2024-03-20, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PVT1820
Läst alla era svar, uppskattar era inputs! Tackar tackar

Blir det Ove Sundberg eller vad lutar det åt?

Förresten varför fick du ingen bil av föräldrarna, brukar man inte få det + kontantinsats till brf när man är klar med studierna?
Citera
2024-03-20, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Visst det är roligt med en sportbil med lite motor, har kört bmw:s m modeller.
Körde nu sist en X3, vid service hoppar man in i dom nya M bilarna, försäljaren kom efter som en fluga, ta en provtur.
Nej jag vet inte, kollar jag prestandan i denna blir den efter en elbil, gillar inte o bil ifrånkörd.

Kolla heller på en elbil än en gammal E63, man blir nerringd av däck sparkare o prutare när man väl ska sälja den, tror sista M:aren jag sålde kom det 168 sms och 152 mail av folk som bjöd 50-80k mindre, med orden du får kontant och en snabb affär, det är hopplöst o sälja vidare privat.

Fördelen med att ha uppfyllt sina drömmar som med sporthoj o sportbil är att man nu inte ens tittar efter såna, man vet hur det känns med sporthoj och sportbil, innan trånade man med blicken varje gång man så en sådan, med el bil kan man köra upp jämn sides, spelar ingen roll hurdan v8 muller dom har under huven, dom kommer bli efter.

En elbil är inte en sportbil! Skiter i om Ferrari gör en elbil.

Min 911Turbo S är en riktig sportbil. En sportbil är så mycket mer än 0-100 rakt fram. Har inte mött en elskit som hänger med mig på krokig väg.
Så en Ferrari 250,eller Enzo,360,458,488eller Lamborghini miura,Diablo, McLaren P1, osv tittar du inte på. Men en tesla det är fina grejer?😂
Senast redigerad av Pa.Forever 2024-03-20 kl. 15:05.
Citera
2024-03-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
En elbil är inte en sportbil! Skiter i om Ferrari gör en elbil.

Min 911Turbo S är en riktig sportbil. En sportbil är så mycket mer än 0-100 rakt fram. Har inte mött en elskit som hänger med mig på krokig väg.
Så en Ferrari 250,eller Enzo,360,458,488eller Lamborghini miura,Diablo, McLaren P1, osv tittar du inte på. Men en tesla det är fina grejer?😂

Don't mind him, han tror att man blir "snabb" bara för man har en bil med en miljard hästkrafter, eller låg 0-100 tid. Småpojkar som inte vet hur fort det går att åka.

Vilken 911 Turbo S? 997?
Citera
2024-03-20, 15:18
Medlem
Har du någorlunda stor kuk kan du köpa en Mazda MX-5 och ha minst lika kul mycket billigare.
Citera
2024-03-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Don't mind him, han tror att man blir "snabb" bara för man har en bil med en miljard hästkrafter, eller låg 0-100 tid. Småpojkar som inte vet hur fort det går att åka.

Vilken 911 Turbo S? 997?

992.

2021.
Citera
2024-03-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 30DagarsKort
Bil är alltid en utgift om du inte sitter på en klassiker likt E-type eller mercan med måsvingar, det trodde jag var underförstått här.

Däremot är det kul och roligt att ha gjort en period under livet, det är allt.

Vad ska man göra, sluta leva helt och ha kult för att sitta i ensamhet och stirra på räntan?

Lev och ha kul ibland, det förtjänar du!

Det finns klassiker som stiger i värde som är både från 80, 90 och 00-tal, och det behöver inte vara super-ädla namn i grillen heller. Prisstegringen på exv Supra MK IV går ju mäta i hundratals procent om man köper rätt ex. Homologiserings-specials från DTM-erans och Grupp B-erans gulddagar går ju för miljonbelopp idag och dom kunde man köpa för småpengar förr. En bra standard E30 M3 som är en dussinbil i sammanhanget börjar väl på 300 000kr för en rosthög och slutar väl norr om 1,5 för någon EVO-variant.

Mercan med måsvingedörrar, 300sl (W194) byggdes i runda slängar 6000 ex och är ju närmast en dussinbil om man jämför med riktigt rara fåglar. Ännu värre med E-type som byggdes i 70 000ex, där är det INTE någon garanti på pengarna tillbaka om bilen inte är i exakt rätt skick.

Värt att betänka att denna typ av bil handlas på en internationell marknad, och tyvärr försvinner rätt ofta riktigt unika och fina gamla bilar ur landet mellanmjölk pga utebliven betalvilja bland svenne banan.

Svenne banan skall ha "den billigaste" av en viss modell, medans en internationell publik betalar top dollar för rätt bil i rätt skick. Jag fick +500k för en sen, välspecad E93 M3 med 4000 mil på mätaren och i absolut toppskick, den gick INTE till Sverige den bilen. Andra ägaren, som jag hjälpte, köpte bilen för långt under det priset tre år tidigare. Första ägaren tog smällen från norr om 800 år 2011 när bilen var ny.
Citera
2024-03-20, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
992.

2021.

992.1 då.
Grattis till fet bil, men är den inte lite stor och klumpig?! Snabb är den iaf, men IMHO så saknar jag lekfullheten och känslan av låg vikt pre 996 och igen sen igen pre 991.

Jag har ju roligare på en bana med en bra 993, även om det inte går HYSTERISKT fort som i 992.

Man vill ju bara fråga ingenjörerna i Weissach "why so serious broh?"

Är inte 997 Turbo S den "roligaste" moderna Porschen? Jag fattar att man kanske inte vill ha en gammal bil, men du vet?
Citera
2024-03-20, 15:29
Medlem
Barentss avatar
Gör en business av det hela. Rejäl research blocket och KVD, ha bra kontanter redo, pruta massor, ha en bred srtategi inte bara en enda modell så hittar du klippet. Sedan lägger du ut den nästan direkt till salu med högre pris motsvarande vad du prutade. Efter 3-6 månader har du en köpare som prutar ner till vad du betalade och hela den tiden har du kört den nästan gratis.

En kul bil är en fantastisk känsla att äga och köra. Man vänjer sig dock ganska fort och sedan måste man steppa upp köpet för varje år. Så jobbigt.

Stå över en EV. Såg en Porsche men motorn lät som en dammsugare och jag tänkte Idiot. Sedan såg jag någon artikel på nätet att den Porschen sjönk 500.000 kr i värde på en säsong.
Senast redigerad av Barents 2024-03-20 kl. 15:32.
Citera
2024-03-20, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Visst det är roligt med en sportbil med lite motor, har kört bmw:s m modeller.
Körde nu sist en X3, vid service hoppar man in i dom nya M bilarna, försäljaren kom efter som en fluga, ta en provtur.
Nej jag vet inte, kollar jag prestandan i denna blir den efter en elbil, gillar inte o bil ifrånkörd.

Kolla heller på en elbil än en gammal E63, man blir nerringd av däck sparkare o prutare när man väl ska sälja den, tror sista M:aren jag sålde kom det 168 sms och 152 mail av folk som bjöd 50-80k mindre, med orden du får kontant och en snabb affär, det är hopplöst o sälja vidare privat.

Fördelen med att ha uppfyllt sina drömmar som med sporthoj o sportbil är att man nu inte ens tittar efter såna, man vet hur det känns med sporthoj och sportbil, innan trånade man med blicken varje gång man så en sådan, med el bil kan man köra upp jämn sides, spelar ingen roll hurdan v8 muller dom har under huven, dom kommer bli efter.

Finns ju ingen med en sportbil av värre modell som bryr sig eller slösar soppa på din elbil. Fullständigt irrelevant hur snabb den är.
Citera
2024-03-20, 16:46
Medlem
Livet är kort. Lägg pengar på det du vill. Vissa saker måste man göra för att få ut det ur systemet. Ha i åtanke att dyra bilar inte bara är dyrare i inköp, allt är dyrare!
Citera
2024-03-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
992.1 då.
Grattis till fet bil, men är den inte lite stor och klumpig?! Snabb är den iaf, men IMHO så saknar jag lekfullheten och känslan av låg vikt pre 996 och igen sen igen pre 991.

Jag har ju roligare på en bana med en bra 993, även om det inte går HYSTERISKT fort som i 992.

Man vill ju bara fråga ingenjörerna i Weissach "why so serious broh?"

Är inte 997 Turbo S den "roligaste" moderna Porschen? Jag fattar att man kanske inte vill ha en gammal bil, men du vet?

De absolut roligaste moderna porsche som säljes idag är nog Gt3 och Gt3rs. Givetvis manuell.
Lite för bökiga och råa för min vardagskörning.

Men visst saknar man det där som 80-90talets porsche hade. Lite för mycket elektronik idag.
Citera
2024-03-20, 17:45
Medlem
Köp en Maserati eller en Porsche Cayman så kommer du inte förlora några pengar sen när du tröttnat. Jag röstar för köp bara köp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in