2024-03-20, 22:56
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Hoppas dom får ett helvete på kåken.

Deras landsmän och äckliga likarter sitter ju där inne.
Citera
2024-03-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Dum fråga men alla dessa som ringer och säger att ens identitet är kapad och man skall köpa id skydd är det också bedrägeri?
Ja troligen

Köp det i en fysisk butik istället
Citera
2024-03-20, 22:58
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerom
nej det vet jag men Betongborren tror att Skojarna använder Anydesk..förstår inte varför de skulle göra det
Det framgår ju av dokumentären att dom använder Anydesk.
-anydesk.com går du in på.
-då gör jag det.
Det man ser i filmen är ju vad hackaren har spelat in, och där använder skojarna Anydesk.
Citera
2024-03-20, 22:59
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Fast i det förra programmet var ju bedragaren inne på samma linje som tanten när hon pratade med Swedbank och "buktalade" dvs sa vad hon skulle säga..ja herregud

Nej det får nog bli åldersgräns

Finns många äldre som kan mycket om ekonomi
Så går ej med åldergräns på bank id

Men bankerna kan lätt fixa detta på en dag
De går miljarder i plus
De kan lätt ha anställda som jobbar med telefon support
Tex att de ringer upp om en konstigt överföring ska göras

De ringer dig å säger - hej vi är från banken , ring bankens nr . Då ringer personen banken
Så förklarar banken att den överföringen ska du inte göra

De har råd med sådan support
Man e ju ändå deras kund
Å betalar för bank kontot mm
Citera
2024-03-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature

De går miljarder i plus

De ringer dig å säger - hej vi är från banken , ring bankens nr . Då ringer personen banken

Man e ju ändå deras kund

I den bästa av världar..
Citera
2024-03-20, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Det framgår ju av dokumentären att dom använder Anydesk.
-anydesk.com går du in på.
-då gör jag det.
Det man ser i filmen är ju vad hackaren har spelat in, och där använder skojarna Anydesk.
Ja, de säger t.o.m namnet
Citera
2024-03-20, 23:06
Medlem
HaveFuns avatar
BankID för banköverföring i internetbanken borde förbjudas för alla över 60 år. De får masa sig ned till banken om de vill föra över.
Citera
Medlem
Solstol28s avatar
Ändå imponerande när IT proffs hackaren säger att även han inte riktigt fattar hur Hackaren gjort detta.

Att svensk polis inte kan göra detta är väl inte så konstigt, dom kan inte, i den mening att dom inte vet hur man gör. Annars vore det gjort. Länge sedan man hörde så många ocensurerade köns ord på SVT. Tänker bara på de stackare som ska utreda ett sånt här fall som pågått i flera år, dagligen. Mängden utredningsmaterial blir galet ohanterbart. Förundersökningar på flera 10-tusen tals sidor, det ta flera år, med vilka personal resurser?
Verkar ju också på tolk för lätt att fejka en sms avsändare. Där har ju då kommunikations företagen en hel del att bita i. Det ska ju inte gå att fejka så att ett sms verkar komma från "Jula/Ikea/Biltema..." om det inte kommer därifrån också!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Det håller jag med om givetvis. Men vissa försöker vinkla det här och få det till att "alla invandrare är såhär" när vi vet att det inte alls är så i verkligheten, den största majoriteten invandrare ser ner på sådant.

Mjo, är riktigt dåligt att allt ska vara så publikt. Varför ska alla behöva veta exakt allt om alla? Ingen kan ha ett privatliv i och med internet och bedrägerierna haglar på grund av detta.

Ingen säger att alla invandrare är såhär , men sen jag själv flytta hit 1994 så har mena folket förstört landet totalt. Och svenskar borde skämmas över att man prioriterar kriminella araber över sin egna befolkning och deras välmående . Om detta var ett friskt land så skulle man åtala politiker som låtit detta ske medvetet
Citera
2024-03-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/hackaren-avlyssnade-ligan-i-manader-delade-allt-med-uppdrag-granskning

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-grips-misstankta-telefonbedragare-avslojades-av-hemlig-hackare

https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning

Tankar om programmet?
behöver vi dessa primitiva MENA folket i vårt land???
Citera
2024-03-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky12
behöver vi dessa primitiva MENA folket i vårt land???

Dom här två som är häktade?
Citera
2024-03-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature

De går miljarder i plus

Man e ju ändå deras kund
Någon typ handlade med mitt kortnummer i NL aktier. Man vet ju att det går att köpa bankkortsnummer på nätet, men Nordea vägrar ersätta mig för förlusten. Jag aldrig var i NL och handlar inte aktier, men banken vägrar. Polisen ställde en massa frågor (dumma sådana) som gick ut på att jag kanske lämnade ut numren, att någon varit på besök eller ringde mig på telefon, mm. De tror att när man är gammal, är man också dum i huvuidet. Sammanfattningsvis - får man ingen hjälp om man råkar ut för att kontokortnumret blir "hackat" och sålt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in