2024-03-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Åklagare/tingsrätt/domstolshandlingar
Uppdaterad: 19 mars
- Åklagarmyndighetens ärendenummer: AM-42513-24
- Kammaråklagare: Nina Friman Björk
- Senast torsdag den 21 mars klockan 12 måste åklagaren besluta om den misstänkta personen ska begäras häktad eller inte
- MGM är på sannolika skäl misstänkt för mord (den högsta misstankegraden)
- MGM nekar till brott
- MGM var initialt anhållen för människorov. När kroppen hittades ändrades rubriceringen till mord

Tingsrättens målnummer

Borås TR B 1083-24

https://gofile.io/d/W9M4Wf

.
Citera
2024-03-19, 21:08
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubbabubbis
Om hon inte dog vid fyndplatsen så har den killen haft hjälp . som en del säger , så kan pappan ha hjälpt till isåfall

har dock funderat på den där fyndplatsen ?

hur i helvete lyckades han lura henne dit ?
Han lurade henne genom att locka med något, en sak eller ett djur, en fågel eller vad som helst som gör en ung flicka nyfiken.

"- Kom, jag har något jag vill visa dig, en överraskning, men jag har det inte på mig så vi måste gå bort dit för att kunna se det".
Citera
2024-03-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Funderar lite på om flickans bakgrund inverkar? När kom hon till Sverige från Colombia? Om man inte kan svenska språket blir det svårt att hänga med i skolan och det ör lätt att komma efter. Tycker det är brutalt att kalla någon lågbegåvad om de inte kan språket.

Har hört talas om en elev på detta gymnasium som blev överflyttad till ett yrkesprogram och klarade det ok. Hans lärare i någon lite skitort i Marks kommun tyckte att han passade inte på vanligt gymnasium. Föräldrarna protesterade inte av respekt för läraren! Pojken var överlycklig när han fick gå på ett vanligt program!

Är det inte så att många fler barn klassas nu som ”bokstavskombinationer” än när vi äldre växte upp? Jag kommer ihåg att man skulle hålla käft annars tog lärarna ut en i kartrumnet och gav oss en örfil!
Sen blev hon adopterad från Colombia i tidig ålder. Hon kunde perfekt svenska precis som du och jag.
Citera
2024-03-19, 21:13
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubbabubbis
Om hon inte dog vid fyndplatsen så har den killen haft hjälp . som en del säger , så kan pappan ha hjälpt till isåfall

har dock funderat på den där fyndplatsen ?

hur i helvete lyckades han lura henne dit ?

Troligtvis vänner som tog en promenad före bussen/tåget. Han hade väl annat i sina tankar än vanlig vänskap. Gissar på sexuellt motiv där han blivit avvisad
Citera
2024-03-19, 21:19
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Nu vet vi ju inte om M tog sig till fyndplatsen av egen maskin, brottet kan ha skett någon annanstans och hon kan ha blivit transporterad dit på något sätt.

Men måste jag gissa så känns vägen från perrongen - över järnvägen - längs med gamla järnvägen som är ur bruk - över gärdet sista biten (ca 100m) mest trolig.
MM´s parkering är ganska välbesökt en torsdag ca kl 14:30. Och vad vi vet har ingen sett henne efter att hon gick utanför skolan ca 14:10. Med tanke på att vi vet vad hon hade på sig när hon försvann så borde kanske någon ha observerat henne om hon/dem korsade MM´s stora parkering.
Vilken perrong?
Från sammanfattningen: 14.30 skulle bussen gå och det är sista iakttagelsen av Maja som är gjord, att hon är på väg till bussen för att åka från skolan. Sedan dess har ingen sett henne.
Varför skulle hon gå till perrongen, tåget. Gör det inte svårare än det är. MGM brukar ju åka buss också.

Enklaste närmaste vägen till fyndplatsen är rakt över gatan från busshållplatsen och ta vänster in på Klevagårdsgatan så kommer man till ICA Kvantum MM - Mat i Mark.
Det är troligen rätt välbesökt på ICA vid den tiden och ingen lägger märke till två ungdomar.
Avspärrningarna är från parkeringen från MM, över järnvägsspåret och till skogsdungen vid ån Viskan. Från busshållplatsen mätte jag på kartan till ca 400 m till där avspärrningen börjar vid MM. Har studerat kartan noga och var avspärrningen går.
Har gjort en karta med vägen och var avspärrningen börjar. Finns ingen anledning att ta en längre väg. Satte ihop kartan med bilden på avspärrningen och gjorde ett collage.
Var på ICA MM för några år sedan, det är stort så jag minns den vägen och parkeringen, var mycket folk och bilar.
Det finns flera butiker där. Skulle kanske köpa godis eller nåt och blev lurad dit av GM...
https://imgur.com/YPoyUOj
Senast redigerad av Timeout 2024-03-19 kl. 21:36.
Citera
2024-03-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afrofobiker56
Så du menar att efterblivna/utvecklingsstörda inte har diagnosen NPF?

så här säger bla Modigo och FUB:
"De olika diagnoserna som ingår i gruppen NPF är ADHD/ADD, Autism, Tourettes syndrom och Intellektuell funktionsnedsättning."

NPF är väl ingen diagnos heller? Det står ju för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Ryms väl en mängd olika funktionsnedsättningar inom det.
Citera
2024-03-19, 21:30
Medlem
Absolut men kollar man kommentarerna får iallafall jag känsla av att det är mer än vänskaplig relation. Majas mamma kommenterar med hjärta och en annan skriver "finisar". Självklart kan det vara för att de konfirmerats eller annat men personligen skriver inte jag den typen av kommentarer på ungdomar som är "bara" vänner

Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Ser ut som ett foto från en konfirmation iofs.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bilden tagen i ett församlingshem eller liknande?

Relationen kan ju vara av karaktären kompisar, samma församling, klass, familjerna känner varandra?
Citera
2024-03-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virozxd
Jag har tänkt skriva det innan här, Jag känner inte Maja så men kan säga att jag är rätt säker på att 10-åring är överdrivet. Skulle kanske säga 13-15 då hon kanske har sämre uppfattning av det mesta men ändå "hänger med". Har själv hört henne säga ord eller använda sig av fraser eller göra saker som ingen tioåring ens hade vetat vad eller fattat. Så tioåring - not so much. Definitivt inte 18 men känns verkligen mer som tidig tonår på eleverna i den klassen. Dåliga filter också?.
Jag har jobbat med "handikappade, utvecklingsstörda, funktionshindrade, funktionsvarierade" eller vad det heter nu i stort sett hela mitt liv.
Det som ofta missas är att även om intellektet är på ett barns nivå så har dom ändå livserfarenhet av sin egen ålder.
Nu var ju inte Maja speciellt gammal men jag känner 50-60-åringar med grav funktionsnedsättning men ändå levt ett helt liv.
Det går inte att definiera bara på "ålder"
Väldigt svårt, alla är olika, precis alla.
Citera
2024-03-19, 21:32
Medlem
Strypning känns som de mest rimliga. Hoppas päronen är stolta över sin son
Citera
2024-03-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
Varifrån kommer informationen att fritids skulle vara i Sätila? Det finns ett avlastningshem eller liknande där för handikappade, skulle de bedriva någon form av fritidsverksamhet också eller var skulle det vara?

I Sätila heter det Kortis och är ett avlastningsboende, fritids för barn/ungdomar med IF ligger i Kinna. Gissar på att det blandats ihop.
Citera
2024-03-19, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är det inte. Det finns en liten överrisk - men det är något annat än det du påstår.

Hur kan du dra den slutsatsen överhuvudtaget?
Har du någon som helst statistik som stöder dina fördomar?

Psykopatibedömning brukar för övrigt inte finnas innan en person begått ett grovt brott. Det är ingen diagnos på det sättet - utan en beskrivning av en personlighet.
En personlighetsstörning är inte heller en diagnos.

Psykopati, det man kalla för antisocial personlighetsstörning är en diagnos enl DSM. Personlighetsstörningar finns det ju flertalet olika typer utav, vilket kan landa i en diagnos om man uppfyller kriterierna.
Citera
2024-03-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Vilken perrong?
Från sammanfattningen: 14.30 skulle bussen gå och det är sista iakttagelsen av Maja som är gjord, att hon är på väg till bussen för att åka från skolan. Sedan dess har ingen sett henne.
Varför skulle hon gå till perronggen, tåget. Gör det inte svårare än det är. MGM brukar ju åka buss också.

Enklaste närmaste vägen till fyndplatsen är rakt över gatan från busshållplatsen och ta vänster in på Klevagårdsgatan så kommer man till ICA Kvantum MM - Mat i Mark.
Det är troligen rätt välbesökt på ICA vid den tiden och ingen lägger märke till två ungdomar.
Avspärrningarna är från parkeringen från MM, över järnvägsspåret och till skogsdungen vid ån Viskan. Från busshållplatsen mätte jag på kartan till ca 400 m till där avspärrningen börjar vid MM. Har studerat kartan noga och var avspärrningen går.
Har gjort en karta med vägen och var avspärrningen börjar. Finns ingen anledning att ta en längre väg. Satte ihop kartan med bilden på avspärrningen och gjorde ett collage.
Var på ICA MM för några år sedan, det är stort så jag minns den vägen och parkeringen, var mycket folk och bilar.
Det finns flera butiker där. Skulle kanske köpa godis eller nåt och blev lurad dit av GM...
https://imgur.com/YPoyUOj

Det går tåg från Assberg station till Berghem. Via spåret kan man nå fyndplatsen om man går mot Boråshållet.

I änden av parkeringen vid MM, nästan nere i hörnet finns ett antal återvinningscontainrar. De kan möjligtvis ge skymd sikt från parkeringen mer mot slänten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in