Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Jo Hamilton dök upp och påpekade att I USA och UK går alla nyexade akademiker in på miljonlöner , men elektriker tjänade mångdubbelt, sen en massa tjafs om svartjobb och dyligt.
Men du har rätt, Sverige har en dålig utbildningspremie. Men inte helt nattsvart jag var väl själv rätt besviken när jag tog ut min examen för snart 30år sen efter att pluggat totalt 4år varav 2 som tjänstledig med studiemedel, och fick börja jobba med samma lön som mina gamla kollegor.
Men det tog ett par år att gå ifrån och ca. 10år senare hade jag dubbla lönen och legat kvar där då jag inte vill ta personalansvar.
Vilket gör att man kan bo bra, äta gott och man kan investera en del inför framtiden.
Jag är en av dem som hade möjlighet att flytta permanent eller tidvis för att få bra betalt, framför allt Kina runt 2010 då blev jag erbjuden en livsinkomst för att ta ett 4års kontrakt i Chaghai, men jag avstod.
Men samtidigt blir man lite besviken på dessa nyexade som tror de skall få en hög lön direkt, tar minst några år i de flesta yrken innan du blir lönsam för arbetsgivaren om du har ett lite mer avancerat jobb.
Som gatsopare eller diskare blir du lönsam efter en timmes introduktion.
De senaste tio aren verkar du tappat formagan att ta in skrift.
Jag skrev att affarsjurister borjar pa en svensk miljon i London, och i Sverige tjanar dem inte ett skit. Alla ni som kanner affarsjurister pa da basta byraerna i Stockholm vet att de lever pay check to paycheck (savida deras foraldrar inte kopt en lagenhet i innerstan och de lever gratis).
Nej alla akademiker gar inte in pa en miljon i London. Men jag kanner ingen Executive Assistant / plannerings-nisse i Sverige som tjanar £60k om aret (800,000 SEK). Men i London ar det ratt vanligt (50k bas och 10k bonus) for de flesta pa storre fonder och investmentbolag. Kan inte tanka mig att en analyst i sthlm tjanar 800k om aret.
Aven massa dravel i traden om snittloner. Ni kan inte titta pa en snittlon for advokater da lonerna inte avspeglar huruvida da ar anstallda eller partners, om de arbetar inom corporate eller med tramsig familjeratt osv. En elektriker som arbetat i 10 ar tjanar inte miljoner mer an en elektriker som arbetat i ett ar. Men en partner som arbetat i tio ar kan enkelt tjana 10mkr om aret medans hans associate som ocksa ar advokat tjanar 500k SEK om aret.