2024-03-20, 17:45
Medlem
Min Coop säljer ff läsk o lättöl i glasflaskor/back.

O som du skriver är de mkt godare!
Citera
2024-03-20, 17:46
Avslutad
Saker försvinner från affärer för att lönsamheten för produkterna som försvinner är för dålig.

Folk föredrar att ha PET-flaskor eller aluminiumburkar i kylen då dessa är ömtåligare än glasflaskorna. Dessutom får inte glasflaskor med avlånga halsar plats så lätt i kylen, speciellt inte i dörrens fack.

Inte heller är glas särskilt miljövänligt, dock har det ju kommit fram miljövänligare glas på senare tid, något Systembolaget erbjuder.
Citera
2024-03-20, 17:52
Medlem
Jag minns när jag var liten, att 'bryggarn' kom en gång i veckan, hämtade den tomma plastbacken, och levererade en ny med 25 flaskor.

Det var väl mest öl i den, men några läsk var det också.

Någon mer som minns?
Citera
2024-03-20, 17:55
Medlem
Fr3ak0ut90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Jag minns när jag var liten, att 'bryggarn' kom en gång i veckan, hämtade den tomma plastbacken, och levererade en ny med 25 flaskor.

Det var väl mest öl i den, men några läsk var det också.

Någon mer som minns?

Vilket årtionde? Var någon prenumeration på dricka? Kan ju knappast ha varit gratis liksom så något liknande glassbilen att man betalade varje gång?
Citera
2024-03-20, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut90
Vilket årtionde? Var någon prenumeration på dricka? Kan ju knappast ha varit gratis liksom så något liknande glassbilen att man betalade varje gång?

60-tal, och det betalades kontant. Jag tror att han körde runt till alla.
Citera
2024-03-20, 18:03
Avslutad
Citat:
På den tiden var det väl vanligt med mjölkkannor också, d.v.s det stod mjölkkannor vid infarterna som mjölkbonden fyllde på och sen betalades det. Det har mina föräldrar som levde då sagt.
Citera
2024-03-20, 18:03
Medlem
Fr3ak0ut90s avatar
Citat:

Okej nostalgiskt, har själv bara upplevt glassbilen och glassbåten
Citera
2024-03-20, 18:23
Medlem
C.B.G.s avatar
Läskedrycksbackarna med glasflaskor försvann väl för en sådär 10 år sen. Om jag minns rätt åberopade bryggerierna minskad lönsamhet.

Det var gissningsvis dom framväxande yngre generationerna som tyckte att 33 cl var för ynkligt. Dom halsade väl direkt ur 1,5 l-flaskor.
Citera
2024-03-20, 18:55
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Läskedrycksbackarna med glasflaskor försvann väl för en sådär 10 år sen. Om jag minns rätt åberopade bryggerierna minskad lönsamhet.

Det var gissningsvis dom framväxande yngre generationerna som tyckte att 33 cl var för ynkligt. Dom halsade väl direkt ur 1,5 l-flaskor.

Exakt! Det gäller ju även lösgodis i min barndom fanns det inte så som idag med kilopåsar att fylla lösgodis i. Man fick peka i en monter på vilka godisar man ville ha så plockade expediten ner dom i en liten påse. Tiderna förändras
Citera
2024-03-20, 18:58
Medlem
marcarolos avatar
Finns fortfarande och säljs som lyxprodukter.
https://hammarsbryggeri.se/drycker/lyxiga-smaflaskor/
Citera
2024-03-20, 19:36
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
När jag var liten så minns jag att min morfar alltid köpte läskedrycker på glasflaskor. Han hade alltid en plastback med läsk hemma. Så var man snäll fick man gå och ta en läsk i kallförrådet och så drack man läsk med sugrör. Fanns många olika sorter Loranga minns jag och någon med krusbärsmak som jag inte minns namnet på. Pommac fanns även på flaska.

Men idag finns det knappt ingen läsk på flaska längre i drickesbackar,,. jag saknar det.

Minns att det var mycket godare dessutom att dricka ur flaska än som idag när allt är på PET-flaskor.

Varför försvann glasflaskorna och drickesbackarna? Var inte det mer miljövänligt? Morfar pantade ju tombackarna med flaskor i och så köpte han ny back med nya läskedrycker.

Nostalgi! När man på somrarna låg i hammocken och surplade läsk i sugrör och läste serietidningen Tarzan.

Hette inte den med krusbär bara krusbärssoda? Som liteb hade man alltid en back med krusbärssoda, fruktsoda, hallonsoda, cola och typ fanta.

Dricker inte läsk nu förtiden men behöver ibland en fruktsoda till vissa drinkar. De som säljs nu är någon skit på oss pet med mindre socker. Helt värdelöst.
Citera
2024-03-20, 19:37
Medlem
Trakessons avatar
Glasflaskorna försvann för att de var tyngre än plastflaskorna. Fatta vilken skillnad i vikt det blir när man fyller en långtradare med plastflasksläsk jämfört med glasflasksläsk. Lägre vikt betyder lägre bränsleåtgång. Själv tycker jag glas är trevligare att dricka ut så jag dricker sällan direkt ur flaskan nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in