platsen för pejlingen??
Jag håller med dig om fördröjningen, även om kritikerna opponerar sig härinne.
Citera
2024-03-21, 12:40
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Det fetade: någon nämnde i ett inlägg tidigare idag att MGM var sexistisk. Vet inte om det är sant, men nog far i alla fall mina tankar iväg om var han fått den synen ifrån...
Hur många procent av Sveriges pappor gisssr du kollar på porrfilm, på ett ungefär bara?
Citera
2024-03-21, 12:40
Medlem
En undran. Om mgm hävdar att det var fråga om en misshandel som gick över styr men hon levde när han gick. Hon hittade sen grunt vatten. Säg att hon hamnade i vattnet när hon var vid liv men svårt skadad och sen drunknade. Kan personen då komma undan med tex vållande till annans död ?
Citera
2024-03-21, 12:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Fast den frågan har väl aldrig varit aktuell?
Jo, om man säger att det fanns uppgifter om systerns pojkvän - så är det ju sådana uppgifter man pratar om.

Citat:
Men i så fall måste ju polisen kollat Majas telefon redan före helgen, förmodligen på fredagen? Det gör de väl inte på ett "vanligt" försvinnande?

Sedan så fanns det väl någon inloggning från systerns kille i Norrköping vilket talar för att några från familjen åkte dit.
En sådan inloggning har polisen knappast delgett någon - om de ens kontrollerat honom, vilket jag tror är osannolikt.
Citera
2024-03-21, 12:42
Medlem
Venators avatar
Citat:
Jo, om man säger att det fanns uppgifter om systerns pojkvän - så är det ju sådana uppgifter man pratar om.

En sådan inloggning har polisen knappast delgett någon - om de ens kontrollerat honom, vilket jag tror är osannolikt.

Det var systerns pojkvän som själv loggade in på sociala medier - jag har för mig Facebook.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Varför inte? Finns alltför många fall där barn tagit föräldrarnas vapen och det har gått illa.
Det kanske har hörts? Bara för att vi inte vet så kan det ändå ha skett. Hör man bara en smäll och sen inget mer så glömmer de flesta det snart, och det var ju inte i öppen terräng som hon hittades.
Edit: Det kan även vara därför han nekar till brott, att han råkade skjuta henne.

Det har du ju rätt i - även om det hörts så är det inte säkert att någon tänker nåt närmare på det. Är väl kanske svårt att avgöra att det är just ett skott och varifrån det kommer. Ser ju ut att ligga lite industrier eller företag på båda sidor tågrälsen, så kanske man tänker att det är något som låter där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Jag hoppas du förstod ironin i mitt inlägg. De polisstudenter härinne som försöker försvara polisens agerande i detta ärende och hänvisar till metoden (MSO) och som enligt dem är felfri. Polisen enligt dem har gjort 100% rätt i detta fall. Polisen ska granskas och det kommer framgå brister i kommunikationen mellan polisen, anhöriga och läkare. Polisstudenternas här menar att polisen bättre kan bedöma flickans funktionsvariation än föräldrar och läkare. De har ju trots allt läst 3 poäng beteendevetenskap på polishögskolan.

Jag förstod din ironi och håller fullständigt med dig. När man har lång arbetslivserfarenhet inom LSS, där det ofta förekommer att personer försvinner är min erfarenhet att polisen agerar omedelbart i alla fall i den del av Sverige som jag bor i, varför jag blir väldigt förvånad över polisens agerande i detta tragiska fall.
Citera
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Dina ord som jag kommentarade;

Du har fel, Polisen tog försvinnandet på allvar från första stund och har arbetat med ärendet hela helgen.

En insats betyder inte nödvändigtvis sökinsats på fältet, en insats kan vara till exempel informationsinhämtning på annat vis än fysiskt sökande i terräng.

Brott eller frivilligt försvinnande spelar ingen roll, Polisen hanterade ärendet från första stund.

Håller med igen. MSO-metoden är 100% felfri (den första metoden som visat sig vara 100% felfri). Polisen gör alltid rätt i deras bedömning av allvarligheten i en försvunnen person. Finns det något fel i Sverige där polisen gjort en felaktig bedömning av ett mentalt handikappad barns plötsliga försvinnande? Svaret är Nej. Det finns inget fall där polisen gjort fel bedömning.

De var smarta och erfarna nog att inte lyssna på föräldrarnas eller läkarens bedömning om hur utsatt Maja var. De hanterade ärendet 100% korrekt från första stund, i alla de delar av ett sök som ingår av ett försvunnen funktionsvarierad barn. Speciellt det fysiska eftersöket som skedde efter 4 dagar var enligt boken och den 100% felfria MSO-metoden.
Citera
2024-03-21, 12:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är du som bygger en halmgubbe av det jag skrev, varför är jag inte förvånad.

Det som krävs för att Polisen skall inleda en räddningsinsats är att något talar för allvarlig fara för liv och hälsa.

Det som krävs för att inleda förundersökning om brott är konkreta omständigheter som gör att brott kan misstänkas.
Det gjorde det - ett ofrivilligt försvinnande är alltid något som talar för "allvarlig fara för liv och hälsa".
Människor som går vilse är också "fara för liv och hälsa"

Det är du som in absurdum försöker hitta något sjukt försvar för polisens underlåtenhet att ta försvinnandet på allvar och agera -- t o m efter läkarens utlåtande om hur allvarligt läget var.
Citera
2024-03-21, 12:45
Medlem
reedtowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Jag hoppas du förstod ironin i mitt inlägg. De polisstudenter härinne som försöker försvara polisens agerande i detta ärende och hänvisar till metoden (MSO) och som enligt dem är felfri. Polisen enligt dem har gjort 100% rätt i detta fall. Polisen ska granskas och det kommer framgå brister i kommunikationen mellan polisen, anhöriga och läkare. Polisstudenternas här menar att polisen bättre kan bedöma flickans funktionsvariation än föräldrar och läkare. De har ju trots allt läst 3 poäng beteendevetenskap på polishögskolan.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in