2024-03-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
De senaste tio aren verkar du tappat formagan att ta in skrift.

Jag skrev att affarsjurister borjar pa en svensk miljon i London, och i Sverige tjanar dem inte ett skit. Alla ni som kanner affarsjurister pa da basta byraerna i Stockholm vet att de lever pay check to paycheck (savida deras foraldrar inte kopt en lagenhet i innerstan och de lever gratis).

Nej alla akademiker gar inte in pa en miljon i London. Men jag kanner ingen Executive Assistant / plannerings-nisse i Sverige som tjanar £60k om aret (800,000 SEK). Men i London ar det ratt vanligt (50k bas och 10k bonus) for de flesta pa storre fonder och investmentbolag. Kan inte tanka mig att en analyst i sthlm tjanar 800k om aret.

Aven massa dravel i traden om snittloner. Ni kan inte titta pa en snittlon for advokater da lonerna inte avspeglar huruvida da ar anstallda eller partners, om de arbetar inom corporate eller med tramsig familjeratt osv. En elektriker som arbetat i 10 ar tjanar inte miljoner mer an en elektriker som arbetat i ett ar. Men en partner som arbetat i tio ar kan enkelt tjana 10mkr om aret medans hans associate som ocksa ar advokat tjanar 500k SEK om aret.

Tråden handlar om generella akademikerlöner i Sverige inte en extremt överbetald nisch i en av världens dyraste städer.
Som nyexad ingenjör ingenjör går de flesta in på under 30 000 pund om året, övriga vet jag inte, men jag har släkt som jobbar på en juristerna i London. De tar inte in några nyexade på några 80 000 snarare 35- 40 000.

Om du känner nån elektriker i London som drar in multimedia, faktum är att de flesta hantverkare i UK stått still i lön i snart 10 år, och snittlönerna är något lägre där jämfört med Sverige.

Finns många akademikeryrken, jobbar man med finans i Londaon tjänar man bra, men det är knappast några normallöner för akademiker i UK.
Att dina polare misslyckats i Stockholm är en annan femma, de ingenjörer jag känner ute i landet, där du köper en bra kåk för 3 mille tjänar efter ca 5år yrket mellan 600- 700K om året lägre med en kandidat högre som magister.

Men lev i din bubbla men värden är ganska stor, och man måste faktiskt lyfta på huvudet ibland.
Citera
2024-03-19, 19:21
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

Är inte det något man kollar upp Innan man börjar plugga om man nu gör det just för pengarnas skull?
Citera
2024-03-19, 19:50
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Av ren nyfikenhet, hur skiljer arbetstid/krav/anställningstrygghet mellan firmorna i London/NY vs de svenska? tänker då lönen är mycket högre så följer även annat med kanske?

En annan fundering, hur "lätt" är det att bli jurist från vettigt Uni i tex USA kontra att bli jurist i Sverige. Tänker då på kostnader, lån, intagning osv...

1. Arbetstid beror såklart på firma. Och det har förändrats mycket nu då firmorna har svårt att rekrytera enbart baserat på hög lön. De yngre generationerna vill ha mycket fritid och värdesätter flexibla arbetstider / arbeta remote. Så svaret på din fråga är snarare att om du vill bli partner (få blir det. Extremt få) så räkna med 12h om dagen måndag - fredag. Men alla vill inte det, så svår fråga att svara på. Som affärsjurist handlar det mer om att vara en social kameleont och kunna nätverka. Skulle du dra in en ny klient till firman som genererar miljoner så kan du kräva partnerskap direkt. Fast om du är en introvert arbetshäst med en skolådas personlighet, så spelar det ofta ingen roll att du arbetar 100h i veckan.

2. I USA krävs det i stort sätt en JD (juris doctor) vilket är en post grad examen. Dvs, du ska först studera en bachelor (4år oftast) sen en JD (3 år oftast). De flesta nybakta JDs som klarat sin var exam är alltid nästan 30 år gamla eller äldre. Till skillnad från Europa och UK.

I USA har de flesta flera hundra tusen dollar i studie-skulder. Därav kan 200,000 USD om året som ingång låta mycket beroende på skulder och räntor. Att komma in på ett ivy league universitet är extremt svårt. Sen ska du ha råd med 50,000 dollar om året i tuition. Plus hyra och levnadskostnader. Extremt svårt.

I UK är det också relativt svårt att komma in på ett Russel-group universitet (motsvarande ivy league). Men kostnadsmässigt är det ingenting. £9,000 om året plus levnadskostnader. Tar du bara lån för tuition så är det £27,000. Sen behövde du förr göra något som hette LPC vilket kostade ytterligare £15,000. Så räkna med en 600k SEK i skolavgifter. Men räntan är extremt låg på studielån och du behöver inte börja betala förens du tjänar £27k om året. Till skillnad från CSN som jagar dig med blåslampa.

I Sverige kan jag inte tänka mig att ha studerat juridik på vare sig SU, UU, LU eller övriga lärosäten anses vara en bedrift eller något imponerande. Men en law degree anses väldigt prestigefullt i både USA och UK. Dock är det bara just det, prestige. Betyder inget i verkligheten. Det är bara ett papper på väggen och har ingenting med huruvida du är en bra jurist. Googla Dennis O'Riordan. Verklighetens Mike Ross!
Senast redigerad av CSHamilton 2024-03-19 kl. 20:01.
Citera
2024-03-19, 19:58
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tråden handlar om generella akademikerlöner i Sverige inte en extremt överbetald nisch i en av världens dyraste städer.
Som nyexad ingenjör ingenjör går de flesta in på under 30 000 pund om året, övriga vet jag inte, men jag har släkt som jobbar på en juristerna i London. De tar inte in några nyexade på några 80 000 snarare 35- 40 000.

Om du känner nån elektriker i London som drar in multimedia, faktum är att de flesta hantverkare i UK stått still i lön i snart 10 år, och snittlönerna är något lägre där jämfört med Sverige.

Finns många akademikeryrken, jobbar man med finans i Londaon tjänar man bra, men det är knappast några normallöner för akademiker i UK.
Att dina polare misslyckats i Stockholm är en annan femma, de ingenjörer jag känner ute i landet, där du köper en bra kåk för 3 mille tjänar efter ca 5år yrket mellan 600- 700K om året lägre med en kandidat högre som magister.

Men lev i din bubbla men värden är ganska stor, och man måste faktiskt lyfta på huvudet ibland.

Att arbeta på Lindahl är knappast att misslyckas.

Ja det finns absolut korplagets juristbyråer som tar in på 35-40,000. Men då har man verkligen misslyckats. Och eller valt att syssla med straffrätt / familjerätt eller gud förbjude human rights.

Med tanke på att en elektriker i London tar över £200-300 i timmen för en utryckning, så skulle jag säga att det är enorma pengar då en asssociate på en toppfirma tar liknande summa, men kan inte fula sig då det är en reglerad bransch, till skillnad från en elektriker/rörmokare som filar sig enormt med antal timmar spenderade. Hade en läcka i min fastighet när jag var på semester. Två rörmokare åkte dit, spenderade 2h och en minut. Pris? £900.

Nej jobbar man med finans i London så tjänar man verkligen inte bra. JP Morgan, sachs osv ligger runt £120-150k om året som associate och de har 0 liv. Där snackar vi 100h i veckan. Slå ut timlönen på det efter skatt. - men ja om man är 1/100 som blir VP osv så klirrar det till. Men det är som att säga att hockeyspelare tjänar bra och inkludera alla ligor innan NHL.
Citera
2024-03-19, 20:13
Medlem
Citat:
Att arbeta på Lindahl är knappast att misslyckas.

Ja det finns absolut korplagets juristbyråer som tar in på 35-40,000. Men då har man verkligen misslyckats. Och eller valt att syssla med straffrätt / familjerätt eller gud förbjude human rights.

Med tanke på att en elektriker i London tar över £200-300 i timmen för en utryckning, så skulle jag säga att det är enorma pengar då en asssociate på en toppfirma tar liknande summa, men kan inte fula sig då det är en reglerad bransch, till skillnad från en elektriker/rörmokare som filar sig enormt med antal timmar spenderade. Hade en läcka i min fastighet när jag var på semester. Två rörmokare åkte dit, spenderade 2h och en minut. Pris? £900.

Nej jobbar man med finans i London så tjänar man verkligen inte bra. JP Morgan, sachs osv ligger runt £120-150k om året som associate och de har 0 liv. Där snackar vi 100h i veckan. Slå ut timlönen på det efter skatt. - men ja om man är 1/100 som blir VP osv så klirrar det till. Men det är som att säga att hockeyspelare tjänar bra och inkludera alla ligor innan NHL.

Du snickesnackar runt hela tiden.
Som jakademiker kan man ha olika utbildningar och jobb.
Vissa betalar bättre och vissa sämre, men du snöar in dig på din bransch på en unik plats.
Jag vet inte mycket om juristbaranchen i Stockholm men däremot vad ingenjörer tjänar i min bransch dom ör ganska global.

Väx upp och kom upp ur din bubbla, du anser att du lyckats bra med ditt val, vad bra om du tycker det.
Dessutom har jag inte koll elektriker i just London men i midlands och yourkshire. De ligger i nivå eller något lägre än svenska dvs runt 30 000 om året.
Många familjer i UK lever med en låg ekonomisk standard , men det är väl inget du vet nåt om.
Men statistik så skiljer det mer i livsinkoms mellan en högutbildad person och en med lägre utbildning i UK jämfört med Sverige.
Men uppenbarligen inte i din trappuppgång.
Citera
2024-03-19, 20:15
Medlem
Kravallstakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

Ta jobb som elektriker.
Citera
2024-03-19, 21:43
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Du påstår att akademiker har låg ingångslön i NY och London. Du har ingen aning om vad du snackar om.

Poängen är att akademiker har i svenska mått MYCKET högre löner än i Sverige och MYCKET lägre skatt.

Och att elektriker i London tjänar sjuka pengar och har noll studie-lån.
Citat:
De senaste tio aren verkar du tappat formagan att ta in skrift.

Jag skrev att affarsjurister borjar pa en svensk miljon i London, och i Sverige tjanar dem inte ett skit. Alla ni som kanner affarsjurister pa da basta byraerna i Stockholm vet att de lever pay check to paycheck (savida deras foraldrar inte kopt en lagenhet i innerstan och de lever gratis).

Nej alla akademiker gar inte in pa en miljon i London. Men jag kanner ingen Executive Assistant / plannerings-nisse i Sverige som tjanar £60k om aret (800,000 SEK). Men i London ar det ratt vanligt (50k bas och 10k bonus) for de flesta pa storre fonder och investmentbolag. Kan inte tanka mig att en analyst i sthlm tjanar 800k om aret.

Aven massa dravel i traden om snittloner. Ni kan inte titta pa en snittlon for advokater da lonerna inte avspeglar huruvida da ar anstallda eller partners, om de arbetar inom corporate eller med tramsig familjeratt osv. En elektriker som arbetat i 10 ar tjanar inte miljoner mer an en elektriker som arbetat i ett ar. Men en partner som arbetat i tio ar kan enkelt tjana 10mkr om aret medans hans associate som ocksa ar advokat tjanar 500k SEK om aret.
Du kan se JIB rates här:
https://www.jib.org.uk/wp-content/up...24_2025-v5.pdf

Det är inte vad de flesta skulle kalla "sjuka pengar." Nu kommer du säkert säga "Öööh, men det är mycket högre i London!" - okej, bara langa på källor så kan vi kolla.

Medellön är högst relevant, då delägare i svenska affärsjuridiska advokatbyråer tar ut majoriteten av sin kompensation som inkomst av kapital, vilket inte räknas med i medellönen. Detta hade du vetat om du haft någon koll på området, vilket du dock tyvärr inte har.

Citat:
Nej men titta. En idiot som inte förstår att medellönen för advokater inte avser samtliga advokater som precis anslutits.

Snark. Samtliga inlägg från vederbörande kan ni arkivera.

Känner många advokater i Sverige som inte tjänar 57,900 och många av dem är på top 4 firmor.
Nej men titta. En idiot som inte förstår vad "EDIT" betyder.
Citera
2024-03-19, 22:42
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du snickesnackar runt hela tiden.
Som jakademiker kan man ha olika utbildningar och jobb.
Vissa betalar bättre och vissa sämre, men du snöar in dig på din bransch på en unik plats.
Jag vet inte mycket om juristbaranchen i Stockholm men däremot vad ingenjörer tjänar i min bransch dom ör ganska global.

Väx upp och kom upp ur din bubbla, du anser att du lyckats bra med ditt val, vad bra om du tycker det.
Dessutom har jag inte koll elektriker i just London men i midlands och yourkshire. De ligger i nivå eller något lägre än svenska dvs runt 30 000 om året.
Många familjer i UK lever med en låg ekonomisk standard , men det är väl inget du vet nåt om.
Men statistik så skiljer det mer i livsinkoms mellan en högutbildad person och en med lägre utbildning i UK jämfört med Sverige.
Men uppenbarligen inte i din trappuppgång.

Vad snackar du om (djup suck)

Min poäng är att man tjänar mer som hantverkare då man kan börja jobba direkt och inte har några studielån samt att förmågan att ta svart-jobb är stor.

Ja klart som fan att man tjänar mindre i en håla.

Du tjänar pissdåligt i Sverige och din skatt går till alla migranter som våldtar sönder Sverige. Grattis!
Citera
2024-03-19, 22:49
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du kan se JIB rates här:
https://www.jib.org.uk/wp-content/up...24_2025-v5.pdf

Det är inte vad de flesta skulle kalla "sjuka pengar." Nu kommer du säkert säga "Öööh, men det är mycket högre i London!" - okej, bara langa på källor så kan vi kolla.

Medellön är högst relevant, då delägare i svenska affärsjuridiska advokatbyråer tar ut majoriteten av sin kompensation som inkomst av kapital, vilket inte räknas med i medellönen. Detta hade du vetat om du haft någon koll på området, vilket du dock tyvärr inte har.

Nej men titta. En idiot som inte förstår vad "EDIT" betyder.

????

Vet du ens vad JIB är? 😂😂😂😂 tror du att JIB reglerar vad elektriker får ta i timmen annars kommer old bill och har dem? 😂😂😂

Herregud vilket sinnesjukt argument.

Nej medellönen är högst irrelevant då advokater kan ha 2.5 års erfarenhet eller 35 års erfarenhet och arbeta inom olika områden som har en helt annan lönesättning. Torde inte vara särskilt svårt för dig att förstå.

Men gör såhär, sök på valfri advokat på Lindahl, vinge eller MSA och gör en lönekontroll på ratsit. Jämför med de som blivit advokater förra året och de som varit det i tio år.
Citera
2024-03-19, 22:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
????

Vet du ens vad JIB är? 😂😂😂😂 tror du att JIB reglerar vad elektriker får ta i timmen annars kommer old bill och har dem? 😂😂😂

Herregud vilket sinnesjukt argument.
Har du någon som helst grund för dina påståenden om elektrikers inkomster i London, eller kör du med hån istället för substans?

Citat:
Nej medellönen är högst irrelevant då advokater kan ha 2.5 års erfarenhet eller 35 års erfarenhet och arbeta inom olika områden som har en helt annan lönesättning. Torde inte vara särskilt svårt för dig att förstå.

Men gör såhär, sök på valfri advokat på Lindahl, vinge eller MSA och gör en lönekontroll på ratsit. Jämför med de som blivit advokater förra året och de som varit det i tio år.
Vad är din poäng? Att folk tjänar mer efter 10 år än när de precis börjat som nyexaminerade?

Det är det nog ingen som säger emot. Medellönen är fortfarande relevant.
Citera
2024-03-19, 22:58
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Har du någon som helst grund för dina påståenden om elektrikers inkomster i London, eller kör du med hån istället för substans?

Vad är din poäng? Att folk tjänar mer efter 10 år än när de precis börjat som nyexaminerade?

Det är det nog ingen som säger emot. Medellönen är fortfarande relevant.

Substansen är som jag påvisat 13 gånger redan att elektriker i London tjänar enorma summor pengar. Dels för att jag känner flertal själv. Jag har anlitat en elektriker två gånger och jag är införstådd i att de flesta börjar som lärlingar och tjänar pengar under sin ”utbildning”. Har inga studielån och kan arbeta svart. Det kan man inte som affärsjurist.

En av mina bästa vänner drar in över £100k om året och har gjort det senaste 10 åren. Det betyder såklart inte att alla elektriker är driftiga, knyter kontakter och arbetar så mycket de bara kan.

Nu är du tyvärr så pass pantad att du ska tjafsa om allt möjligt irrelevant.

Nej medellönen säger inte ett skit då du inte kan blanda äpplen och päron. Det är som att jämföra vad män tjänar jämfört med kvinnor och sen säga att det finns ett lönegap baserat på sexism 🤦🏻‍♂️
Citera
2024-03-19, 23:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Substansen är som jag påvisat 13 gånger redan att elektriker i London tjänar enorma summor pengar. Dels för att jag känner flertal själv. Jag har anlitat en elektriker två gånger och jag är införstådd i att de flesta börjar som lärlingar och tjänar pengar under sin ”utbildning”. Har inga studielån och kan arbeta svart. Det kan man inte som affärsjurist.

En av mina bästa vänner drar in över £100k om året och har gjort det senaste 10 åren. Det betyder såklart inte att alla elektriker är driftiga, knyter kontakter och arbetar så mycket de bara kan.
Jo, snacka går ju. Vem som helst kan skriva vad som helst på Flashback, det är inget ovanligt. Men har du något som stödjer det du säger?

Citat:
Nu är du tyvärr så pass pantad att du ska tjafsa om allt möjligt irrelevant.

Nej medellönen säger inte ett skit då du inte kan blanda äpplen och päron. Det är som att jämföra vad män tjänar jämfört med kvinnor och sen säga att det finns ett lönegap baserat på sexism 🤦🏻‍♂️
Nu talar vi om medellönen inom ett specifikt yrke. Om du tror att de två är jämförbara så har du tyvärr inte mycket förståelse för statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in