Citat:
Ursprungligen postat av
30DagarsKort
Bil är alltid en utgift om du inte sitter på en klassiker likt E-type eller mercan med måsvingar, det trodde jag var underförstått här.
Däremot är det kul och roligt att ha gjort en period under livet, det är allt.
Vad ska man göra, sluta leva helt och ha kult för att sitta i ensamhet och stirra på räntan?
Lev och ha kul ibland, det förtjänar du!
Det finns klassiker som stiger i värde som är både från 80, 90 och 00-tal, och det behöver inte vara super-ädla namn i grillen heller. Prisstegringen på exv Supra MK IV går ju mäta i hundratals procent om man köper rätt ex. Homologiserings-specials från DTM-erans och Grupp B-erans gulddagar går ju för miljonbelopp idag och dom kunde man köpa för småpengar förr. En bra standard E30 M3 som är en dussinbil i sammanhanget börjar väl på 300 000kr för en rosthög och slutar väl norr om 1,5 för någon EVO-variant.
Mercan med måsvingedörrar, 300sl (W194) byggdes i runda slängar 6000 ex och är ju närmast en dussinbil om man jämför med riktigt rara fåglar. Ännu värre med E-type som byggdes i 70 000ex, där är det INTE någon garanti på pengarna tillbaka om bilen inte är i exakt rätt skick.
Värt att betänka att denna typ av bil handlas på en internationell marknad, och tyvärr försvinner rätt ofta riktigt unika och fina gamla bilar ur landet mellanmjölk pga utebliven betalvilja bland svenne banan.
Svenne banan skall ha "den billigaste" av en viss modell, medans en internationell publik betalar top dollar för rätt bil i rätt skick. Jag fick +500k för en sen, välspecad E93 M3 med 4000 mil på mätaren och i absolut toppskick, den gick INTE till Sverige den bilen. Andra ägaren, som jag hjälpte, köpte bilen för långt under det priset tre år tidigare. Första ägaren tog smällen från norr om 800 år 2011 när bilen var ny.