2024-03-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Juristprogrammet är 4,5 år, inte 7 år, så du måste ha läst annat också.

Om du tjänar 34500 som färdig advokat så har du klantat till karriären på något sätt. Medellönen för advokater är 57 900 kronor i månaden.
(https://www.scb.se/lonestatistik/advokat/)

EDIT: Hmm, du blev enligt egen utsago klar med din utbildning tidigast för tre månader sen:
(FB) Bli gravid i slutet av utbildning

Det krävs minst tre års erfarenhet innan man kan ansöka om att bli advokat. En sedvanlig Flashbacklögn, med andra ord.

Eller du kanske menade att du är typ sekreterare på advokatbyrå?

Jurist på advokatbyrå inom immaterialrätt. Nyexaminerad.
Citera
2024-03-18, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Det är riktigt vidrigt att man i Sverige ska betala dagis för andra föräldrar. Jag vill personligen inte ha barn så kommer inte nyttja det.

Hur mycket av skatten går egentligen till dagis?

Om du inte har pensionssparat själv är det framtida pensionssparare(de som är barn nu) som kommer att betala din pension i framtiden…
Citera
2024-03-18, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Jurist på advokatbyrå inom immaterialrätt. Nyexaminerad.

Är väl ingen topplön precis: Men frågan om hur det kommer se ut om några år.

Sen låter 7års studier lite lång tid, har du forskat eller hade du helt enkelt svårt för dig under utbildningen?

Som nyexad Jurist så tillför du inte mycket till firman, men om du visar framfötterna och kan bidra så kommer din lön öka fort, om inte kanske du skulle ha funderat på en annan karriär.
Citera
2024-03-18, 11:00
Medlem
FreddyKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimmbo2
Tillåt mig att hånskratta åt dina påståenden. Vilken jävla idiot som helst kan bli mellanchef om de bara slickar tillräckligt mycket röv. Det är bara att valla folk mellan jobb och ha utvecklingssamtal hela jävla tiden. En elektriker behöver faktiskt kunna något som är svårt att lära sig, annars hade ju alla blivit elektriker då lönen tydligen är så jävla bra ^^
Garanterat att din högsta utbildning är gymnasium, du klarar säkert av att bli mellanchef på en el-firma, den som tvinnar kablar snabbast får ett sånt jobb.
På ett företag som är lite mer kvalificerat så krävs det en viss förståelse för omvärlden (alltså mer än Bajens matcher), men du förstår inte det eftersom du aldrig varit i en sån miljö.
Citera
2024-03-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Enbart överläkare tjänar 75-90k vilket är en liten andel av läkarkåren. Ingångslön för läkare är cirka 30 000 och det tar cirka 7 år innan man kommer över 50 000. Nej, det är inte folk som fortfarande "utbildar sig", utan läkare som arbetar men som måste gå AT. AT är jobb med lite lägre ansvar och hög produktivitet, men inte i någon egentlig mening utbildning.

Varför är det sinnessjukt? Läkare i Schweiz tjänar samma och har bättre vård än här. Det är en marknadsmässig lön, andra länder med offentligt styrt vård pressar ned den artificiellt vilket är del i vad som leder till låg produktivitet.
Ok, de bekanta jag har som är läkare tjänar i vart fall långt över 50 och visst de har några år i tjänst men är absolut inte överläkare eller liknande och är strax under 40 år. Bor i liten stad och hoppat runt mellan landsting och privat lite från och till.

Lever man på skattemedel så anser jag att man får leva därefter. Har inga problem alls med att en läkare har privatklinik och plockar ut 500k/mån.
Citera
2024-03-18, 19:40
Medlem
anon42s avatar

Jobbar privat, förutsättningarna är lite andra där.. Anställd på deltid med timersättning utöver den fasta lönen och sen arbetar jag mycket OB-timmar.
Anledningen till att medianen är så låg är att det omsätts mycket ung, inkompetent personal av utländsk börd. Ingångslönen är därför låg. När man är duktig på sitt jobb, engagerad, tar ansvar, är arbetsvillig, blir kompis med cheferna och är lojal mot företaget så har man ett bra förhandlingsläge.
Senast redigerad av anon42 2024-03-18 kl. 19:42.
Citera
2024-03-18, 19:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon42

Jobbar privat, förutsättningarna är lite andra där.. Anställd på deltid med timersättning utöver den fasta lönen och sen arbetar jag mycket OB-timmar.
Anledningen till att medianen är så låg är att det omsätts mycket ung, inkompetent personal av utländsk börd. Ingångslönen är därför låg. När man är duktig på sitt jobb, engagerad, tar ansvar, är arbetsvillig, blir kompis med cheferna och är lojal mot företaget så har man ett bra förhandlingsläge.
Arbetsförmedlingen har lite bredare statistik, där de täcker samtliga undersköterskor, dock uppdelade på två kategorier:
"Den viktade genomsnittslönen för alla yrken inom yrkesområdet är 30 300 kr. För det lägst betalda yrket inom yrkesområdet tjänar 10% av de anställda mindre än 26 100 kr. För det högst betalda yrket inom yrkesområdet tjänar 10% av de anställda mer än 35 000 kr."
(https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/yrken-och-framtid/hitta-yrken/yrkesgrupper/1420)

"Den viktade genomsnittslönen för alla yrken inom yrkesområdet är 30 700 kr. För det lägst betalda yrket inom yrkesområdet tjänar 10% av de anställda mindre än 25 600 kr. För det högst betalda yrket inom yrkesområdet tjänar 10% av de anställda mer än 36 200 kr."
(https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/yrken-och-framtid/hitta-yrken/yrkesgrupper/1440)

Att det är hög omsättning på undersköterskor är säkert sant, men med tanke på att gränsen för att tillhöra de högst betalde tio procenten ligger på 35 000 respektive 36 200 kronor, så är en lön över 40K något synnerligen ovanligt.

Det du skrev om ingenjören som slitit sig fram till 33K framstår som extremt osannolikt. Oavsett vilket så är ingenjörer i allmänhet markant bättre betalda än undersköterskor.
Citera
2024-03-19, 16:20
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Juristprogrammet är 4,5 år, inte 7 år, så du måste ha läst annat också.

Om du tjänar 34500 som färdig advokat så har du klantat till karriären på något sätt. Medellönen för advokater är 57 900 kronor i månaden.
(https://www.scb.se/lonestatistik/advokat/)

EDIT: Hmm, du blev enligt egen utsago klar med din utbildning tidigast för tre månader sen:
(FB) Bli gravid i slutet av utbildning

Det krävs minst tre års erfarenhet innan man kan ansöka om att bli advokat. En sedvanlig Flashbacklögn, med andra ord.

Eller du kanske menade att du är typ sekreterare på advokatbyrå?

Nej men titta. En idiot som inte förstår att medellönen för advokater inte avser samtliga advokater som precis anslutits.

Snark. Samtliga inlägg från vederbörande kan ni arkivera.

Känner många advokater i Sverige som inte tjänar 57,900 och många av dem är på top 4 firmor.
Citera
2024-03-19, 16:22
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har du vaknat till ur din dröm.

Att du gillar att leva på andra och att det finns stors möjligheter att tjäna pengar olagligt eller i en gråzon, säger inte emot det jag skrivit.

Normalt har en akademiker en lägre lön när man kommer ut som nyexad jämfört med de som valt en karriär där man arbetar med händerna. Sen brukar man komma ifatt och gå om i lön för att vid slutet av sitt yrkesliv ha tjänat in mer pengar totalt sett.

Sen att det går att tjäna stora pengar i andra länder och vissa branscher visst, men inte som nåt generellt.

Att du anser dig lyckats är väl bra och din kompis i Stockholm verkar ha dragit en nitlott, relativt låg lön efter en lång utbildning i en dyr omgivning. Men så ser inte livet ut för alla i Sverige, som Jurist, ingenjör eller läkare så har man en OK lön och lan leva rätt bekvämt framför allt om man väljer bort Stockholm.

Du påstår att akademiker har låg ingångslön i NY och London. Du har ingen aning om vad du snackar om.

Poängen är att akademiker har i svenska mått MYCKET högre löner än i Sverige och MYCKET lägre skatt.

Och att elektriker i London tjänar sjuka pengar och har noll studie-lån.
Citera
2024-03-19, 16:44
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jo Hamilton dök upp och påpekade att I USA och UK går alla nyexade akademiker in på miljonlöner , men elektriker tjänade mångdubbelt, sen en massa tjafs om svartjobb och dyligt.

Men du har rätt, Sverige har en dålig utbildningspremie. Men inte helt nattsvart jag var väl själv rätt besviken när jag tog ut min examen för snart 30år sen efter att pluggat totalt 4år varav 2 som tjänstledig med studiemedel, och fick börja jobba med samma lön som mina gamla kollegor.
Men det tog ett par år att gå ifrån och ca. 10år senare hade jag dubbla lönen och legat kvar där då jag inte vill ta personalansvar.
Vilket gör att man kan bo bra, äta gott och man kan investera en del inför framtiden.

Jag är en av dem som hade möjlighet att flytta permanent eller tidvis för att få bra betalt, framför allt Kina runt 2010 då blev jag erbjuden en livsinkomst för att ta ett 4års kontrakt i Chaghai, men jag avstod.

Men samtidigt blir man lite besviken på dessa nyexade som tror de skall få en hög lön direkt, tar minst några år i de flesta yrken innan du blir lönsam för arbetsgivaren om du har ett lite mer avancerat jobb.
Som gatsopare eller diskare blir du lönsam efter en timmes introduktion.

De senaste tio aren verkar du tappat formagan att ta in skrift.

Jag skrev att affarsjurister borjar pa en svensk miljon i London, och i Sverige tjanar dem inte ett skit. Alla ni som kanner affarsjurister pa da basta byraerna i Stockholm vet att de lever pay check to paycheck (savida deras foraldrar inte kopt en lagenhet i innerstan och de lever gratis).

Nej alla akademiker gar inte in pa en miljon i London. Men jag kanner ingen Executive Assistant / plannerings-nisse i Sverige som tjanar £60k om aret (800,000 SEK). Men i London ar det ratt vanligt (50k bas och 10k bonus) for de flesta pa storre fonder och investmentbolag. Kan inte tanka mig att en analyst i sthlm tjanar 800k om aret.

Aven massa dravel i traden om snittloner. Ni kan inte titta pa en snittlon for advokater da lonerna inte avspeglar huruvida da ar anstallda eller partners, om de arbetar inom corporate eller med tramsig familjeratt osv. En elektriker som arbetat i 10 ar tjanar inte miljoner mer an en elektriker som arbetat i ett ar. Men en partner som arbetat i tio ar kan enkelt tjana 10mkr om aret medans hans associate som ocksa ar advokat tjanar 500k SEK om aret.
Citera
2024-03-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
De senaste tio aren verkar du tappat formagan att ta in skrift.

Jag skrev att affarsjurister borjar pa en svensk miljon i London, och i Sverige tjanar dem inte ett skit. Alla ni som kanner affarsjurister pa da basta byraerna i Stockholm vet att de lever pay check to paycheck (savida deras foraldrar inte kopt en lagenhet i innerstan och de lever gratis).

Nej alla akademiker gar inte in pa en miljon i London. Men jag kanner ingen Executive Assistant / plannerings-nisse i Sverige som tjanar £60k om aret (800,000 SEK). Men i London ar det ratt vanligt (50k bas och 10k bonus) for de flesta pa storre fonder och investmentbolag. Kan inte tanka mig att en analyst i sthlm tjanar 800k om aret.

Aven massa dravel i traden om snittloner. Ni kan inte titta pa en snittlon for advokater da lonerna inte avspeglar huruvida da ar anstallda eller partners, om de arbetar inom corporate eller med tramsig familjeratt osv. En elektriker som arbetat i 10 ar tjanar inte miljoner mer an en elektriker som arbetat i ett ar. Men en partner som arbetat i tio ar kan enkelt tjana 10mkr om aret medans hans associate som ocksa ar advokat tjanar 500k SEK om aret.
Av ren nyfikenhet, hur skiljer arbetstid/krav/anställningstrygghet mellan firmorna i London/NY vs de svenska? tänker då lönen är mycket högre så följer även annat med kanske?

En annan fundering, hur "lätt" är det att bli jurist från vettigt Uni i tex USA kontra att bli jurist i Sverige. Tänker då på kostnader, lån, intagning osv...
Citera
2024-03-19, 17:16
Avstängd
Du fick ju din utbildning gratis, det får man inte i så många länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in