Citat:
Ursprungligen postat av
PreciousStones
Ditt inlägg är en utmärkt ögonöppnare som imho borde få vissa här i tråden att tänka till lite djupare gällande skilda nivåer utav funktionsnedsättning vid olika "betraktande av åldrar", och vilket ansvar berörda parter såsom även föräldrar har.
Det är inte enbart inblandade myndigheter som exempelvis polis, socialtjänst m.fl. som ska ta ansvar.
Att t.ex. via GPS i en mobil följa en 17-åring som är att "betrakta som en 8-10 åring" är inte olagligt. När det handlar om en fullt frisk och myndigförklarad 18-åring skulle saken hamna i ett annat läge.
När systern berättat om att M har stuckit iväg till både Stockholm samt Norrköping, så vore väl en digital kontroll via GPS vara en klok gardering som man som förälder inte heller behöver informera "8-10 åringen" om.
Det inträffade vållar givetvis en oerhörd smärta både för de närmast berörda, men även för oss utomstående.
Trots att nästan inga detaljer kring händelseförloppet ännu är kända som fakta, så är det enkelt för vissa att med inställningen att vi har iaf "facit i handen" lyfta fram olika tyckanden i sammanhanget (och givetvis gäller åsiktsfrihet i en demokrati)!
Ja, visst kan man självklart tycka att även föräldrarna har ett ansvar i ett sådant här fall, att t.ex. följa telefon eller liknande. Men det ena utesluter väl inte det andra eller hur? Jag tycker polisen satte in resurser alltför sent, men det förtar inte föräldrarnas ansvar, precis som föräldrarnas ansvar inte förtar polisens ansvar för sin låga prioritering.
Nu är det här långt utanför mina kunskaper, men hade en GPS hjälpt om nu telefonen blev avstängd? Kan sådant visa fel, sättas ur funktion på något vis? Vi vet väl inte egentligen om man hade någon sådan funktion, som ev skulle kunna ha fallerat, eller har jag kanske missat någon information? Jag tänker med tanke på att pejlingen visade helt fel, att hon var i Norrköping. Kanske kan även en GPS "balla ur" och inte visa korrekt position? Någon som kan förklara hur det fungerar?
Självklart är det mycket känslor inblandat här, oavsett om man har någon personlig relation eller inte, och det är väl en stor orsak till vissa kommentarer kan jag tänka mig... Vet inte exakt vad du syftar på med
"...så är det enkelt för vissa att med inställningen att vi har iaf "facit i handen" lyfta fram olika tyckanden i sammanhanget...", men det gäller väl båda "sidor" om man kan uttrycka sig så? Oavsett om man tycker att polisen gjort fel eller om man tycker att de gjort rätt som avvaktade, så är det ju lätt att tycka med "facit i hand"? Vi har helt enkelt olika synsätt.