2024-03-21, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det anmäls i snitt mellan 70-75 försvinnanden i landet. Varje dag.
Klart polis behöver sålla.
Dock borde de reagerat på att hon var funktionsvarierad.

Jag håller med. Förstår absolut att polisen behöver sålla bland alla försvinnanden, men just på grund av omständigheterna i det här fallet så borde det absolut varit ett högprioriterat försvinnande. Den bedömningen ska man väl ha kompetens till att göra, oavsett tid på dygnet. Precis som man prioriterar på en akutmottagning så måste ju polisen göra liknande prioriteringar. Båda kan handla om liv eller död.
Citera
2024-03-21, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Jag har inte nämnt någonting om att flyga in resurser från hela Sverige, så förvräng inte mina ord efter dina egna tolkningar. Men ja, sökinsatsen borde inletts redan på söndag kväll. Misstänker man ett så allvarligt brott som människorov så måste man väl sätta in alla de resurser man kan direkt - flickan kan ju varit inlåst nånstans osv.

Tja, sök kanske??

Självklart tar det lite tid med en stor insats för planering osv. Men det ena utesluter väl inte det andra? In med alla tillgängliga resurser redan på kvällen, fortsatt planering och inkallning av ytterligare resurser under natten. Ska väl inte behöva ta 13-14 timmar+ för att få igång ett sök när man misstänker att en 17-årig intellektuellt funktionsnedsatt tjej blivit utsatt för människorov, som dessutom redan varit försvunnen i över 3 dygn??? Inte tar det 13-14 timmar innan man börjar söka efter ett yngre barn - oavsett tid på dygnet?

Men ni har er åsikt, jag har min. Förklara gärna mer hur ni tänker, att det är rättfärdigat att polisen inte sätter in ordentliga resurser så sent i förloppet?

Misstankar om människorov fanns väl inte initialt om jag fattat det rätt.
Citera
2024-03-21, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
Jo flera i närmaste kretsen tänkte just det - att hon kan ha blivit iväglurad och utsatt för brott - just pga hennes intellektuella funktionsnedsättning. Detta informerades också polisen om redan från början. Det och att hon har svårt att klara sig själv och sällan bryter rutiner. Dessutom visste de att killen som utsatt henne för saker tidigare var en av dem som sist såg henne.

Har du läst/hört det någonstans? Har endast läst här att systern uttalat sig om att hon inte klarar sig utan stöd. Att de själva hade sådana misstankar och att de visste att han var en av de sista som såg henne, gör ju bara saken ännu värre i mina ögon! Hur kan polisen ignorera sådana signaler/information??? Den killen borde man väl förhört redan på torsdag kväll??
Citera
2024-03-21, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Jag har inte nämnt någonting om att flyga in resurser från hela Sverige, så förvräng inte mina ord efter dina egna tolkningar. Men ja, sökinsatsen borde inletts redan på söndag kväll. Misstänker man ett så allvarligt brott som människorov så måste man väl sätta in alla de resurser man kan direkt - flickan kan ju varit inlåst nånstans osv.

Tja, sök kanske??

Självklart tar det lite tid med en stor insats för planering osv. Men det ena utesluter väl inte det andra? In med alla tillgängliga resurser redan på kvällen, fortsatt planering och inkallning av ytterligare resurser under natten. Ska väl inte behöva ta 13-14 timmar+ för att få igång ett sök när man misstänker att en 17-årig intellektuellt funktionsnedsatt tjej blivit utsatt för människorov, som dessutom redan varit försvunnen i över 3 dygn??? Inte tar det 13-14 timmar innan man börjar söka efter ett yngre barn - oavsett tid på dygnet?

Men ni har er åsikt, jag har min. Förklara gärna mer hur ni tänker, att det är rättfärdigat att polisen inte sätter in ordentliga resurser så sent i förloppet?

Enligt ett tidigare inlägg här i tråden var den troliga fyndplatsen så långt som 700 meter från platsen där hon senast sågs.

Jag skrev tidigare om att en sökinsats som täcker en radie om 200 meter från platsen där hon försvann hade inneburit en stor arbetsinsats.

Att söka utgå från att hon kan ha rört sig 700 meter och sedan systematiskt i terräng söka av hela detta område hade inneburit en ännu större arbetsinsats. Vi pratar om flera dagars arbete med hundratals personer involverade.

Det är inte fråga om åsikter här, utan om att du och andra helt enkelt inte har greppat problematiken.

Förstår du inte hur meningslöst det vore att åka ut till platsen där hon senast sågs med i livet med fem man och planlöst leta i terrängen mitt i natten?

Vi har redan förklarat för dig att det var uppgifter från mördaren som ledde fram till att kroppen kunde hittas så fort.

Hade man inte haft uppgifter från mördaren så hade det tagit veckor
Senast redigerad av Pkdkkd 2024-03-21 kl. 08:20.
Citera
2024-03-21, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
Och var skulle de börja söka säger du? Vad sägs om där hon sist sågs. Där spåren efter henne slutar - vid skolan. Lisa Holm börjar man söka efter redan samma dag, och hon hade ingen funktionsnedsättning. Man har gjort fel här, helt uppenbart. Man skulle sökt av närområdet redan på fredagen.

Exakt. Man har en punkt där hon sist sågs, varför ska man vänta i 4 dagar...? Det är uppenbarligen skillnad på folk och folk när folk sätter in resurser vid försvinnanden. Och att i ett sådant här fall, med en person med IF, inte högprioritera ärendet är helt oförståeligt för mig.
LH har jag inte följt, men jag tänker även på fallet Tove i Vetlanda, där tog det inte heller många timmar innan bollen var i full rullning och hon hade definitivt ingen funktionsnedsättning av något slag. Hon var ju ändå över 20 år, chansen att hon försvunnit frivilligt måste ju varit betydligt högre i ett sådant fall jämfört med detta försvinnande??
Citera
2024-03-21, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falleritjohej
Finns det uppgifter om att hon var en sådan tjej som försvinner ibland? Isåfall kan ju det gjort att polisen tänkte "igen?!" och inte orkade lyssna på föräldrarna typ
Ja enligt inlägg tidigare hade Maja vid flera tillfällen avvikit till bla Stockholm och Norrköping.
Ett sånt barn med en mental nivå med en 8 åring ska givetvis övervakas med GPS.
Nu hade det nog inte hjälp i det här fallet då hon troligtvis redan var död då hon först saknades. Men man hade hittat henne direkt i alla fall och inte haft alla dessa trådinlägg om och hur polisens arbete gått till.
Citera
2024-03-21, 08:22
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja det låter som rimligt. Men Maja vägde ju bara 37 kg så inte svårt att skjuta ut kroppen längre ut i ån även om han blev lite blöt.
Viskan är en rätt ökänd å pga sitt vattenstånd och mängder med översvämningar så kanske vattnet var högre när MGM lämnade kroppen där i tron att den skulle spolas med nedströms.
Kraftverket uppströms kan ha reglerarat vattenflödet då det inte har varit så mycket nederbörd nu i mars i år.

Det är ofta både gul och röd varning för översvämningar i Viskan.
https://www.markposten.se/nyheter/hoga-floden-i-viskan-varning-for-oversvamning.f8ebff2e-0a83-4e95-976a-ea2e499da640

Skulle tro att MGM känner till ån rätt väl eftersom han gillade att fiska. Fiskekort kan man köpa i Skene.
Laxen och havsöringen vandrar upp till Skene.
Fiskarter: Abborre, braxen, färna, gädda, havsöring, id, lax, mört, sik och ål.
https://www.sportfiskeguide.se/spfguide/vatten/viskan.htm
Jag har aldrig varit vid just det området av ån där hon hittades. Men Viskan ser likadan ut nästan överallt. Alltså att det INTE är grunt på många ställen. Starka strömmar har format väggar av lera och rötter så oftast blir det 1-2m djupt direkt.

Men en tanke som slog mig är att hon eventuellt låg precis under bron. Där kan det absolut vara stenkross och grus som används som fyllnad när järnvägsbron byggdes och därmed ett parti utan träd, rötter och lera. Där under kan det vara en konstgjord "strand" av stenkross som gör att det gradvis blir djupare och djupare = grunt parti.

Under bron kan inte heller en lokförare eller tågpassagerare upptäcka henne. Hade hon legat på grunt vatten 10 meter bredvid bron så kanske någon hade sett henne genom träd och grenar, det är ju ändå bladfria träd såhär års. Tåget kör dessutom ganska långsamt där eftersom Assbergs perrong ligger några 100 meter framför.
Citera
2024-03-21, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Enligt ett tidigare inlägg här i tråden var den troliga fyndplatsen så långt som 700 meter från platsen där hon senast sågs.

Jag skrev tidigare om att en sökinsats som täcker en radie om 200 meter från platsen där hon försvann hade inneburit en stor arbetsinsats.

Att söka utgå från att hon kan ha rört sig 700 meter och sedan systematiskt i terräng söka av hela detta område hade inneburit en ännu större arbetsinsats. Vi pratar om flera dagars arbete med hundratals personer involverade.

Det är inte fråga om åsikter här, utan om att du och andra helt enkelt inte har greppat problematiken.

Förstår du inte hur meningslöst det vore att åka ut till platsen där hon senast sågs med i livet med fem man och planlöst leta i terrängen mitt i natten?

Vi har redan förklarat för dig att det var uppgifter från mördaren som ledde fram till att kroppen kunde hittas så fort.

Hade man inte haft uppgifter från mördaren så hade det tagit veckor

Iofs känns det som 200 m i detta fallet är mest vägar och parkeringsplatser men utökar man lite blir det ju enormt mycket krångligare, dessutom en å inom några 100 m där hon kan ligga på botten eller flyta med t.ex
Citera
2024-03-21, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Du har redan fått det förklarat för dig att när det gäller Lisa Holm var set tydligt redan från början att hon utsatts för brott.

Såvitt vi känner till har det inte begåtts några fel här. (min fetning) Du kan släppa det här nu eller så kan du citera mig om sex månader när polisen konstaterat samma sak.

Men om man nu fick information direkt om att Maja blivit utsatt av och anmält GM flera gånger - och dessutom visste att denne person var en av de sista som såg henne - hur kan man då göra bedömningen att det inte ens finns en misstanke om brott??
Citera
2024-03-21, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattningar
Uppdaterad: 20 mars
FAQ FAQ - vanligaste frågorna om fallet
Del 1 Brottsoffret Maja. MGM Tim
Del 2 Bilder/sociala medier

Del 3 Försvinnandet. Tåg, busshållplatser
Del 4 Polisarbete. Sökningar. Fyndplats. Majas mobil
Del 5 Flashbacks användare om fyndplatsen/koordinater

Del 6 Tingsrätten/häktning.

Vilket hästjobb du gör i många trådar! Imponerande och mycket uppskattat!
Citera
2024-03-21, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Gärningspersonen försökte gömma kroppen i Viskan och baxade ut den i vattnet men misstog sig angående djupet.

Kallt vatten och vill inte bli genomblöt så han lämnar kroppen halvdant i strandkanten.

Låter det som rimligt?

Låter absolut rimligt. En annan tanke - kan vattnet stigit sedan mordet? Tänker om hon mördades mer på "torra land" vid strandkanten, men sen har ån stigit, så att kroppen hamnat i vatten? Eller kan hon ha ramlat ut i vattnet? Ifall hon var i upprätt läge och förlorade medvetandet eller så.
Citera
2024-03-21, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Är det inte samma vattendrag man misstänker att Mattias kan ha försvunnit i? Har hört den är väldigt strömt, med hennes vikt så hade hon nog hunnit en bra bit om han fått ut henne längre. Förvisso låg de tillhörigheter kvar på platsen.

Någon som hört nåt om eventuella tillhygge? Han kan ju inte haft med sånt till skolan utan måste väl snarare planterat dessa på förhand därnere om nu sådana använts.

Jag tror fortfarande de finns fler som hjälpt till. Möjligtvis att försöka få ner kroppen i vattnet.

Vad jag vet har det inte framkommit något om eventuellt tillhygge. Men det är ju möjligt att det är något sådant man dyker efter. Varför skulle han inte kunna haft ett tillhygge med sig i skolan? En kniv hemifrån till exempel? Måste ju vara lätt att låsa in i ett elevskåp och hämta vid skoldagens slut, utan att någon märker. Med tanke på programmet han gick, så kommer även tanken att han kanske smugglat med sig en kniv, skruvmejsel eller liknande från nån lektion? Eller kontrollerar man sånt när eleverna lämnar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in