2024-03-21, 12:07
Medlem
kevross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Har använt sökfunktionen utan resultat....annars hade jag ju inte behövt att fråga 🙄

Titta på sida 1 i Grevens sammanfattningar, Nu har jag gjort jobbet åt dig
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Tror inte polisen gick efter systerns inlägg på nätet utan mera vad familjen sagt,,eller kan hennes syster ha sagt: hon kan vara varsomhelst och dragit till med Norrköping och Stockholm, men där störs jag av att det säjs hennes telefon spårades till Norrköping och sen inte, var den i Norrköping tillfälligt och eller är den funnen med Maja?
Norrköping tycks komma ifrån att polisen gjorde en pejling som var fel och visade fel position på telefonen.

Ur artikeln
Tidigt i sökarbetet gjordes en pejling av flickans telefon som då indikerade att hon befann sig i närheten av Norrköping.

Det blev en felaktig pejling som genomfördes som också blev ett villospår initialt i det ärendet, säger Peter Sörstedt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/17-ariga-flickans-familj-kritiserar-polisen-tog-inte-forsvinnandet-pa-tillrackligt-stort-allvar

Citat:
Läser om den misstänkte som visade polis var hon fanns.
Jag har inga belägg för det jag skriver nu, men om det pratas om att den misstänktes pappa gjorde och gillade porrfilmer så kanske sonen fått för sig at det är OK och lurat med Maja längs tågspåret eller är det en vuxen inblandad??
Fast jag tror man skall ta de där ryktena med en stor nypa salt.
Citera
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du berätta var vi kan få uppgiften bekräftad, var uttalar sig familjen om Majas mentala ålder?

Jag tror inte att någon specifikt har sagt att Majas ålder motsvarar det ena eller andra. Men jag har för mig att systern och/eller familjen i ett tidigt skede sa något i stil med att Maja är funktionshindrad och fungerar som ett yngre barn. Än sin verkliga ålder. Jag kan absolut ha fel.
Citera
2024-03-21, 12:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Föräldrarna kan inte veta om hon försvunnit ofrivilligt, hon var ju försvunnen.

Föräldrarnas påstående är just bara ett obekräftat påstående ännu idag.
Du tycks ruska dig varm för att försvara ett agerande från polisen som de inte ens själv försvarar - utan inser att de måste utreda.

Med ditt resonemang så skall man ju aldrig leta efter försvunna om man inte sett dem slitas iväg eller dylikt.
Sjukdomsfall går ju fetbort -- eftersom man inte kan veta om de blivit sjuka innan de påträffas.
Citera
2024-03-21, 12:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det framgår ju att det var polisens pejling som ledde fel.
Föräldrarna har enligt artikeln hela tiden sagt att hon inte har försvunnit frivilligt och att hon hade tydliga rutiner som hon höll sig till.
Ändå betraktade polisen försvinnandet som frivilligt.
Krasst - så har de struntat i föräldrarna och lagt försvinnandet i slöhögen fram tills läkarens utlåtande på lördagen - som faktiskt inte heller ledde till någon åtgärd förrän på måndagen.

Dessutom - hade de tagit föräldrarna på allvar och trott på att hon inte försvunnit frivilligt så hade de ju agerat på sin felaktiga pejling till Norrköping. Det gjorde de inte och deras brist på agerande kräver givetvis en förklaring.

Och - det handlar inte om ett dygns fördröjning, utan om fyra dygn. Från torsdag till måndag.

Men i så fall måste ju polisen kollat Majas telefon redan före helgen, förmodligen på fredagen? Det gör de väl inte på ett "vanligt" försvinnande?

Sedan så fanns det väl någon inloggning från systerns kille i Norrköping vilket talar för att några från familjen åkte dit.
Citera
2024-03-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vilka källor? Har Tim en enäggstvillingbror…då det nu visar sig att det är Tim som defacto är häktad…
En lärare till han. Men läraren kanske inte talade sanning då
Citera
2024-03-21, 12:13
Medlem
Citat:
Är du faktaresistent på något vis?

Du fortsätter älta att polis inte gjorde något redan på torsdagen trots att Polisen bekräftar att man arbetat med ärendet från första stund.

Tråden och media svämmar över med information som talar emot ditt påstående att polis inte gjorde något, att man inte tog försvinnandet på allvar.

Det finns till och med vittne som styrker att polis var aktiv i närområdet, bland annat den här.

DN;

Nu var ju just detta inlägg ett svar (med uppenbarligen nödvändigt förtydligande) på ditt eget inlägg med lite otrevlig attityd. Ältandet goes both was i så fall...

Då får du gärna länka till det du syftar på, för själv har jag bara läst att man från första stund inte misstänkte att något brott låg bakom. Och att polisen är ute och åker lite är väl inget bevis på någonting egentligen, mer än att de jobbade den dagen...

Jag vill inte ge mig in i otrevliga diskussioner, det är inte därför jag är här. Jag trodde att alla hade samma rätt att uttrycka sig härinne.
Citera
2024-03-21, 12:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Men i så fall måste ju polisen kollat Majas telefon redan före helgen, förmodligen på fredagen? Det gör de väl inte på ett "vanligt" försvinnande?
Det är nog en tidig åtgärd när någon eftersöks tror jag - men jag vet inte.

Citat:
Sedan så fanns det väl någon inloggning från systerns kille i Norrköping vilket talar för att några från familjen åkte dit.
En inloggning från honom innebär väl att han är där - inte att andra finns där.
Jag har dock svårt att tro att polisen släppt några uppgifter om vilka inloggningar som gjorts.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Att M skulle ha skjutits ihjäl håller jag som osannolikt.
Jag tror inte MGM har kånkat runt med ett vapen i skolryggan.
Sen hade garanterat folk på MM´s parkering hört om det hade avfyrats skott 100 meter bort.

Nej, det verkar ju lite långsökt. Knivar vet jag inte om det skulle föranleda anhållande för vapenbrott??
Citera
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Har det blivit ett skrivfel här eller är det bara jag som blir förvånad? Vem menar du ska sköta anhörigas jobb och leta om inga anhöriga finns?? Ändå är det inte polisens jobb?
Det är ironi på tidigare skribentens påstående att om anhöriga inte letar först "så varför ska polisen det". Obegripligt obegåvat uttalande från denne.
Citera
2024-03-21, 12:15
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
Jag tror inte att någon specifikt har sagt att Majas ålder motsvarar det ena eller andra. Men jag har för mig att systern och/eller familjen i ett tidigt skede sa något i stil med att Maja är funktionshindrad och fungerar som ett yngre barn. Än sin verkliga ålder. Jag kan absolut ha fel.

Det har också funnits olika uppfattning om detta. Någon som träffat Maja som skrev i tråden bedömde henne som en intellektuell nivå som början av tonåren. Hon kunde föra resonemang och använda begrepp som talade för en erfarenhet som motsvarade hennes ålder men sedan är det klart att det fattades en hel del också, i intellektuell förmåga. Och även en 12-åring behöver stöd och strukturer av vuxna omkring sig på ett helt annat sätt en normal 17-åring. Men jag tror inte man hamnar fel om man tänker sig en tjej på kanske 12 år som hunnit skaffa sig ytterligare 5 års livserfarenhet.
Citera
2024-03-21, 12:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Vet du ifall anhöriga inte varit ute och sökt? Jag kanske har missat den informationen.
Det är inte säkert att det finns så många, eller resursstarka, anhöriga: mamman (som bakgrundsbild till Majas mobil) ser inte purung ut, ett till adoptivbarn finns, så även en pappa. Men vi vet ju inte hur många fler som finns...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in