2024-03-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2loud
det finns ett tändstift som heter HALO som har mera gods och håller längre ,, dom garanterar 15000 mil ,, jag har haft stift som gått 25000 mil som fortfarande passerar avgastesten ,,, dessutom ger dom en effektivare förbränning som ger högre effekt - lägre förbrukning - lägre emmisioner (utsläpp) googla halo sparkplugs

Jaså….
Tror du på det där själv….?

Om du försöker tänka bara liiite logiskt och med lite sunt förnuft, om dessa påståenden om Halo-stiften, vad kommer du fram till…?
Citera
2024-03-19, 22:31
Medlem
Citat:
och vad kommer det svarta sotet av menar du då ?

Tja, när uppstod det där svarta då….? Vet du det med tanke på TS blygsamma info….?

Varför är det inte svart på elektroderna och porslinet om det gått för fett…?
I min bok ser stiftet i det närmaste perfekt ut, med korrekt förbränning. Kolla lite bilder nätet så lär du se…
Citera
2024-03-19, 22:51
Medlem
Stiften ska väl vara ljusbruna, inte vita, då går den för snålt
Citera
2024-03-19, 22:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Tja.

Hur ofta byter ni tändstift? Vet att folk kör mellan 4500-6000-10.000mil, med andra ord kör folk med tändstift i 5-8år innan byte.

Mitt såg ut såhär, svårt att avgöra om det är dax för byte?

https://ibb.co/BrQZYyG

Är det viktigare att hålla tätare intervaller på äldre bil? (2004)
5-6 år? 2 år
Citera
2024-03-20, 00:40
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spookie1968
Jag har aldrig bytt tändstift på min Passat TDI 2003, trots att den gått över 50000 mil...

Jag skulle vilja se dig försöka
Citera
2024-03-20, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spookie1968
Jag har aldrig bytt tändstift på min Passat TDI 2003, trots att den gått över 50000 mil...
Kan ju bero på att en diesel saknar tändstift...🤣
Citera
2024-03-20, 07:24
Medlem
Stiften på bild ser bra ut, att det är lite beläggning på beror nog på bilens ålder, när motorer blir äldre och drar lite olja sätter det sig på tändstiften och ger en lite knögglig beläggning.
9-12" mil är normal intervall idag men stiften håller längre än så.
Vissa tillverkare litar inte på sina grejer och lägger kortare intervall, tex VAG med 6" mil.
Citera
2024-03-20, 08:42
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
skulle föreslå att du gasar ur bilen med jämna mellanrum så du bränner bort sotet ,, det e lite rörigt nu ,,, du kör på ett bränsle bilen inte är byggd ( e10 gamla 95 med 10 % etanlolinblandning ) syresensorn går in och berättar allt för datorn som kompenserar bränslemängden (höjer den ) så förbränningen blir inte optimal ,, det första du märker dåliga tändstift på är att HC halten går upp och du får problem att passera bilprovningens avgastest ,,, slitaget på tändstift har blivit högre med LPG bränslen alltså ett högre slitage vilket innebär att gamla serviceintervaller behöver kortas ,, det finns ett tändstift som heter HALO som har mera gods och håller längre ,, dom garanterar 15000 mil ,, jag har haft stift som gått 25000 mil som fortfarande passerar avgastesten ,,, dessutom ger dom en effektivare förbränning som ger högre effekt - lägre förbrukning - lägre emmisioner (utsläpp) googla halo sparkplugs

Personen som kör bilen tankar alltid 98oktan och dessutom 120väg till jobbet, borde ju räcka tycker man, ca 6mil totalt per dag
Citera
2024-03-20, 08:50
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, när uppstod det där svarta då….? Vet du det med tanke på TS blygsamma info….?

Varför är det inte svart på elektroderna och porslinet om det gått för fett…?
I min bok ser stiftet i det närmaste perfekt ut, med korrekt förbränning. Kolla lite bilder nätet så lär du se…

Bilen drar enligt färddatorn 0.7-0.75, stiften är väl 5-6år gamla men har dock bara körts ca 4000mil under dessa år, tydligen för att handla mat och hem.

Då får dom sitta i några år till, tänkte om tändstift åldras efter x antal år.

https://ibb.co/zrzKwTB
Citera
2024-03-20, 08:59
Medlem
Gjorde ett byte häromåret för jag hade ett presentkort jag ville investera i nåt jättetråkigt så blev första tändstiftbytet på ~15år

Bilen hade då ca 40k mil på mätaren varav jag själv var ansvarig för ungefär hälften av milen.
Det kan ha varit bilens första tändstiftbyte och det var första gången jag såg tändstift som verkligen var sletna.

Så efter 40tusen mil blir svaret att det är lämpligt att byta :P

Innan blev det ofta nya tändstift i samband med oljebyte för hade nån bil där det faktiskt var lönt att byta ofta och då blev det rutin att göra så.
Citera
2024-03-20, 09:21
Medlem
Citat:
Personen som kör bilen tankar alltid 98oktan och dessutom 120väg till jobbet, borde ju räcka tycker man, ca 6mil totalt per dag

I princip helt bortkastat att betala extra dyra slantar där att köra på 98 Oktan i den bilen (ja faktiskt i de flesta bilar/motorer om inte tillverkaren specifikt anger 98 Oktan)

Citat:
Bilen drar enligt färddatorn 0.7-0.75, stiften är väl 5-6år gamla men har dock bara körts ca 4000mil under dessa år, tydligen för att handla mat och hem.

Då får dom sitta i några år till, tänkte om tändstift åldras efter x antal år.

https://ibb.co/zrzKwTB

Jag skulle se det på detta vis, om man ändå bemödar sig att skruva ur och glo på stiften och vet att de gått så långt, så skulle jag välja att sätta i nya stift ändå. Om inte annat för att de gamla stiftens tätning blivit komprimerad. Jag skulle dessutom bara ta ur stiften för kontroll om jag på ett eller annat sätt känt att det fanns ett behov för kontroll, typ upplevt någon form av driftstörning som kan bero på stiften, eller sett nån felkod som kan indikera nåt med stiften.
Citera
2024-03-20, 10:39
Medlem
Facades avatar
Citat:
lite suddigt men stiftet ser friskt ut men motorn går fett

Du kan inte analysera stift som gått flera mil, för att inte tala om flera tusen mil.
Det gör ingen som helst nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in