2024-03-20, 23:29
Medlem
vimmelkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Här skulle SD kunna dra igång ett nytt drev mot sossarna, finns fina poäng att plocka på detta. Hur många äldre röstar inte på sossarna och kanske skulle lägga sin röst på Jimmie om han gick ut med något efter detta i media?

SD reagerar bara snabbt om Jimmie har blivit trampad på tårna
Citera
2024-03-20, 23:29
Medlem
Giant Squids avatar
Det kan vara FRA som utger sig vara en anonym hackare
Citera
2024-03-20, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Dessa skojare använder programvara som Anydesk eller Teamviewer, väldigt populära program för scamming. Man kan ju undra hur folk låter sig luras att installera ett program, men men...tydligen funkar det. Sen räcker det så klart inte enbart med programvara, det handlar ju mycket om psykologi också för att kunna lura folk.

Egentligen var det hela rätt klantigt gjort, alltså man hör ju vad de är för typer som ringer och typiskt förortssnack. Det hela bygger på att äldre inte har det där tänkandet om att mycket på nätet, vad som kommer in via mail och massa annat nuförtiden oftast bara är total bluff, fast det är ju synd att samhället utvecklats åt det hållet. Men tar man in folk från skräpländerna, så får man själv ett skräpsamhälle.
Jag tycker främst att man bara skulle radera helt och hållet på nätet alla mobilnummer som finns på hitta.se och massa andra liknande sajter. Frågan är väl om de där tjänsterna inte bara helt ska raderas. Det finns verkligen ingen som helst anledning att kretipleti kan leta upp vem som bor var och vad de har för mobilnr.
Man kanske skulle göra som man gör med kreditupplysningar att om någon efterfrågar ens adress och mobilnr, så får man ett meddelandet om vem som gjort det och utan att man fått den bekräftelsen, så går det inte att få några uppgifter.
För övrigt en ren skandal att bankerna inte styr upp detta eller att politikerna verkligen inte kan tvinga dem till att verkligen agera.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-03-20 kl. 23:35.
Citera
2024-03-20, 23:33
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Och det klarar knappast en majoritet av i den gruppen. Jag har insyn, de flesta får hjälp av familj etc. var det gäller bankärenden.

Okej, då är de ju ändå inte i riskzonen, kan de inte logga in på banken spelar de ju ingen roll att de inte kan installera klienten..
Citera
Medlem
vimmelkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
BankID för banköverföring i internetbanken borde förbjudas för alla över 60 år. De får masa sig ned till banken om de vill föra över.

När vi ändå ska diskriminera så kanske man också kan utestänga MENA-folket från nätet.

Och inga MENA anställda på bankerna. Att gå in på ett bankkontor och göra en banköverföring med Hassan som bankkassör låter som en katastrof, gängen lyckas ju placera sitt folk överallt annars - så naturligtvis kommer de att infiltrera bankkontoren också.
Senast redigerad av vimmelkant 2024-03-20 kl. 23:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
I den bästa av världar..
jag upptäckte en reserverad summa på min konto som skulle utbetalas till ett företag jag inte kännde till.
Genast ringde jag till Swedbank och bad de om att stoppa utbetalningen - men det blev kalla handen. De inte kan göra det sa de, däremot spärra mitt kort som skulle omöjligtgöra för mig att ens handla mat under tiden innan ett nytt kort anländer. det var en uppenbar bedrägeri och summan utbetalades av banken trots mina varningar dagen efter. Bankerna inte har någon respekt för oss som är deras kunder
Citera
2024-03-20, 23:34
Medlem
Jag tolkar det som att snuten har plockat några, bland annat nån i Eskilstuna? Har vi någon aning om vad det är för apor?
Citera
2024-03-20, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Egentligen var det hela rätt klantigt gjort, alltså man hör ju vad de är för typer som ringer och typiskt förortssnack, men det hela bygger på att äldre inte har det där tänkandet om att mycket på nätet, vad som kommer in via mail och massa annat nuförtiden oftast bara är total bluff, fast det är ju synd att samhället utvecklats åt det hållet men tar man in folk från skräpländerna, så får man själv ett skräpsamhälle.
Jag tycker främst att man bara skulle radera helt och hållet på nätet alla mobilnummer som finns på hitta.se och massa andra liknande sajter. Frågan är väl om de där tjänsterna inte bara helt ska raderas. Det finns verkligen ingen som helst anledning att kretipleti kan leta upp vem som bor var och vad de har för mobilnr.
Man kanske skulle göra som man gör med kreditupplysningar att om någon efterfrågar ens adress och mobilnr, så får man ett meddelandet om vem som gjort det och utan att man fått den bekräftelsen, så går det inte att få några uppgifter.
För övrigt en ren skandal att bankerna inte styr upp detta eller att politikerna verkligen inte kan tvinga dem till att verkligen agera.
primitiv Rinkebysvenska som hos alla från MENA
Citera
2024-03-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vimmelkant
När vi ändå ska diskriminera så kanske man också kan utestänga MENA-folket från nätet.
Bästa hittills. Varför inte! Dessa kamelryttare är väl utan nät i sina länder? Ja det ska väl låta så iaf.
Helt plötsligt blir inte Sverige så roligt längre.
Citera
2024-03-20, 23:39
Medlem
Men varifrån får de tag i telefonlistorna med långa rader av nummer? Säljs de av telefonbolagen, isf är de medskyldiga

Hjälper inte att göra personuppgifter hemliga (tycker det är bra att man kan hitta namn och adress)
Citera
2024-03-20, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky12
jag upptäckte en reserverad summa på min konto som skulle utbetalas till ett företag jag inte kännde till.
Genast ringde jag till Swedbank och bad de om att stoppa utbetalningen - men det blev kalla handen. De inte kan göra det sa de, däremot spärra mitt kort som skulle omöjligtgöra för mig att ens handla mat under tiden innan ett nytt kort anländer. det var en uppenbar bedrägeri och summan utbetalades av banken trots mina varningar dagen efter. Bankerna inte har någon respekt för oss som är deras kunder
Stämmer..ville också spärra en "reserverad summa"..men nej det gick inte. var tvungen att vänta tills summan dragits DÅ kunde jag reklamera Vilka skämt de har blivit bankerna
Citera
2024-03-20, 23:41
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Egentligen var det hela rätt klantigt gjort, alltså man hör ju vad de är för typer som ringer och typiskt förortssnack, men det hela bygger på att äldre inte har det där tänkandet om att mycket på nätet, vad som kommer in via mail och massa annat nuförtiden oftast bara är total bluff, fast det är ju synd att samhället utvecklats åt det hållet men tar man in folk från skräpländerna, så får man själv ett skräpsamhälle.
Jag är heller inget större fan av att våra uppgifter ligger på nätet för att kunna användas av kriminella.
I dokumentären ser man hur skojarna använder ett program för att få fram alla mellan 60-70 år i en särskilt kommun.Och sedan skickas det ut sms till alla i den åldersgruppen.
Sverige är ett smörgåsbord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in