2024-03-21, 11:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Jag har läst tråden från början och jag har då inte läst ett enda inlägg där någon är inne på det du påstår här. Däremot är vi, som du säkert vet, en hel del som reagerat på att polisen inte startade någon insats redan på torsdagen. Men du får gärna länka till de inlägg du syftar på!

Att det är GM som undan för undan lett polisen till fyndplatsen tror jag inte att det är någon som opponerar sig emot, utefter vad som framkommit. Det är polisens agerande från start, efter anmälan runt ca 18:20 på torsdag kväll, som åtminstone jag har en åsikt om. Grejen är väl att de inte på egen hand sökte, innan GM kläckte ur sig information. Parallellt med förhör, inte sitta och vänta på att han kläcker ur sig något. Men men, vet ju inte kön på dessa poliser, men man säger ju att kvinnor kan göra två saker samtidigt...

Är du faktaresistent på något vis?

Du fortsätter älta att polis inte gjorde något redan på torsdagen trots att Polisen bekräftar att man arbetat med ärendet från första stund.

Tråden och media svämmar över med information som talar emot ditt påstående att polis inte gjorde något, att man inte tog försvinnandet på allvar.

Det finns till och med vittne som styrker att polis var aktiv i närområdet, bland annat den här.

DN;

Citat:
"– Jag noterade att det var lite poliser ute och körde i fredags också.
Citera
2024-03-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har ställt nedanstående fråga i tråden för cirka tio timmar sedan, fortfarande inget svar från någon som kritiserat Polisen, oklart varför.

Kan du ge ett bra svar, varför sökte inte den närmsta kretsen vid järnvägsbron redan under torsdag kväll och natt, Maja låg kanske där och kunde frysa ihjäl. Det är väl bättre att en handfull nära och kära är ute och söker än ingen alls?

Jag personligen har i alla fall helt missat den frågan, men jag har inget emot att besvara den.

Jag håller absolut med dig, det är bättre att en handfull nära och kära är ute och söker än ingen alls. Varenda person, oavsett relation, är väl bättre än ingen alls?! Vet du om de har varit ute och sökt eller inte? Jag har då ingen aning. Jag känner dem inte personligen och har inte läst något om det. Däremot tvivlar jag ju på att alla anhöriga och bekanta suttit och rullat tummarna hela torsdag kväll och natt... men jag har inget bevis för varken det ena eller det andra. Inte du heller antar jag. Men huruvida anhöriga har varit ute och sökt tycker jag inte förtar polisens ansvar i detta fallet, om det är dit du vill komma.

Sen exakt VAR anhöriga skulle sökt - självklart tycker jag ju att även de borde utgått från skolan. Men de har absolut inte samma resurser som polisen (ex sökhundar, antal personer, drönare, värmekamera - whatever), så att begära att de skulle hunnit komma ända till just den bron är väl lite magstarkt, tycker du inte? INGEN utom MGM visste ju att hon fanns precis där. Det är såklart inte säkert att polisen hade hunnit hitta henne just under torsdag kväll/natt heller - men de hade haft betydligt större chans, om de åtminstone hade försökt...
Citera
2024-03-21, 11:25
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsDizzie
Samtidigt har polisen gjort "fynd" vid dykning. Kan någon av föräldraparen köpt ett vapen som använts vid mordet? Fynd vid husrannsakan kan vara ammunition eller mailbevis på inköp.
Att M skulle ha skjutits ihjäl håller jag som osannolikt.
Jag tror inte MGM har kånkat runt med ett vapen i skolryggan.
Sen hade garanterat folk på MM´s parkering hört om det hade avfyrats skott 100 meter bort.
Citera
2024-03-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolliplutt
Sedär ja, undra om hans föräldrar är stolta nu

Nota bene, en dysfunktionell familj.
Citera
2024-03-21, 11:27
Medlem
Citat:
Polisen visste inte heller, så varför kritiserar anhöriga att Polisen inte sökte i närområdet om de inte själva gjorde det?

Vet du ifall anhöriga inte varit ute och sökt? Jag kanske har missat den informationen.
Citera
2024-03-21, 11:29
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Måhända en korkad fråga, men kommer den häktade att dömas som en 17åring eller 18åring om domen faller efter hans artonårsdag i augusti? Eller blir straffet utefter hans ålder när brottet begicks?

Det är en jättebra fråga, inte alls korkad. Skulle gärna också vilja ha svar på den.
Citera
2024-03-21, 11:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vad ni än säger så kommer polisen lastas för dåligt arbete här. Och jag brukar annars försvara dem när folk gnäller.

Beror på vilka ingångsvärden som funnits och hur det timma för timma inkommer mera info.
Det är alltid en stor mängd info som försöks inhämtas och om det första dagarna inte finns några tecken på att ett brott ligger bakom så är ju inte det heller en riktad resurs man sätter in direkt.
I detta försvinnande kan det väl finnas rimlig möjlighet/sannolikhet att flickan håller sig borta av sig själv.

Bara för att det senare tar riktning genom informationsinhämtning att brott av annan person ligger bakom kan man ju inte per automatik klandra Polisen för. All info har man ju inte direkt.

Vissa försvinnanden tar tid innan sökinsats sätts in i större storlek, andra fall sätts det in direkt och allt beror på infon man direkt får och senare bit för bit får tag i.
Citera
2024-03-21, 11:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Måhända en korkad fråga, men kommer den häktade att dömas som en 17åring eller 18åring om domen faller efter hans artonårsdag i augusti? Eller blir straffet utefter hans ålder när brottet begicks?

Ålder vid gärningstillfället, 17 år i det här fallet.
Citera
2024-03-21, 11:33
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ålder vid gärningstillfället, 17 år i det här fallet.

Okej, misstänkte det, tack för klargörandet.
Citera
2024-03-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Det är en jättebra fråga, inte alls korkad. Skulle gärna också vilja ha svar på den.

Man döms som 17åring om brottet begicks då tyvärr så max 4års ungdomsvård blir nog straffet
Citera
2024-03-21, 11:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Beror på vilka ingångsvärden som funnits och hur det timma för timma inkommer mera info.
Det är alltid en stor mängd info som försöks inhämtas och om det första dagarna inte finns några tecken på att ett brott ligger bakom så är ju inte det heller en riktad resurs man sätter in direkt.
I detta försvinnande kan det väl finnas rimlig möjlighet/sannolikhet att flickan håller sig borta av sig själv.

Bara för att det senare tar riktning genom informationsinhämtning att brott av annan person ligger bakom kan man ju inte per automatik klandra Polisen för. All info har man ju inte direkt.

Vissa försvinnanden tar tid innan sökinsats sätts in i större storlek, andra fall sätts det in direkt och allt beror på infon man direkt får och senare bit för bit får tag i.
Märker att du inte läst tråden. Hon var på en tioårings nivå.
Citera
2024-03-21, 11:34
Medlem
Citat:
För att kunna lägga upp ett relevant sök måste man ha information.

Strategin är informationsinhämtning, MSO bygger på det.

Informationsinhämtning är ett led i sökandet.

Alltså, nu kanske jag är helt ute och cyklar, men då tar jag gärna den turen. Om polisen får information samma kväll, om flickans IF och allt kring henne, men särskilt om att MGM anmälts av henne flera gånger och dessutom var bland de sista som såg Maja - borde inte det vara tillräckligt med information för att åtminstone misstänka att något ev kan ha hänt och därför hålla ett förhör med killen samma kväll? Man hade väl kanske till och med kunnat gå igenom killens mobil, sett ev kontakter, var han befunnit sig? Men det är väl kanske rent önsketänkande av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in