2024-03-20, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Och nu ligger det ett förslag hos regeringen om att hyresvärdar skall kunna få vräka både individer och även hela barnfamiljer om det framkommer att någon i bostaden begått ett brott som kan anses störa den allmänna harmonin i området.

Först så har vi denna kamp som bland annat GDPR Warrior bedriver mot Verifiera och liknande bolag som har som enda uppgift att sprida dessa uppgifter. (Som borde anses som grovt förtal!)
Och nu kommer regeringen själv med dessa mest idiotiska förslag om att kunna göra hela familjer hemlösa!

(Om förslaget går igenom börjar det gälla den 31a Maj 2024)

Hur anser jag detta relevant i denna tråd?
Summering: Försäljning av allmänna handlingar och dom uppgifter är mer skadligt än nyttigt. Gängkriminaliteten använder detta i rekryterings syfte. Individer blir svårare att anställa då dom inte ens kommer förbi rekryteringsprocessen.
Om dessa hemsidor blir olagliga och inte längre kan hålla på som dom gör nu. Så skulle det innebära att regeringens förslag är en död fisk i vattnet.

Att dom lägger fram detta förslag visar på att från politikers håll finns ingen vilja att ändra synen på GDPR i Sverige.

Om det framkommer att någon i bostaden begått ett brott som kan anses störa den allmänna harmonin i området så vet alla boende i området om det då förslaget tekniskt sätt handlar om boende som begår brott mot sina grannar i området i en eller annan form, ingen betydelse om något register är offentlig eller ej. Mao ingen blir vräkt pga ett kriminellt liv så länge det inte sker i anslutning till ens bostad.
Citera
2024-03-20, 14:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Det är precis ovan som har varit självklart hela tiden. Jag menar att GDPR egentligen inte behövs då journalister har en del skyldigheter.
Rättssystemet må vara trögt, enligt mig har vi ett fungerande rättsapparat, men för att det ska fungera så måste domstolen få in ett case med korrekta argument. Otroligt nog har det inte skett trots att dessa argument är tämligen enkla i det här fallet.
Istället gapades det om förtal när det begav sig.
Hade GDPRWarrior satt igång sitt race för flera år sedan hade det här varit löst redan då.
Kan inte instämma i att argumenten är enkla i det här fallet. Bedömningen av gränserna är till stor del skönsmässig och behöver därför slutligt avgöras av EU-domstolen, och dessutom så är gränserna för undantagen till stor del skönsmässiga också.

Som jag sagt förut, det finns en anledning till att lagfarna domare i flera medlemsstater, för att inte nämna domarna i själva EU-domstolen, inte anser att tolkningen är uppenbar, och behöver avgöras av EU-domstolen.

Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Om det framkommer att någon i bostaden begått ett brott som kan anses störa den allmänna harmonin i området så vet alla boende i området om det då förslaget tekniskt sätt handlar om boende som begår brott mot sina grannar i området i en eller annan form, ingen betydelse om något register är offentlig eller ej. Mao ingen blir vräkt pga ett kriminellt liv så länge det inte sker i anslutning till ens bostad.
Instämmer.

Tror dessutom inte att registren spelar någon jättestor roll för rekryteringen till gängen. Rekryteringsåldern har gått lägre och lägre ner, och i många fall så är det minderåriga som rekryteras. De som går med i gängen går oftast med för "respekt" och pengar o dyl., och inte för att att de är 23-åringar som fått svårt att få jobb p.g.a. en gammal dom i bagaget. Därmed inte sagt att det aldrig förekommer, men det är inte direkt normen.
Citera
2024-03-20, 17:25
Medlem
https://www.svtplay.se/video/e6dEVLw/uppdrag-granskning/hackaren

En konsekvens av det "fina" öppna samhälle som vi har här i Sverige. Det är dukat och klart för bedragare som inte behöver anstränga sig alls för att få tag på personliga uppgifter på nätet.
Kolla 06:06 hur man kartlägger offer via söktjänsterna. Dagens svenska reglering förstör livet för människor på olika sätt. Förutom självklart de kriminella och söktjänsterna så är även politiker och journalister en del av problemet. Alla vet att privata och känsliga uppgifter som får komma ut kan göra skada mot individen på många olika sätt, men det struntar Sverige fullständigt i. I många länder kan du inte ens få reda på någon annans efternnamn och adress om inte denne då själv vill dela med sig av det. Att ta reda på någons personnummer kommer inte ens på tal. Personuppgifter bör vara privat, endast berörda myndigheter ska få handskas med våra privata uppgifter!
Suck, vad trött jag blir på detta land!
Citera
2024-03-20, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Kan inte instämma i att argumenten är enkla i det här fallet. Bedömningen av gränserna är till stor del skönsmässig och behöver därför slutligt avgöras av EU-domstolen, och dessutom så är gränserna för undantagen till stor del skönsmässiga också.

Som jag sagt förut, det finns en anledning till att lagfarna domare i flera medlemsstater, för att inte nämna domarna i själva EU-domstolen, inte anser att tolkningen är uppenbar, och behöver avgöras av EU-domstolen.

Instämmer.

Tror dessutom inte att registren spelar någon jättestor roll för rekryteringen till gängen. Rekryteringsåldern har gått lägre och lägre ner, och i många fall så är det minderåriga som rekryteras. De som går med i gängen går oftast med för "respekt" och pengar o dyl., och inte för att att de är 23-åringar som fått svårt att få jobb p.g.a. en gammal dom i bagaget. Därmed inte sagt att det aldrig förekommer, men det är inte direkt normen.

Nej, 13-åringar som blir mördare blir det inte pga Lexbase. Jag tror att den största effekten av Lexbase och de andra sajterna såg man 2016-2017 i form av att folk fastnade och gick ner sig i brottslighet pga den omtalade "spärren". Sedan, 2022 och framåt är det effekten av effekten, den onda cirkeln som har börjat leva sitt eget liv. Samtidigt så länge Lexbase och de andra finns kvar som "digitala skampålar" så är den beryktade "spärren" ett faktum för många.
Citera
2024-03-20, 20:08
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Vad som är journalistisk verksamhet enligt GDPR är inte något som Sverige kan bestämma (annat än inom de ramar som EU-rätten ger medlemsstaterna). Anledningen till att det tolkats så brett när det gäller GDPR är framför allt EU-domstolens fel, som jag nämnde ovan:
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
Din tolkning är inkorrekt. EU-domstolen har konsekvent betonat proportionalitetsprincipen i alla sina åtgärder och beslut. Vidare värderas individens rättigheter högt inom ramen för deras beslut. Det är en sammanfattning av flera domar som jag har studerat noggrant, med det mest kända fallet vara C-131/12 Google Spain mot AEPD och Mario Costeja González, vilket daterades den 13 maj 2014. Effekten av den domen gav alla EU medborgare möjligheten att kunna radera oss ifrån google sökningar på internet
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-03-20 kl. 20:11.
Citera
2024-03-20, 20:22
Medlem
Citat:
Vad som är journalistisk verksamhet enligt GDPR är inte något som Sverige kan bestämma (annat än inom de ramar som EU-rätten ger medlemsstaterna). Anledningen till att det tolkats så brett när det gäller GDPR är framför allt EU-domstolens fel, som jag nämnde ovan:
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

Är inte helt enig med dig här, men har för mycket jobb nu för att hinna diskutera det vidare, utan nöjer mig med att påpeka det du själv redan känner till: domslutet du refererar till är äldre än GDPR i stil nuvarande utformning ...
Citera
2024-03-20, 20:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Din tolkning är inkorrekt. EU-domstolen har konsekvent betonat proportionalitetsprincipen i alla sina åtgärder och beslut. Vidare värderas individens rättigheter högt inom ramen för deras beslut. Det är en sammanfattning av flera domar som jag har studerat noggrant, med det mest kända fallet vara C-131/12 Google Spain mot AEPD och Mario Costeja González, vilket daterades den 13 maj 2014. Effekten av den domen gav alla EU medborgare möjligheten att kunna radera oss ifrån google sökningar på internet
På vilket sätt motsäger det vad jag skrev? Kan inte se att den domen säger emot mig på något sätt. Jag diskuterade hur journalistisk verksamhet definierats av EU-domstolen, inte huruvida man har rätt att få resultat raderade från sökmotorer (vilket jag överhuvudtaget inte uttalat mig om).

För övrigt så var det inte direkt min tolkning - jag citerade EU-domstolen rakt av.

Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Är inte helt enig med dig här, men har för mycket jobb nu för att hinna diskutera det vidare, utan nöjer mig med att påpeka det du själv redan känner till: domslutet du refererar till är äldre än GDPR i stil nuvarande utformning ...
Javisst. Så det är mycket möjligt att EU-domstolen kommer till en annan slutsats om den skulle bedöma vad som utgör journalistisk verksamhet den här gången. Personligen tror jag inte de skulle tolka begreppet lika brett igen under GDPR.

Men det är spekulation från din och min sida, även om vi råkar tro samma sak här. Vad EU-domstolen tidigare sagt är dock vad den sagt, så vi får hoppas på att ny praxis kommer som säger annorlunda.
Citera
2024-03-20, 20:36
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Den domen kom 2008 sammanfattning av den är

1) En verksamhet som samlar in och publicerar personuppgifter om inkomster, kapital och förmögenhet från offentliga handlingar, samt sprider dem via tryckta medier, CD-ROM-skivor och SMS-tjänster, betraktas som behandling av personuppgifter enligt direktiv 95/46/EG (PUL lagen då i sverige) ersattes sedan av (GDPR) trädde i kraft i maj 2018

2) Verksamheter som behandlar sådana uppgifter enbart för journalistiska ändamål anses vara undantagna från vissa krav enligt direktivet, förutsatt att syftet är att sprida information, åsikter eller idéer till allmänheten.

3) Direktiv 95/46/EG gäller för behandling av personuppgifter som publicerats i massmedierna och lagrats i personregister utan ändringar.

Denna dom borde redan då vara en väckarklocka för politiker och andra beslutsfattare. Den ger en tydlig indikation på att företag som lexbase och Ratsit, som ibland försöker positionera sig som journalister, inte nödvändigtvis följer journalistiska standarder. Kan lägga till att Lexbase grundades 2014.
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-03-20 kl. 20:43.
Citera
2024-03-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Den domen kom 2008 sammanfattning av den är

1) En verksamhet som samlar in och publicerar personuppgifter om inkomster, kapital och förmögenhet från offentliga handlingar, samt sprider dem via tryckta medier, CD-ROM-skivor och SMS-tjänster, betraktas som behandling av personuppgifter enligt direktiv 95/46/EG (PUL lagen då i sverige) ersattes sedan av (GDPR) trädde i kraft i maj 2018

2) Verksamheter som behandlar sådana uppgifter enbart för journalistiska ändamål anses vara undantagna från vissa krav enligt direktivet, förutsatt att syftet är att sprida information, åsikter eller idéer till allmänheten.

3) Direktiv 95/46/EG gäller för behandling av personuppgifter som publicerats i massmedierna och lagrats i personregister utan ändringar.

Denna dom borde redan då vara en väckarklocka för politiker och andra beslutsfattare. Den ger en tydlig indikation på att företag som lexbase och Ratsit, som ibland försöker positionera sig som journalister, inte nödvändigtvis följer journalistiska standarder. Kan lägga till att Lexbase grundades 2014.

Helt enig med dig i denna del.

Edit: enda del jag känner att vi skiljer oss åt är din lite mer konspiratoriska syn på myndigheter medan jag tycker mig se mer av intern logik samt långsam progression (mestadels på grund av tidiga ogenomtänkta beslut och tolkningar av EU-rätt).
Senast redigerad av PolisenOrebro 2024-03-20 kl. 21:06.
Citera
2024-03-20, 21:39
Medlem
Citat:

Edit: enda del jag känner att vi skiljer oss åt är din lite mer konspiratoriska syn på myndigheter medan jag tycker mig se mer av intern logik samt långsam progression (mestadels på grund av tidiga ogenomtänkta beslut och tolkningar av EU-rätt).

Fast konspirationer finns också, och i just Lexbase-fallet finns ingen anledning att tvivla på det. Det underliga är att inte Uppdrag Granskning tar sig an det. Fast de tycker väl att Sveriges sjuka undantagslagar från 1700-talet är jättebra!!

Det som upprör Simson12 mest just nu är faktiskt Vänsterpartiet och idioten Nooshi Dagestan (eller vad fan hon heter), som beter sig som ett dagisbarn och tänker som ett också. Det otroligt hycklande från det partiet är att de säger sig vilja verka "förebyggande". Förebygga brottslighet, alltså. Men är för fina för att ens nämna Lexbase, som är elefanten i rummet. Hellre då SD som i alla fall är hederliga nog att säga att de tycker att Lexbase är bra.

Ja, föredrar SD alla dagar i veckan framför ett V som tycker att Lexbase är skit, men Acta Publica helt OK. När det är precis samma sak. Lexbase och Acta Publica är samma sak, men Acta Publica verkar i det fördolda.

Det underliga är att inget parti uttalar sig i denna fråga - tills proppen går ur som en ketchupflaska kanske och alla ska säga samma sak. Vem vet! Oavsett allt, så är V det mest hycklande partiet i Sverige. Plötsligt vill dagisbarnet Dagostar också skicka massa bomber till Ukraina!! Så fint genomtänkt, när inte ens Israel skickar vapen till Ukraina eftersom man inte alls kan utesluta att det faktiskt är nazister som vapnen hamnar hos. Har inget emot Ukraina, men ska man bekämpa Putin ska man göra det inifrån Ryssland såklart. Men Nooshi vill förstås bara ställa sig in, som alltid! Huu! Vilket äckel den människan är! Noll integritet. Säkert iransk nazist i grund och botten. Som förstås hatar Israel, vem hade trott något annat? Haha.
Senast redigerad av simson12 2024-03-20 kl. 21:49.
Citera
2024-03-20, 21:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Fast konspirationer finns också, och i just Lexbase-fallet finns ingen anledning att tvivla på det. Det underliga är att inte Uppdrag Granskning tar sig an det. Fast de tycker väl att Sveriges sjuka undantagslagar från 1700-talet är jättebra!!

Det som upprör Simson12 mest just nu är faktiskt Vänsterpartiet och idioten Nooshi Dagestan (eller vad fan hon heter), som beter sig som ett dagisbarn och tänker som ett också. Det otroligt hycklande från det partiet är att de säger sig vilja verka "förebyggande". Förebygga brottslighet, alltså. Men är för fina för att ens nämna Lexbase, som är elefanten i rummet. Hellre då SD som i alla fall är hederliga nog att säga att de tycker att Lexbase är bra.
Har inte sett någon form av bevis för att det skulle föreligga en konspiration här, Simson12, så det låter för mig lite underligt när du skriver att "i just Lexbase-fallet finns ingen anledning att tvivla på det." Vad är det som får dig att tro att det ligger en konspiration bakom Lexbase?
Citera
2024-03-20, 21:59
Medlem
Citat:
Har inte sett någon form av bevis för att det skulle föreligga en konspiration här, Simson12, så det låter för mig lite underligt när du skriver att "i just Lexbase-fallet finns ingen anledning att tvivla på det." Vad är det som får dig att tro att det ligger en konspiration bakom Lexbase?

Nej, det är lite för "basic", för enkelt. Det är inte så att jag tror att Lexbase koncipierats av ett kluster av personer med en dold agenda. Absolut inte. Men när sajten väl var ett faktum har den försvarats av personer med en inte helt transparent agenda, om man så säger. Vissa av Lexbase mest hårdnackade försvarare (tänk Nils Funcke) har yrat om en lag från 1700-talet, men jag tror inte det är hela sanningen, jag tror att de har haft en dold agenda, en baktanke, de har helt enkelt konspirerat mot oss som velat få bort skiten. Jag tvivlar på deras ärliga uppsåt helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in