2024-03-19, 16:46
Medlem
Bild på keramikkroppen hade varit bra att få se. Det ska vara helt vitt utan brunt på.
Citera
2024-03-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Beror på vad du har för bil.
Kvalitetsbilar har kvalitetständstift.
På min Suzuki endast KONTROLL var 100.000:ende km.
Har nu snart rullat 18 år på samma tändstift.
Klåfingrig som jag är så kollade jag 1 tändstift efter 15 år.

Men på europeiska bilar i allmänhet, och VAG i synnerhet, är max 30.000 km att rekommendera.

På gamla SAAB 2-takt kunde man ibland inte ens köra 500 km utan tändstiftsbyte.
SAAB-ägarna hade en sats med nya tändstift, fördelarlock och rotor i handskfacket för säkerhets skull.
Det behövde inte DKW/AUDI-ägarna ha - gissa varför?
99-ägarna hade ett "pessar" i handskfacket(om dom hade Strombergförgasare).

Varför kör du som ska vara så erfaren med sådant tramsigt spridande av konspiratorisk foliehattsdynga om europeiska bilar i allmänhet och VAG i synnerhet…. Du borde definitivt veta bättre än så….

Tror du på allvar att biltillverkare i Europa (eller vilken jäkla tillverkare världen som helst) skulle sätta galet höga bytesintervaller på stift om deras motorer i deras egna celltester och i testbilar trafik inte skulle klara ens en bråkdel utan att byta stift…?

Dessutom var det väl bara nån dag sedan det tjoades i nån tråd om stift i andra riktningen, att biltillverkarna skulle kräva byte av dessa på tok för tidigt/tätt för garantin skulle gälla….
Citera
2024-03-19, 16:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Det behövs inte bytas speciellt ofta på moderna bilar. Äldre med förgasare däremot kunde bli snabbt dåliga.
Citera
2024-03-19, 16:51
Medlem
ponykalles avatar
Har en 1,6L Skoda från 2005,som har gått 15000 mil.
Aldrig bytt.
Citera
2024-03-19, 17:44
Medlem
12 000 mil är intervallet på min V70. Jag bytte när de hade suttit i 6 000 mil. Skillnad? Njae, faktiskt inte. Så det är okej med 12 000 mil som rekommenderas. Däremot så är det definitivt inte en dålig idé att byta dem efter halva tiden. Jag fick tag i mina under en kampanj så varför inte...
Citera
2024-03-19, 20:27
Medlem
Beror på bilmodell. Borde framgå av instruktions- och/eller serviceboken. Som andra sagt behöver inte moderna bilar byta så ofta som gamla tiders bilar.
Citera
2024-03-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Finns inget på bilden som skulle bekräfta att den skulle gå fett med den synnerligen diminutiva info TS givit….
och vad kommer det svarta sotet av menar du då ?
Citera
2024-03-19, 21:29
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Tja.

Hur ofta byter ni tändstift? Vet att folk kör mellan 4500-6000-10.000mil, med andra ord kör folk med tändstift i 5-8år innan byte.

Mitt såg ut såhär, svårt att avgöra om det är dax för byte?

https://ibb.co/BrQZYyG

Är det viktigare att hålla tätare intervaller på äldre bil? (2004)
Titta på denna bild, då förstår du när det är dags!
https://www.agcoauto.com/content/images/engine/spark_plug_worn_new_gap.jpg
Citera
2024-03-19, 21:31
Medlem
killawifes avatar
När jag köper en bil byter jag stiften, då tidigare ägare sällan gjort detta. Sen behöver jag inte byta mer innan jag byter bil. Men jag brukar tänka var tredje service, vilket brukar vara allt från 1500-4500 mil. Tidigare köpte jag ofta iridium stift då det har en mycket längre bytesintervall på ca 10000 mil men jag bryr mig inte så mycket om detta längre faktiskt.
Citera
2024-03-19, 21:33
Medlem
borrizs avatar
Hittar du inte uppgifter om tändstiftsbyte i serviceboken?
Citera
2024-03-19, 21:35
Medlem
Citat:
Jaså? Vad gör man åt att motorn går fett? Inga felkoder eller lampor lyser
skulle föreslå att du gasar ur bilen med jämna mellanrum så du bränner bort sotet ,, det e lite rörigt nu ,,, du kör på ett bränsle bilen inte är byggd ( e10 gamla 95 med 10 % etanlolinblandning ) syresensorn går in och berättar allt för datorn som kompenserar bränslemängden (höjer den ) så förbränningen blir inte optimal ,, det första du märker dåliga tändstift på är att HC halten går upp och du får problem att passera bilprovningens avgastest ,,, slitaget på tändstift har blivit högre med LPG bränslen alltså ett högre slitage vilket innebär att gamla serviceintervaller behöver kortas ,, det finns ett tändstift som heter HALO som har mera gods och håller längre ,, dom garanterar 15000 mil ,, jag har haft stift som gått 25000 mil som fortfarande passerar avgastesten ,,, dessutom ger dom en effektivare förbränning som ger högre effekt - lägre förbrukning - lägre emmisioner (utsläpp) googla halo sparkplugs
Citera
2024-03-19, 21:38
Medlem
Citat:
Tja.

Hur ofta byter ni tändstift? Vet att folk kör mellan 4500-6000-10.000mil, med andra ord kör folk med tändstift i 5-8år innan byte.

Mitt såg ut såhär, svårt att avgöra om det är dax för byte?

https://ibb.co/BrQZYyG

Är det viktigare att hålla tätare intervaller på äldre bil? (2004)
Min farfar född 1909 sa att på hans tid kokade man tändstiften för dom var tydligen jättedyra. lär väl vart på sent 30 tal då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in