2024-03-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzysizzy
El*a And*rsson är MGMs syster. Finns på fb, men Instagram privat. Delningen om efterlysningen är inte synlig då Majas släkting la ut den efterlysningen och när Maja hittades gjorde hon både sin fb och insats privat.

Här är MGMs mammas Instagram med bilder på familjen:
https://www.instagram.com/andersson916?igsh=MTJvdDdxeXhjY2k1bA==

Vilken jävla ”Banjovarning” jag fick av att se familjen på dessa bilder. Jösses!!
Citera
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut90
Någon som kan ladda up bilder? Jag kan endast se småbilder utan konto om detta nedan är GM:s instagram?
https://www.instagram.com/timandersson8/

Högerklicka på bilden och öppna i ny flik så kan du se bild/video. Du kan dock inte se kommentarer eller vem som gillar utan konto.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Du känner väldigt mycket och tänker väldigt lite.

Utgå från punkten där hon senast sågs vid liv och dra en cirkel med 2-300 meters radie kring den. Det är ett enormt sökområde. Och vad säger ens att hon skulle befinna sig inom det?

Om vi utgår från att hon var vid liv när hon anmäldes försvunnen så befinner hon sig troligtvis inte i närheten av punkten där hon senast sågs vid liv eftersom folk kan förflytta sig mycket långt på fyra timmar.

Om vi i stället utgår från att hon inte var vid liv när hon anmäldes försvunnen så är det inte rationellt att sätta 100 man på att planlöst leta i terräng utan snarare att höra vittnen i hennes närmaste krets (vilket skedde på torsdagen).

Hon skulle ju också bara ha kunnat få för sig att gå en promenad i skogen - sol, fågelsång, vårkänslor! - och ha ramlat och brutit benet, eller fastnat i något otillåtet fångstredskap. Inte ens fullt normalbegåvade ungdomar, säkrar alltid upp så att de har laddat mobilbatteri innan de gör så.
Citera
2024-03-20, 19:57
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är nog inte ute än vilken/vilka diagnoser Maja hade, men att hon gick på särgymnasiet talar ju sitt tydliga språk...
Aj aj , det förklarar en del.
Maja, är föräldrarna svenskar?
Citera
2024-03-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Jag har inte riktigt hängt med, men jag hörde att tjejen hade ett handikapp, Funktionsnedsättning / Down syndrom, är det så ?

Intellektuell funktionsvariant/nedsättning kallar familjen det för. Det kan vara lindrigt, måttlig i detta fallet. Exakt vilka områden nedsättningen berör framgår inte. Hon gick på special gymnasium precis som den misstänkte.
Citera
2024-03-20, 19:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hade föräldrarna aktiverat positioneringstjänsten i Majas mobiltelefon hade de antagligen själva kunnat logga in och se mobilens sista kända position som troligen är fyndplatsen.

Det om något hade sparat minuter.

Håller med, men det är också ett breach of trust, och potentiellt olagligt - jag vet ärligt talat inte vad som gäller om föräldrar gör det på ett barn under 18. Utan den ungas kännedom och godkännande.
Citera
2024-03-20, 19:59
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Gissningsvis inte just Downs syndrom då hon saknar det typiska utseendet men däremot hade hon någon funktionsnedsättning. Flera här i tråden har beskrivit att hon mentalt låg flera år efter sina jämnåriga och hon gick på någon slags särskola, precis som MGM.
Oki, då hänger jag med, tack för infon
Citera
2024-03-20, 20:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevros
Håller med till 100 procent, Samma med alla i denna tråden som fått för sig det är polisens skuld då dom ine reagerat snabbt nog, Inte fan hadde dom kunnat hindra hon från att mördas då det nog skett rätt snabbt efter skolslutet den dagen.

Jag citerar mig själv.

Citat:
Hade föräldrarna aktiverat positioneringstjänsten i Majas mobiltelefon hade de antagligen själva kunnat logga in och se mobilens sista kända position som troligen är fyndplatsen.

Det om något hade sparat minuter.

Var är föräldraansvaret i den här händelsen?

Föräldrarna kunde haft bättre koll på sin begåvningshandikappade dotter, det finns tekniska hjälpmedel, dessutom kan man ha rutiner för att säkerställa att dottern är där hon förväntas vara, till exempel sms eller samtal.
Citera
2024-03-20, 20:00
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Intellektuell funktionsvariant/nedsättning kallar familjen det för. Det kan vara lindrigt, måttlig i detta fallet. Exakt vilka områden nedsättningen berör framgår inte. Hon gick på special gymnasium precis som den misstänkte.
Oki, tack för info,
Citera
2024-03-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur skulle polisen ha kunnat veta det vid tidpunkten för anmälan? Att det inte var någon galning som höll henne inåst och torterade henne? Sådant har ju hänt - många gånger! Och då räknas varje timme, varje minut!

Sluta titta på skräckfilm film eller följa krimpoddar. Det kanske sätter krydda på en fattig medelklasstillvaro men det är en i grunden pervers sysselsättning!

Om en person anmäls försvunnen så är det osannolikt att det ligger ett brott bakom försvinnandet. Det mest sannolika är frivilligt försvinnande eller självmord, oavsett hur mycket du inbillar dig att föräldrar känner sina barn etcetera.

Att personen hålls inlåst av galning och blir torterad är extremt osannolikt. Även om så vore fallet är det en helt poänglös insats att - som du föreslår - skicka ut hundratals personer för att söka i närområdet. Gärningsmannen har knappast byggt en koja i skogen där han håller offret inlåst? Ska du inte föreslå att man borde gjort en husrannsakan i varje villa i Marks kommun när du ändå är igång?

Du argumenterar mot dig själv och förstår det nog själv
Senast redigerad av Pkdkkd 2024-03-20 kl. 20:03.
Citera
2024-03-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag citerar mig själv.

Var är föräldraansvaret i den här händelsen?

Föräldrarna kunde haft bättre koll på sin begåvningshandikappade dotter, det finns tekniska hjälpmedel, dessutom kan man ha rutiner för att säkerställa att dottern är där hon förväntas vara, till exempel sms eller samtal.

Ehh va? Är föräldrarna anklagade för något menar du eller? Nej, det räcker nog med den skuld de redan känner, och bör de inte lastas för något som skett enligt rutin många gånger utan minsta oro. Att en klasskamrat skulle döda henne hade dom nog inte i tankarna.
Citera
2024-03-20, 20:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Sluta titta på skräckfilm film eller följa krimpoddar. Det kanske sätter krydda på en fattig medelklasstillvaro men det är en i grunden pervers sysselsättning!

Om en person anmäls försvunnen så är det osannolikt att det ligger ett brott bakom försvinnandet. Det mest sannolika är frivilligt försvinnande eller självmord, oavsett hur mycket du inbillar dig att föräldrar känner sina barn etcetera.

Att personen hålls inlåst av galning och blir torterad är extremt osannolikt. Även om så vore fallet är det en helt poänglös insats att - som du föreslår - skicka ut hundratals personer för att söka i närområdet. Gärningsmannen har knappast byggt en koja i skogen där han håller offret inlåst?

Du argumenterar mot dig själv

Fast nu är hon ju faktiskt död, mördad. Ingen av oss vet ännu hur länge hon var vid liv - och alltså skulle ha kunnat räddas - efter att hon försvann.

Polisen måste börja LYSSNA på anhöriga! Jag är själv mamma, och jag vet att man känner på sig när något inte stämmer, när något avviker från mönstret. Och nu talar jag så klart inte om hysteriska mammor, som ringer polisen om barnet inte har kommit hem tio minuter efter den förväntade tidpunkten - om och om igen. Men vi har inga uppgifter som styrker att brottsoffrets mor skulle ha hållit på så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in