Citat:
Ursprungligen postat av
Pkdkkd
Ja det är rimligt att vänta fyra dagar med att börja söka. Uppgiften att hennes kropp låg gömd i området under en järnvägsbro kom ju från den misstänkte av allt att döma.
När hon försvann fanns det inledningsvis inga indikationer på brott och inga indikationer på att hon eller hennes kropp skulle finnas kvar i närheten av där hon försvann.
Det är lite oklart vad du och många andra här menar egentligen.
Borde man inlett en sökinsats eftersom hon kunde antas ha gått vilse i skogen? Nej, uppenbarligen var hon tillräckligt högfungerande för att kunna ta sig mellan punkt A och punkt B för egen maskin utan övervakning.
Borde man inlett en sökinsats efter kroppen inom ramen för en förundersökning om brott?
Vi är inte av samma åsikt och det respekterar jag. Jag skrev också i det inlägget du citerade att jag förstår vad som menas med att polisen gjorde rätt i att vänta osv, då man inte hade så mycket. Men just i sådana här fall (med personer som trots allt inte är helt självgående, gäller även dementa osv.) borde man tänka/prioritera annorlunda. Anser jag, menar jag såklart. Jag kräver inte att någon annan ska hålla med, bara inse att det finns olika sätt att se på saker och respektera varandras åsikter. Själv har jag svårt att se att det ska behöva ta hela 4 dagar i detta fall, innan polisen anser att det finns så pass med indikationer på att ett brott begåtts, så att det är värt att sätta in sökinsatser. En flicka som ingen vet var hon finns, som inte svarar i telefon, som inte kommer hem varken dag eller natt. Misstanken om brott borde infunnit sig betydligt tidigare kan man tycka, speciellt som samhället ser ut idag. Särskilt för unga flickor.
Visst, hon var tillräckligt högfungerande för att ta sig från punkt A till B själv, utan övervakning. MEN den springande punkten är just från punkt A till B! Det är hennes rutin, det hon kan och känner till, där hon känner sig bekant och trygg med situationen. Det innebär ju dock inte automatiskt att hon är högfungerande och kan klara sig för egen maskin utan övervakning i andra situationer. Det var väl systern som skrivit något om att hon inte klarar sig utan stöd. Och det är kanske just så - det hon lärt sig och känner sig trygg med, kan hon klara. Men hon kanske inte fungerar särskilt mycket alls när det händer något oförutsett och hon hamnar i nya situationer? Vet inte om jag får fram min poäng... men Tokugawa (se citat nedan) beskrev det bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tokugawa
Har en flicka med liknande problematik, några år äldre, i bekantskapskretsen. Ja, man borde letat meddetsamma. Otroligt utsatt för grooming etc, svårt att hitta hem och att klara sig om den vanliga rutinen inte följs. Flera olika faktorer som borde föranleda omedelbara insatser.
Precis det jag försökte få fram - det blir betydligt svårare att klara sig om den vanliga rutinen inte följs. Och det är väl säkert något sådant som systern syftade på, att Maja inte klarar sig utan stöd.