2024-03-20, 08:07
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menskonst
Regn skulle inte påverka spåret.
Exakt. Fukt gör faktiskt doftspåren kraftigare för hundarna - men givetvis finns det en övre gräns när det börjas suddas ut (maskeras), men jag har spårat i spöregn så många gånger flera timmar efter vilt har passerat och det har aldrig varit några problem, men skog och åkermark är avsevärt lättare än stadsdjungel om man säger så...

Vidare behöver ingen spårhund lukta på ett föremål/klädesplagg innan... Det är bara på film! (jag är dock viltspårare - inte kriminalare, men ett objekt med lukt är inte ett krav för att en hund skall kunna spåra.)
Givet skulle det säkert fungera men som hundförare leder man in hunden på en plats man vet det som skall spåras har passerat och då följer (förhoppningsvis) hunden det spåret. Här får man som hundförare ibland hjälpa till att tolka vad som är rimligt, men hundarna har så otroligt mycket mer utvecklad luktförmåga än vi människor någonsin kunde drömma om, och vissa raser är bättre än andra - samt att de är tränade i ekipage då hundföraren också måste kunna läsa och kommunicera med hunden.

Detta har varit en tuff händelse att följa dock... Lider med tjejens familj... Alla drabbade. Gör ont i pappahjärtat.
Senast redigerad av [Wizard] 2024-03-20 kl. 08:09.
Citera
2024-03-20, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tulkas
Måste väl ändå vara icke korrekt. Har aldrig sett eller hört talas om att man håller upp ett klädesplagg som hunder får lukta på, för att sen spåra upp en försvunnen person. Åtminstone inte Polisen. Man låter hunden hitta ett spårupptag och sen spårar den helt enkelt efter det och låter sig inte störas av andra doftar när den låst in sig på spårupptaget. Att hundar ska lukta på ett klädesplagg och sen börja spåra har jag bara sett på Amerikanska filmer. Överbevisa mig gärna men känslan är att folk tror det funkar som på film

Klart de kan! Det kallas för ID-spår eller Mantrailing.
Citera
2024-03-20, 08:24
Medlem
Detta prat om och ifall polishundar kunnat hitta henne och varför de inte satts in osv.
Initialt när M försvann så spårades ju hennes telefon till Norrköping. Var skulle hundarna ha satts in?
Inte visste man att hon fanns i närheten av skolan.
Kanske missat bussen och gått Brandstationsgatan ned mot Assbergs tågstation och sen hamnat några hundra meter norrut nånstans nedanför ICAs stora kundparkering och ån?
Området som pekas ut där hon hittats är inget folk kan ens gå förbi då brant ned mot ån och längs tågspåret.

Om hennes telefon spårats till Norrköping så letades det ju inte alls i Skene.
Då kommer följdfrågan, hade någon/mördaren/någon som fått i uppdrag av mördaren att ta bort telefonen? tagit med sig hennes telefon till Norrköping för att förvirra eller var det ett fel i spårningen och telefonen fanns hos henne hela tiden?

Varför visste den grabben som pekade ut var hon fanns om det? För att det var han som mördade eller var han närvarande när någon annan mördade?
Citera
2024-03-20, 08:27
Medlem
R.E.R.R.Ls avatar
Antagligen så är det den unga pojken, han har säkert en kärlek till henne.
Pga av flera olika faktorer i hans livsvärld är han kanske samtidigt blyg, känner kanske att han har fått signaler från flickan och börjar tro att hon har känslor för honom också, han frågar om de ska gå iväg och prata.
Flickan följer med honom.
Han försöker göra närmanden i tron att hon följde med honom för att ha sex eller för någon annan typ av intimitet.
När hon säger nej så är det just det lilla som behövs.
Med tanke på flickans späda kropp är det inte mycket motstånd för någon som jobbar med kroppen ett slag vilket gör att hon faller illa plus skadorna som slaget orsakat kan mycket väl räcka, alternativ två han drar ner henne på marken för att våldföra sig på henne, i ett försök att skrika från flickan håller han för hennes mun, flyttar händerna från munnen till ett järngrepp om halsen.
Tio sekunder på sin höjd leder till medvetslöshet.
Det kan också vara en kombination av de båda och tyvärr äcklande nog så är hon även sexuellt utnyttjad.
Samtidigt som vissa handikapp gör personer till snälla glada individer så finns det handikapp som gör personer till mörka individer, sen är de ju egna individer med ett spektra av känslor precis som alla individer, men killen har inga snälla ögon, han kan vara mörk av händelser i sin uppväxt.
Senast redigerad av R.E.R.R.L 2024-03-20 kl. 08:29.
Citera
2024-03-20, 08:38
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Där var det ja. Dom åkte väl samma buss hem antar jag.

ICA har garanterat övervakningskamera. Kanske därför dom hittade MGM och kunde förhöra honom och hitta Maja så pass snabbt ändå.
Där Maja hittades verkar det enligt bilder vara brant ner mot järnvägen och mot ån. Ingen terräng som folk vanligtvis går i inte ens sommartid skulle jag tro.
Hittades hon dessutom i en skogsdunge hade hon fått ligga länge där om inte MGM hade talat om platsen.

Tittar man på var skolan ligger, vägen till ICA och var avspärrningarna vid fyndplatsen är så är det ett troligt scenario.
I princip raka spåret från skolan, förbi ICA och till fyndplatsen.
https://imgur.com/YPoyUOj
Jag var på MM igår eftermiddag. Avspärrningen vid parkeringen stämmer överens med bilden. Det var en polisbil vid varje "hörn" av avspärrningen.
Många personer var nyfikna och stod och tittade ner mot järnvägen/ängen från parkeringen. På ängen stod det 4 polisbilar.

Att avspärrningen är längs med parkeringen behöver inte betyda att det var den vägen hon/han/dem gick, även om det givetvis är en möjlighet. Eftersom det har gått kor i hagen nedanför så finns det stängsel längs med parkeringen så det är ett smidigt ställe att dra banden plus att poliserna enkelt kan hålla koll så ingen kliver in i avspärrningen.
Eller så vet polisen inte vilken väg som togs. Avspärrningen är lika lång åt Artwood-hållet som den är till MM´s parkering sett till den troliga fyndplatsen.

En annan sak jag observerade var att järnvägen är mer upphöjd än man tror. Det är en rejäl höjdskillnad. Så går man nedanför spåret på Artwood-sidan så syns man troligtvis inte från MM´s parkering.
Om man tittar på denna videon från AB så ser man höjdskillnaden. 0:30 in i klippet ser man sluttningen upp till järnvägen. Det är affären MM man ser i bakgrunden på andra sidan järnvägen.
Så detta är filmat på Artwood-sidan av järnvägen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rl0V88/stort-omrade-avsparrat-i-kinna-polisens-utredare-pa-plats
Citera
2024-03-20, 08:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Polisen använder välutbildade hundar och deras förare kan vanligen läsa av sina hundar bra under arbetet. Spår på uppåt två dygn brukar inte vara problem för hunden och många klarar även äldre spår än så beroende på typ av spår, väder och underlag. I ett väl samtränat ekipage litar föraren på sin hund och uppfattar bl.a. när det är dags att stötta, bryta eller fortsätta.

Så är det, problemet är att hunden inte vet vilket spår som är Majas.

Att ta en hund till skolan och låta den ta upp ett spår går bra, men vems är spåret hunden tar upp, det kan man inte veta eftersom att många fler än Maja rört sig vid skolan.

Nej, att använda hund för att ta reda på var Maja gick när hon lämnade skolan fungerar inte.
Citera
2024-03-20, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Där var det ja. Dom åkte väl samma buss hem antar jag

Det är inte samma buss till Berghem och Fotskäl eller Sätila. Men det är från samma hållplats så det är möjligt att de ofta hade sällskap till hållplatsen från skolan.

Då det även går tåg till Berghem från Assberg station kan det ju hända att MGM bett om sällskap till tåget.

Det tar bara ett par minuter att gå mellan busshållplatsen vid skolan och Assberg station. Skulle MGM ta tåget 14.24 hinner Maja lätt tillbaka till busshållplatsen innan bussen till Sätila går 14.29.

Men detta är bara en spekulation såklart.
Citera
2024-03-20, 08:50
Medlem
När greps MGM?
Citera
2024-03-20, 08:58
Medlem
Fibonaccitals avatar
20 mars 07.04, Övrigt, Mark

Information till media

Peter Sörstedt, kommenderingschef för den särskilda insatsen i samband med mordet på en 17-årig flicka i Marks kommun, kommer finnas tillgänglig för media mellan klockan 10 och 11 i dag. För bokning av intervju kontakta Caroline Karlsson på tel 0761-28 08 95.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2024/mars/20/20-mars-07.04-ovrigt-mark/

Jag hoppas att vi får lite mer kött på benen efter det mötet.
Citera
2024-03-20, 09:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tulkas
Måste väl ändå vara icke korrekt. Har aldrig sett eller hört talas om att man håller upp ett klädesplagg som hunder får lukta på, för att sen spåra upp en försvunnen person. Åtminstone inte Polisen. Man låter hunden hitta ett spårupptag och sen spårar den helt enkelt efter det och låter sig inte störas av andra doftar när den låst in sig på spårupptaget. Att hundar ska lukta på ett klädesplagg och sen börja spåra har jag bara sett på Amerikanska filmer. Överbevisa mig gärna men känslan är att folk tror det funkar som på film

Det finns ID-sökhundar, osäker på om Polisen har sådana i tjänst, hur som helst är de sällsynta inom myndigheten i den mån de finns idag.

Innan man kritiserat Polisen för att inte använt ID-hund bör man väl reda ut om myndigheten ens hade tillgång till den förmågan?
Citera
2024-03-20, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Jag var på MM igår eftermiddag. Avspärrningen vid parkeringen stämmer överens med bilden. Det var en polisbil vid varje "hörn" av avspärrningen.
Många personer var nyfikna och stod och tittade ner mot järnvägen/ängen från parkeringen. På ängen stod det 4 polisbilar.

Att avspärrningen är längs med parkeringen behöver inte betyda att det var den vägen hon/han/dem gick, även om det givetvis är en möjlighet. Eftersom det har gått kor i hagen nedanför så finns det stängsel längs med parkeringen så det är ett smidigt ställe att dra banden plus att poliserna enkelt kan hålla koll så ingen kliver in i avspärrningen.
Eller så vet polisen inte vilken väg som togs. Avspärrningen är lika lång åt Artwood-hållet som den är till MM´s parkering sett till den troliga fyndplatsen.

En annan sak jag observerade var att järnvägen är mer upphöjd än man tror. Det är en rejäl höjdskillnad. Så går man nedanför spåret på Artwood-sidan så syns man troligtvis inte från MM´s parkering.
Om man tittar på denna videon från AB så ser man höjdskillnaden. 0:30 in i klippet ser man sluttningen upp till järnvägen. Det är affären MM man ser i bakgrunden på andra sidan järnvägen.
Så detta är filmat på Artwood-sidan av järnvägen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rl0V88/stort-omrade-avsparrat-i-kinna-polisens-utredare-pa-plats

Jag tycker det är mer troligt att man tagit vägen från Assbergs station, som är väldigt ödslig och skymd, via spåret till fyndplatsen. Än att gå över MMs parkering som är full med folk, genom stängslet och nedför slänten.

Om något t ex hänt vid Assbergs station kan hon ju ramlat ner och blivit jagad längs med spåret.
Citera
2024-03-20, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
20 mars 07.04, Övrigt, Mark

Information till media

Peter Sörstedt, kommenderingschef för den särskilda insatsen i samband med mordet på en 17-årig flicka i Marks kommun, kommer finnas tillgänglig för media mellan klockan 10 och 11 i dag. För bokning av intervju kontakta Caroline Karlsson på tel 0761-28 08 95.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2024/mars/20/20-mars-07.04-ovrigt-mark/

Jag hoppas att vi får lite mer kött på benen efter det mötet.

Har de rubricerats som mord innan? Då är de 100% säkra då på att det ej varit en olyckshändelse på något sätt då antar jag 😔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in