Citat:
Ursprungligen postat av
6AllanBallan9
https://www.svd.se/a/wAMxBn/ska-offentlighetsprincipen-begransas
Ganska intressant och nyanserad diskussion, annat än utspelen från representanten från journalistförbundet som förstås inte har några skrupler när det kommer till den personliga integriteten i rådande rättsordning.
Mycket väl sammanfattat av Mårten vid 34:16, inte minst slutklämmen 34:44.
Intressant diskussion. Bra argumenterat speciellt från Mårten Schultz, han verkar ha ganska bra koll på juridiken, men även Juristen Lena södersten som hade tryck i diskussionen och verkar vara pådrivande i dessa frågor.
Däremot den där Tove Carlen

. Egentligen är inte detta diskussion om huruvida offentliga handlingar får ges ut eller inte, utan hur de uppgifterna får hanteras.
"offentlighetsprincipen har vi haft från 1776 och den ska vi bevara" och "andra länder kan inte granska makten som vi tack vare offentlighetsprincip". Sverige har tappat i rankning gällande korruption och ligger efter våra grannländer. Där har de minsann ingen sådan "unik" offentlighetsprincip utan personuppgifter respekteras där.
Citerar Mårten Schultz:
Citat:
Jag kan tycka att i den diskussionen att det blir lite väl mycket av - att bara för att offentlighetsprincipen har gamla anor så förtjänar den till varje pris försvaras precis som den är just nu. Det är en legitim åsikt att vilja inskränka möjligheten att få yttra sig på ett sätt som kränker människors frihet eller integritet. Det kommer vi ju behöva göra justeringar där hela tiden. En annan distinktion som jag tycker gått lite förlorat i den här debatten kring den här frågan, den har ju hållit på ganska länge. Det är offentlighetsprincipen hos myndigheter och vad man sen gör med informationen efter man väl fått ut den. Vissa företrädare för de här databaserna tycker bara för att en uppgift går att få tag på skatteverket så ska söktjänsterna kunna använda uppgifterna på samma sätt dvs offentligöra på samma sätt. Så behöver man inte alls se på det, det kan vara fullt legitimt för skatteverket att lämna ut uppgifter men ändå inskränka lexbase möjlighet att göra samma sak.
Det faktum att jag kan få ut brottmålsdomar ifrån domstolar med namnuppgifter betyder det ju inte att det inte är förtal om jag väljer att publicera dem på internet.
Så man får hålla isär de där frågorna tycker jag
Klokt resonerat av Mårten. Äntligen någon som tänker med hjärnan och säger som det egentligen bör vara.
Han tycker även det är ganska lustigt hur man gick ifrån att kritisera lexbase och se de som integritetsproblem till att se de som "journalister", en helomvändning plötsligt.