• 1
  • 2
2024-03-20, 13:16
Medlem
Statar här en tråd om kassetter och kassettdäck för oss som gillar dessa antikviteter efter att ha debatterat ämnet i olika spridda trådar för att samla alla erfarenheter och kunskaper.

Själv spelar jag ofta in musik på kassett igen efter att ha varit utan kassettdäck i över 20 år.

Hur ser ni andra på ert användande av denna underskattade musikteknik?
Citera
2024-03-20, 13:25
Medlem
Upplyftens avatar
Har en Technics från sent 70-tal riggat till stereon. Om folk bara visste hur bra det här låter... Svårt att skilja en inspelning från en original cd.
Fast den står bara där mest för att den ser så fräck ut. nya tomkassetter kostar fläsk och däcket spelas inte så ofta.
Senast redigerad av Upplyften 2024-03-20 kl. 13:28.
Citera
2024-03-20, 14:15
Medlem
Härlig tråd!
Brukade ju ha endast kassetter under min uppväxt, så detta är ren nostalgi.

När kassettbanden gick sönder så pillade jag ihop dem igen genom att öppna skalet och använde sedan tejp där det behövdes. Hur knäppt det än låter. Räddade iaf många kassettband på det sättet.

Skaffade en liten kassettbandspelare för något år sedan, just för att återuppleva minnena i form av musik och annat som finns på mina kassettband. Då banden är så gamla nu så kan vi inte prata om kvalitet ljudmässigt, men ändå.
Senast redigerad av kaffekoppen 2024-03-20 kl. 14:17.
Citera
2024-03-20, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Har en Technics från sent 70-tal riggat till stereon. Om folk bara visste hur bra det här låter... Svårt att skilja en inspelning från en original cd.
Fast den står bara där mest för att den ser så fräck ut. nya tomkassetter kostar fläsk och däcket spelas inte så ofta.
Precis min erfarenhet också! Jag kom över ett Technicsdäck (RS-M225) från början av 1980-talet och efter litet ompyssling låter det otroligt bra!

Har även ett Pioneer SA-508 med bandkalibrering som gör fantastiska inspelningar.

(På 1970 och 1980 -talen körde jag enbart AKAI-däck och AKAI rullbandare. Bara en GX4000D men jag gillade den bandaren skarpt.)

Kastar in en länk apropå ingenting: https://www.cassettecomeback.com/
Citera
2024-03-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Härlig tråd!
Brukade ju ha endast kassetter under min uppväxt, så detta är ren nostalgi.

När kassettbanden gick sönder så pillade jag ihop dem igen genom att öppna skalet och använde sedan tejp där det behövdes. Hur knäppt det än låter. Räddade iaf många kassettband på det sättet.

Skaffade en liten kassettbandspelare för något år sedan, just för att återuppleva minnena i form av musik och annat som finns på mina kassettband. Då banden är så gamla nu så kan vi inte prata om kvalitet ljudmässigt, men ändå.
Haha, jag lagade ett gammalt band så sent som igår på det sättet. Var litet nyfiken på vad som fanns på det. Till min besvikelse hade jag bara spelat in ett radioprogram (Tendens) med nåt ämne som intresserade mig då.

Det var ju det man var hänvisad till på den tiden. Jag hade en timer så att jag kunde spela in P1-program som sändes under tider jag arbetade. Nu är det ju bara att podda ner programmen om man är intresserad.

Jag använde givetvis mest mina däck för musik, trots allt.

Tyvärr har många, många av mina gamla kassetter försvunnit,
Citera
2024-03-20, 15:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Vilka minnen!
Tyvärr gick alla mina kassettband i sönder när min källare översvämmades för ca. 20 år sedan. Har även kastat många band.

Jag har sneglat lite på att köpa en kassettbandspelare från CDON. Endast 795 kr. Vet dock ingenting om kvaliteten.

https://cdon.se/hemelektronik/roadst...ooth-p67610300
Citera
2024-03-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vilka minnen!
Tyvärr gick alla mina kassettband i sönder när min källare översvämmades för ca. 20 år sedan. Har även kastat många band.

Jag har sneglat lite på att köpa en kassettbandspelare från CDON. Endast 795 kr. Vet dock ingenting om kvaliteten.

De är bara plast och skräp numera, testa att buda hem någon fin bandspelare på Tradera. Sent 80-tal eller början på 90-talet var de som bäst och helst från Japan. Jag har flera hundra kassetter liggandes i ett skåp, ibland när man blir sentimental åker ett band fram och man kan lyssna och minnas tillbaka hur bra det var förr.

Det var åtskilligt med timmar som gick åt till att spela in Poporama, Discorama, Tracks, och Rakt över disc på 70-90-talet. På vissa kassetter är ljudet lika bra än konstigt nog, är det jättedåligt kan man vara uppmärksam på den lilla tussen som sitter bakom bandet vid tonhuvudet.

Den kan lossna men då är det bara att limma fast den igen.
Citera
2024-03-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vilka minnen!

Usch vad tråkigt men jag har också kastat kassetter i början på 2000-talet.

Jag skulle kanske inte rekommendera den där bandaren, tyvärr. Jag köpte en liknande som inte alls fungerade bra. (Ett extremt surrande som även kom med på inspelningarna.)

Håll däremot gärna koll på blocket och tradera. Jag har köpt fyra kassettdäck av hög kvalitet det senaste året, för en spottstyver sett till deras nyvärde. Tre av dem funkar flawless men ett av dem har ingen fungerande autostop. (Ett AKAI).
Citera
2024-03-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
De är bara plast och skräp numera, testa att buda hem någon fin bandspelare på Tradera. Sent 80-tal eller början på 90-talet var de som bäst och helst från Japan. Jag har flera hundra kassetter liggandes i ett skåp, ibland när man blir sentimental åker ett band fram och man kan lyssna och minnas tillbaka hur bra det var förr.

Det var åtskilligt med timmar som gick åt till att spela in Poporama, Discorama, Tracks, och Rakt över disc på 70-90-talet. På vissa kassetter är ljudet lika bra än konstigt nog, är det jättedåligt kan man vara uppmärksam på den lilla tussen som sitter bakom bandet vid tonhuvudet.

Precis det måste finnas ett mottryck vid avspelningshuvudet annars låter det inte bra.
Citera
2024-03-20, 17:51
Medlem
Ganymedes avatar
Jag har två kassettdäck, ett Nakamichi och ett Harman Kardon, båda ca 30 år gamla och funkar utmärkt.
Används ganska sällan, får nåt ryck ibland efter några bärs och botaniserar i blandbanden från 80-talet.

Det är en del låtar på banden som jag inte lyckats få SoundHound mfl att känna igen, så några låtar
från förr som jag verkligen gillar har jag bara på kassett. Allt annat streamas eller finns på CD.

Radioblandbanden fick aldrig några prydliga spårlistor vilket stör mig en del idag, men när
man bara var tonåring sket man ju i det där.

Klassikern var ju att spela in med Dolby B och spela upp utan Dolby så diskanten lät "bättre"

Det sista i kassettväg jag hade var ett "öppetköp" Pioneer med Dolby S, det var mycket svårt att höra skillnad på CDn och bandkopian.
Men vid det laget låg DAT och lurade i vassen och det är ett annat ämne.
Senast redigerad av Ganymede 2024-03-20 kl. 18:00.
Citera
2024-03-20, 17:53
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox

Det roliga är att man kommer ihåg låten som kommer direkt efter en låt.
Spelade in massor av kassetter från radion på den tiden, Tio i Topp, Kvällstoppen, Skivspegeln, Eldorado, Metropol och alla andra som fanns.

Har kvar allihop, körde dom i bilarna med kassettspelare med inbyggd Equalizer
Har kvar hemmadäcket, Technics dubbeldäckare, men det är nästan slut. Knapparna vill inte stanna kvar i spelläge.
Citera
2024-03-20, 17:55
Medlem
DoktorNos avatar
Har ett Pioneerdäck ståendes ifall jag skulle bli sugen på kassetter igen. Sist jag använde det var nog tio år sen då jag kopierade en massa gamla kassetter till CD med hjälp av en Philips Hifi-brännare som också står och samlar damm tillsammans med grammofonen, förstärkaren och högtalarna.

Egentligen är man ju dum som har grejerna ståendes, dom mår säkert inte bra av att inte användas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in