2024-03-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brucewayne79
Har de rubricerats som mord innan? Då är de 100% säkra då på att det ej varit en olyckshändelse på något sätt då antar jag 😔

Ja när kroppen hittades ändrades rubriceringen till mord. Det står i sammanfattningen i trådstarten.
Citera
2024-03-20, 09:11
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Är den borttagen nu, för jag ser ingen bild på dem?

ja, men här är screenshot

Citat:
Ursprungligen postat av McGorba
Jag hade tydligen fliken öppen: https://ibb.co/w0vSG2z
Citera
2024-03-20, 09:40
Medlem
GW om mordet:

https://www.tv4.se/artikel/3IbkFXa4OzEdIeweSHpl8E/gw-om-misstaenkta-maja-mordet-tror-att-aerendet-aer-hemma
Citera
2024-03-20, 09:53
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzysizzy
Såg att MGMs syster delat efterlysningen på fb och är vän med både Maja och hennes syster.
På MGMs mammas Instagram får man se hela familjen. Läskigt att pappan har sitt förflutna och se en sån ung tjej bredvid.

Finns det länk till deras Facebook?
Alltså MGM och anhöriga som nämns?
Senast redigerad av meii 2024-03-20 kl. 10:26.
Citera
2024-03-20, 10:09
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maltematilda
Nej, känner de inte privat. Men de är ju ändå relativt kända inom grannområdet. De har väl haft mycket besök innan av farbror blå då någon försökt elda ner deras hus mm förut. Och pappan pratar öppet om sin sk.a hobby med att spela in egna porrfilmer

Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB [SPOILER

- "Klarar sig inte någon längre tid själv". (Källa: systern)[/spoiler]
- Maja behöver vuxna omkring sig som hon känner för att vara trygg. (Källa: bekant till Maja på FB)
- "Har varit i kontakt med flickan under hennes år i särskolan (grundskolan). Hon talar svenska men verkar ha ett intellekt som ett mycket yngre barn, verkade mycket naiv och som anses tonåringar älskar uppmärksamhet, särskilt från pojkar. Känns tyvärr extremt lättlurad." (Obekräftat. Mammapalandet)

- "Ett svenskt problembarn med en väldigt knepig familj." Maltematilda)
- Husrannsakan gjord i hans hem
- Hans familj är "relativt kända inom grannområdet. Haft mycket besök innan av polisen, då någon försökt elda ner deras hus mm förut. Och pappan pratar öppet om sin sk hobby med att spela in egna porrfilmer". (Obekräftat. Maltematilda)
- Tycks ha ett intresse för lättklädda kvinnor, finns bild på hans Facebook där han poserar framför strippklubben Chat Noir i Göteborg. (Oy)
Svårt frigöra mig från att uppgifterna om pappans oblyga porrintresse är en bidragande orsak till att Maja berövades livet. Att pappans kvinnosyn haft ett avgörande inflytande på att T*m har ett socialt handikapp att närma sig det täcka könet.
Senast redigerad av Taggad 2024-03-20 kl. 10:40.
Citera
2024-03-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellofreak
Chaufförer som kör minibussar med särskolelever vet exakt vem dom ska hämta varje dag. Är eleven sjuk ska skolbussresan avbokas av föräldrarna. Dyker inte eleven upp ringer taxi/buss till skolan eller hem.
Men nu vet vi ju inte om det var en sådan eller om det var vanlig linjebuss, så onödigt att lägga tid på en chaufförs agerande innan dess.

Det som framgår av tidigare inlägg i ämnet är att det är frågan om en linjebuss. Och av orsaker du själv nämner kan det inte vara en buss bokad för just henne.
Citera
2024-03-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns ID-sökhundar, osäker på om Polisen har sådana i tjänst, hur som helst är de sällsynta inom myndigheten i den mån de finns idag.

Innan man kritiserat Polisen för att inte använt ID-hund bör man väl reda ut om myndigheten ens hade tillgång till den förmågan?
Kanske var jag otydlig, jag ville klargöra att Polisen hundförare ej använder sig av id hundar. Och att man absolut inte låter hundarna nosa på tex ett klädesplagg innan man söker efter försvunna personer.
Nu vill jag inte förpesta tråden med oviktiga saker men när jag läste diskussionen om sök med hundar så lät det som att folk tror att det är det vanlig förfarandet vilket det absolut inte är. Jag vet också att det finns id hundar som använder bla för att leta efter andra djur, dom kan binda en doft från ett föremål till en människa. Men jag förtydligar, Polisens hundförare använder ej det vid sök efter försvunna personer
Citera
2024-03-20, 10:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tulkas
Kanske var jag otydlig, jag ville klargöra att Polisen hundförare ej använder sig av id hundar. Och att man absolut inte låter hundarna nosa på tex ett klädesplagg innan man söker efter försvunna personer.
Nu vill jag inte förpesta tråden med oviktiga saker men när jag läste diskussionen om sök med hundar så lät det som att folk tror att det är det vanlig förfarandet vilket det absolut inte är. Jag vet också att det finns id hundar som använder bla för att leta efter andra djur, dom kan binda en doft från ett föremål till en människa. Men jag förtydligar, Polisens hundförare använder ej det vid sök efter försvunna personer

Jag tycker det är relevant att reda ut hur det verkligen förhåller sig då det framförs kritik mot Polisen för att man initialt inte använde hundar för att hitta Maja.
Citera
2024-03-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurskamanveta
Det är korrekt. ID-hundar tex jobbar precis på det sättet.
Jag vet vad id hundar är men Polisen använder inte id hundar vid sök efter försvunna person. Och min poäng var att om folk tror att det går till på det sättet att Polisen låter sina hundar nosa på ett klädesplagg innan dom söker efter en försvunnen person så är det helt fel. Nu släpper jag detta för det är egentligen oviktig med tanke på vad som hänt.
Citera
2024-03-20, 10:52
Medlem
Citat:
Jag tycker det är relevant att reda ut hur det verkligen förhåller sig då det framförs kritik mot Polisen för att man initialt inte använde hundar för att hitta Maja.
Ok, men det går som sagt inte till så att någon låter en Polishund lukta på ett klädesplagg innan hunden spårar efter en försvunnen.
Citera
2024-03-20, 10:55
Medlem
Citat:
Fan vad jag tjatar nu, men jag kan inte hitta ett ända fall där Polisen sökt efter en försvunnen person med hjälp av Id hund(slänger in en brasklapp att jag kan ha fel men). Min personliga åsikt är att Polisen hundar är utmärkta på att spåra och att en id hund knappast skulle spåra efter en försvunne bättre än en Schäfer, Malle tex
Citera
2024-03-20, 11:07
Medlem
Citat:

Man visste inte var M försvunnit, det troddes hon var i Norrköping pga att hennes telefon spårats dit men det var felaktigt.
Om hon tex setts i ett visst område så hade det fungerat med sökhund, men när man inte ens vet i vilket område man ska söka så fungerar det ju inte.

Om jag ska ta mig från punkt A till punkt B och inte kommer fram då kan man ju söka med hund men när man inte vet och hon lämnat skolan och sen så vet ingen vart hon tog vägen, då kan man inte gå till skolans entré och be hunden leta där det sprungit ut flera hundra personer.

Men om man hittar en cykel i ett dike då kan man utgå från cykeln och be hunden spåra.
Eller om hon tagit bussen hem och klivit av bussen så kan man be hunden söka runt busshållplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in