2024-03-21, 11:37
Medlem
NamnlosBarns avatar
Va heter tjejen mer än Maja ?
Citera
2024-03-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
Va heter tjejen mer än Maja ?
K*rlsson
*a
Citera
2024-03-21, 11:39
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Mattias har dom sökt efter i en annan å, Lagan.
Ja Viskan är strömt så konstigt att kroppen var på strandkanten. Ån är ju rak där med, ingen krök som kroppen kunde ha fastnat i.

Dom går genom en skog för att komma fram till ån. Efter alla stormar ligger det säkert grenar där och stenar på strandkanten. Varför göra det krångligare än det är?

MGM är tillräckligt stor för att själv handskas med en så liten tjej på 37-38 kg.

Jo de kan han säkert, men med visst motstånd. En kropp blir väl tyngre när den är död eller är det tvärtom? Jag hoppas RMV snart får fram när Maja dog. Så man kan klargöra om hon legat och förblött vid kanten eller kanske haft huvudet i vattnet och drunknat. Kraftigt våld tyder väl nog ändå på att hon dog direkt eller förblött gissar jag.

Gissar på att mordvapen är en hammare eller nåt åt de hållet. Återstår och se.

Sen visst kunde hon åka buss och så, men han var ju inte kapabel att ta hand om sig som nu begått ett sådant brott. Så nån tillsyn skulle dom haft. Personlig assistent är inte desamma som resurs haha.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De hade information. Det handlar om en person med mental funktionsnedsättning - inte en ung vuxen med normal kapacitet.
Det finns inga ursäkter att inte inleda ett eftersök om det inte finns information om att hon brukade rymma eller hade sådana planer.
Så nej - den ursäkten duger inte.

Normalt dras söket igång på en gång när det gäller barn, mentalt funktionsnedsatta, äldre förvirrade, sjuka, självmordsrisk osv.
Att man inte gjorde det i detta fall kräver en förklaring. Den kanske finns, men det är inget vi fått veta i alla fall.

Instämmer. Likväl som vissa verkar tycka att de som kritiserar polisens arbete i fallet inte kan eller fattar någonting, verkar de som tycker att en 17-åring med mental förmåga som en 10-åring pga IF, som är naiv och som inte klarar sig någon längre tid utan stöd (OCH som dessutom senast setts av/med en kille hon anmält flera gånger) inte kunna eller fatta någonting om särskilt utsatta personer...
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marrag01
Enl källor är pojken kvar i skolan, dvs T*m. Alltså inte han som är anhållen nu. Men möjligen medbrottsling

Vilka källor? Har Tim en enäggstvillingbror…då det nu visar sig att det är Tim som defacto är häktad…
Citera
2024-03-21, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Tack för din info om det.

Jag blir så himla beklämd när Maja hade sitt hemliga ställe där hon kunde sitta och filosofera, titta på vattnet som rusar förbi, kanske kunde se en och annan fisk som sprattlade.

Sen tar hon dit sin "kompis" som mördar henne med kraftigt våld.

Fy fan säger bara...

Jag personligen tror inte att det var hennes hemliga ställe. Jag tror att MGM lockat henne med SITT hemliga ställe...
Citera
2024-03-21, 11:40
Medlem
Musik i mina öron när polisen har och hittat så de räcker och blir över för en häktning.
Citera
2024-03-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Håller helt med. Det kan knappast vara polisens jobb om inte anhöriga kollat där innan. Då kan polisen efteråt gå dit och dubbelkolla att de letat ordentligt. Detta förfarande är standard hos polisen vid försvunna personer oavsett förståndshandikapp/demens eller liknande. Först ska anhöriga leta, sen kan polisen göra det. Har den försvunna inga anhöriga så ska polisen inte leta. Det är de anhörigas jobb inte polisens. Det står ingenstans i deras jobbeskrivning att de ska söka efter försvunna personer om inte de anhöriga letat på platsen innan.

Har det blivit ett skrivfel här eller är det bara jag som blir förvånad? Vem menar du ska sköta anhörigas jobb och leta om inga anhöriga finns?? Ändå är det inte polisens jobb?
Citera
2024-03-21, 11:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolliplutt
Det stärker mitt rykte jag har hört... Alltså att systerns kille skulle sitta anhållen

Även det ryktet var fel
Citera
2024-03-21, 11:44
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Vad jag vet har det inte framkommit något om eventuellt tillhygge. Men det är ju möjligt att det är något sådant man dyker efter. Varför skulle han inte kunna haft ett tillhygge med sig i skolan? En kniv hemifrån till exempel? Måste ju vara lätt att låsa in i ett elevskåp och hämta vid skoldagens slut, utan att någon märker. Med tanke på programmet han gick, så kommer även tanken att han kanske smugglat med sig en kniv, skruvmejsel eller liknande från nån lektion? Eller kontrollerar man sånt när eleverna lämnar?

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till på denna skolan men man borde ha mer kontroller av sånt här överlag med tanke på alla dåd som skett och kommer ske. Men nu när du säger de så låter de rimligt att han faktiskt skulle kunna tagit något med sig från skolan med. Jag tror inte TA har planerat detta för dagen direkt, så mer möjligt som du var inne på att han tog de från skolan. Han hade också intellektuell funktionsnedsättning så jag tror inte han är kapabel att planera in i detalj. Ändå verkar han ha kunnat gömma vapen, flytta kroppen eventuellt, ta med flickan ner till platsen och massa andra steg. Tror som sagt på att medhjälpare finns.
Citera
2024-03-21, 11:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Alltså, nu kanske jag är helt ute och cyklar, men då tar jag gärna den turen. Om polisen får information samma kväll, om flickans IF och allt kring henne, men särskilt om att MGM anmälts av henne flera gånger och dessutom var bland de sista som såg Maja - borde inte det vara tillräckligt med information för att åtminstone misstänka att något ev kan ha hänt och därför hålla ett förhör med killen samma kväll? Man hade väl kanske till och med kunnat gå igenom killens mobil, sett ev kontakter, var han befunnit sig? Men det är väl kanske rent önsketänkande av mig.

Sådan information ger antagligen Polisen ett uppslag att gå vidare med, bland annat förhöra den här killen och personer i hans närhet för att ta reda på vad anmälningarna handlar om och om det ens har anmälts något till någon.

Nej, Polisen får inte gå igenom någons mobiltelefon utan misstanke om brott.

När man samlat information som ger anledning att misstänka brott öppnas en brottsutredning och då kan mobiltelefonen beslagtas och undersökas.

Ja, du önsketänker.
Citera
2024-03-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jo jag menar, det hade gått fort med parkeringsplatser.

Jo det är kanske det man borde ha gjort. Men det finns 700 m åt andra hållet med osv.

Jo, det är klart att det är lika långt åt andra hållet. Men borde inte riktningen mot en närliggande å bedömas som mer intressant? Min personliga åsikt är väl bäst att tillägga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in