2024-03-19, 21:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Psykopati, det man kalla för antisocial personlighetsstörning är en diagnos enl DSM. Personlighetsstörningar finns det ju flertalet olika typer utav, vilket kan landa i en diagnos om man uppfyller kriterierna.
Psykopati är inte samma sak som Antisocial personlighetsstörning - men de ligger närmast varandra.
Vare sig personlighetsstörning eller psykopati är diagnoser -- det är en beskrivning av personens avvikelser från normal .. typ.
Psykopati kräver att personen begått grovt brott (i princip) .. det gör inte en personlighets störning.
Citera
2024-03-19, 21:47
Medlem
19/3-24 Åklagaremyndighetens pressmeddelande - Dagboksblad Borås TR Målnr:B 1083-24

Åklagaremyndighetens pressmeddelande 2024-03-19

En person anhållen för mord i Marks kommun
Publicerad: 2024-03-19 10:35:13

En 17-årig pojke anhölls i går kväll på sannolika skäl misstänkt för mord.
Målsäganden, en 17-årig flicka, anmäldes försvunnen i Marks kommun under torsdagen. En stor sökinsats i området påbörjades av polisen. Under måndagskvällen hittades en avliden person som nu är identifierad som den försvunna flickan.

Polisen har spärrat av platsen där kroppen hittades och brottsplatsundersökning har genomförts. Den misstänkta pojken förnekar brott.

Senast torsdag den 21 mars klockan 12 måste åklagaren besluta om den misstänkta personen ska begäras häktad eller inte. För närvarande kan ingen ytterligare information lämnas.

Åklagarmyndighetens ärendenummer: AM-42513-24.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2024/mars/en-person-anhallen-for-mord-i-marks-kommun/

Dagboksbladet:2024-03-19 och mål nummer Borås tingsrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Tingsrättens målnummer

Borås TR B 1083-24

https://gofile.io/d/W9M4Wf

.
Citera
2024-03-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najlifer
Absolut men kollar man kommentarerna får iallafall jag känsla av att det är mer än vänskaplig relation. Majas mamma kommenterar med hjärta och en annan skriver "finisar". Självklart kan det vara för att de konfirmerats eller annat men personligen skriver inte jag den typen av kommentarer på ungdomar som är "bara" vänner
De var ihop tidigare i varje fall om man ska tro denna insta. Vet ju inte vad som hänt de senaste månaderna. Men oavsett är det ju inte den här pojkvännen som är MGM. https://www.instagram.com/maja*.lexander?igsh=MXY5NXJsNWdxcmZyYQ==

*=a
Citera
2024-03-19, 21:51
Medlem
cheringens avatar
Men, kan ni bara lägga ner diskussioner om alle handa diagnoser. Era egna, släktens, kompisar etc!!! Tråden fylls av en massa dravel istället för info om mordet,
Citera
2024-03-19, 21:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubblefox
Det går tåg från Assberg station till Berghem. Via spåret kan man nå fyndplatsen om man går mot Boråshållet.

I änden av parkeringen vid MM, nästan nere i hörnet finns ett antal återvinningscontainrar. De kan möjligtvis ge skymd sikt från parkeringen mer mot slänten.
Skymd sikt eller inte så bryr sig nog ingen så mycket om två ungdomar som kommer och går på den stora parkeringen.
Det finns uppgifter i tråden om att MGM brukade åka buss till Berghem.
Varför skulle han ta tåget när bussen går alldeles utanför skolan?
Varför skulle dom gå på spåret när det finns en så mycket och närmare väg till fyndplatsen?
Krångla inte till det i onödan med omvägar till fyndplatsen.
Som någon skrev... det är blött och lerigt i markerna. Då går man där det är kortast och enklast.
Senast redigerad av Timeout 2024-03-19 kl. 22:08.
Citera
2024-03-19, 21:56
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Psykopati är inte samma sak som Antisocial personlighetsstörning - men de ligger närmast varandra.
Vare sig personlighetsstörning eller psykopati är diagnoser -- det är en beskrivning av personens avvikelser från normal .. typ.
Psykopati kräver att personen begått grovt brott (i princip) .. det gör inte en personlighets störning.
Du försöker dig på att förklara något du inte kan förklara (utan Google). Kan du kanske förklara på vilket sätt ditt resonemang har bäring på trådens topic?
Citera
2024-03-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Han lurade henne genom att locka med något, en sak eller ett djur, en fågel eller vad som helst som gör en ung flicka nyfiken.

"- Kom, jag har något jag vill visa dig, en överraskning, men jag har det inte på mig så vi måste gå bort dit för att kunna se det".

Det där vet du ingenting om, vad som hänt. Talar du av egen erfarenhet eller.
Citera
2024-03-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Skymd sikt eller inte så bryr sig nog ingen så mycket om två ungdomar som kommer och går.
Det finns uppgifter i tråden om att MGM brukade åka buss till Berghem.
Varför skulle han ta tåget när bussen går alldeles utanför skolan?
Varför skulle dom gå på spåret när det finns en så mycket och närmare väg till fyndplatsen?
Krångla inte till det i onödan med omvägar till fyndplatsen.
Som någon skrev... det är blött och lerigt i markerna. Då går man där det är kortast och enklast.

Hur krånglar jag till det?

Du frågade vilken perrong och jag svarade på det. Assberg station är ju ett alternativ om man t ex skulle missa bussen.

Vägen via MMs parkering är kortare och närmare ja, men också mer folk i rörelse.

På vägen ner till Assberg station rör det sig inte mycket folk, och via spåret (som inte är blött och lerigt) kan man enkelt ta sig till fyndplatsen.
Citera
2024-03-19, 22:16
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Han lurade henne genom att locka med något, en sak eller ett djur, en fågel eller vad som helst som gör en ung flicka nyfiken.

"- Kom, jag har något jag vill visa dig, en överraskning, men jag har det inte på mig så vi måste gå bort dit för att kunna se det".
Gör det enkelt. Det behövs inte lockas med något djur. Det finns en stor ICA butik 400 m från busshållplatsen. Köpa godis kanske?
Citera
2024-03-19, 22:19
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Gör det enkelt. Det behövs inte lockas med något djur. Det finns en stor ICA butik 400 m från busshållplatsen. Köpa godis kanske?
"En 10-årings förstånd ", betyder inte över hela beteendeskalan - att röka en cigg eller dricka en folkis kan vara nog så lockande.
Citera
2024-03-19, 22:21
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Det där vet du ingenting om, vad som hänt. Talar du av egen erfarenhet eller.
Det är sant, det där vet jag ingenting om. Det var ett svar på en fråga, en spekulation helt enkelt om på vilket eventuellt sätt som MGM kunde locka Maja till platsen där han mördade henne, om nu det är samma som fyndplatsen, vilket vi inte vet ... ännu.

Vi kan väl vara vänliga mot varandra i tråden och inte komma med påhopp.
Citera
2024-03-19, 22:24
Medlem
Jag upplever att det var två ungdomar som gjorde det de skulle varje dag. Buss till skolan, buss hem från skolan. Är den misstänkte en person med NPF-diagnos? Om så är fallet känns det inte som han avvikit från sin vardag. Vissa människor med NPF- diagnoser är väldigt duktiga på att observera. Kan han ha observerat att Maja gick ner mot spåret med någon annan person och att det var därför han kunde peka ut platsen? Det verkar som polisen har bestämt sig för att han är skyldig och inte har öppnat upp för andra scenarior.
Senast redigerad av Nintyeight 2024-03-19 kl. 22:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in