2024-03-20, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerom
Jobbar mycket med äldre. Mycket kan låta självklart för personer under 60 år. Men är man äldre än så är internet, bankdosor, bankid osv relativt nytt och skrämmande efter att ha levt ett liv där cash is king, ..börjar minnet svikta blir det inte bättre av det heller.
Har ingen aning om hur man ska komma runt detta.
Blev uppringd av "Tele2" när jag var ute å reste..de gav sig inte och ville bestämt att jag skulle byta operatör..till slut lade de på utan att säga "hej då" hade jag svalt betet skulle även jag behövt identifiera mig. Ringer de igen ska jag be att de identifierar sig först
En apa talar bättre svenska som dessa bedragare, språkbruket är ju rena gojja.
Citera
2024-03-20, 23:17
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerom
haha wut??? är lite trött nu men varför skulle de behöva tillgång till min dator vid en fel beställning
För att manipulera html-koden av vad som visas på skärmen i din webbläsare,. en överföring på 100000;- kan enkelt ändras att se ut som 1000;- på din skärm Man ser det tydligt att de pillar med html-koden när den där Kvarnhammar analyserar hackarens filmer.
Citera
2024-03-20, 23:17
Medlem
DonaldBidens avatar
Usch, hatar verkligen denna sorts IT-nördar som riktar in sig på att jävlas med våra samhällsbyggande entreprenörer!

Vad fan gör pengarna för nytta på farmor Agdas konto när de kan tillfalla driftigt folk?
Citera
2024-03-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Jag blir bara så nyfiken på den här "knolla mamma" kulturen. Är det låg utbildning? Är det piedestalmannen sedan födseln? Där alla män är födda kungar.
Jag har kolleger som kommer från den kulturen som har blivit försvenskade, men nämner några landsmän som har den här "jag är kungen" attityden som dom är trötta på.
Nedärvd idiotism + låg eller obefintlig utbildning tillsammans med oerhört primitiv "kultur" - en tillgång till Sverige enligt sossarna
Senast redigerad av Lucky12 2024-03-20 kl. 23:25.
Citera
2024-03-20, 23:19
Medlem
Made.to.suffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Killen är ingen hacker men visst. Är nu helt dumma i huvudet?

Killen som kallas hackern har ju nästlat sig in i deras datorer och telefoner å kan se och höra allt de säger. Hackern använder inge anydesk eller något utan har lyckats tagit sig in på något annat sätt. Om det inte är hacking vad är det då enligt dig?

Bedragarna däremot är inga hackers de kör ett psykologisk spel och får offret som är de äldre att ladda ner fjärstyrningsprogrammet. Sedan så går de direkt till bank sidan ber offret logga in och sedan för de över pengar till ett säkerhetskonto enligt dom som egentligen är bedragarens konto. Bedragaren har alltså via sitt psykologiska spel fått ofrret att använda bankid 2ggr.

Är mestadels äldre som blir lurad men finns även yngre som blir lurad att godkänna bostadskontrakt som egentligen gör att bedragaren skapar ett helt nytt bankid. Bedragare som lurade äldre gjorde ofta så förut också de skapade ett nytt bankid och kunde stjäla pengarna efter att de avslutat samtalet. Men nu när NFC krävs för att skaffa nytt bankid har det sättet försvunnit så då återgås det psykologiska spelet för att lura äldre.
Citera
2024-03-20, 23:20
Medlem
Killar från andra länder älskar tydligen att k****a andras mödrar. Något man ofta fått höra/läsa.

Otroligt bra gjort av hackaren. Tyvärr är detta Sverige. Blir inte förvånad om hackaren som är en hjälte åker dit och dessa lurendrejare får skadestånd.
Citera
2024-03-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Usch, hatar verkligen denna sorts IT-nördar som riktar in sig på att jävlas med våra samhällsbyggande entreprenörer!

Vad fan gör pengarna för nytta på farmor Agdas konto när de kan tillfalla driftigt folk?
Ett arv till deras barn, en belöning för allt jobb/skatt etc. Varför ska apor som inte ens kan prata ha Agdas pengar? Idiotjävel. Men för all del, ge ut din adress så lär många här besöka dig om "gåvor"!
Citera
2024-03-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
BankID för banköverföring i internetbanken borde förbjudas för alla över 60 år. De får masa sig ned till banken om de vill föra över.
Är du inte klok? Det finns nästan inget bankkontor kvar i landet. De få som finns är fulla med folk redan vid öppningsdags och man sitter i timmar för att komma till.
man bör inte idiotförklara de äldre. Du också kommer att bli gammal om du inte dör innan.
Citera
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
BankID för banköverföring i internetbanken borde förbjudas för alla över 60 år. De får masa sig ned till banken om de vill föra över.
...eller att öveföringen måste godkännas av banken, där banken har direkt kontakt med kunden när överföring sker. I det här fallet måste ju skojaren även lägga in ett konto pengarna ska överföras till, som i sin tur också kräver ett bankID godkännande.
Det krävs rätt många steg i den här processen för att tömma kontot på pengar.
Och någonstans i den här processen borde ju bankerna kunna lägga in någonslags spärr tycker man.
Citera
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Det klarar nog alla som kan logga in på sin bank, det krävs inte mycket mer än att klicka på en länk,

Och det klarar knappast en majoritet av i den gruppen. Jag har insyn, de flesta får hjälp av familj etc. var det gäller bankärenden.
Citera
2024-03-20, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
För den som inte vill diskutera själva programmet, utan de underliggande brotten, så finns det sedan tidigare en tråd i ABoK:

(FB) Fyra misstänks för 1200 telefonbedrägerier mot äldre

Verkligen vedervärdigt beteende.
Citera
2024-03-20, 23:25
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/hackaren-avlyssnade-ligan-i-manader-delade-allt-med-uppdrag-granskning

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-grips-misstankta-telefonbedragare-avslojades-av-hemlig-hackare

https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning

Tankar om programmet?
Verkar superbra.
Jag tror att det kommer att sitta många superhjältar runt om i stugorna inom några år och hacka det här folket som fått för sig att de är smarta för att de lurar gamla gubbar och gummor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in