2024-03-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backad
Dom med if diagnos som jag vet om kan man se och höra att något är lite knas, men med MGM så har iallafall inte jag märkt något och mött honom många gånger! Brukar dock inte ha djupa konversationer...

Om någon har lindrig IF kan man ibland tro att de är ”normala”.
Citera
2024-03-19, 19:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag märker att du blir upprörd nu. Det är just sånna här svårigheter att reglera humör som gör att ADHD-personer kan ta till våld och begå mord.

Maja blev kanske ett offer för just den här typen av farlig autism eller damp.
Personen kan mycket väl ha NPF av något slag -- dina inlägg är lika okunniga och infantila oavsett.
Det handlade inte om vad personen har utan om den okunskap du har.

Citat:
Ursprungligen postat av afrofobiker56
Så här blir det då man börjar benämna efterblivna/ utvecklingsstörda som funktionsvarierade och NPF.
Det var enklare förr då man inte krånglade till saker på detta sätt.
På samma sätt har det ju blivit med negrer som nu ska benämnas mörkhyade, vilket kan araber och sydeuroperer är.
Det blir för svårt för dig att allt inte är ett och samma och kan sammanfattas i ett ord.
Jag förstår vad du menar -- vilken särskola gick du själv i ?
Din diagnos behöver jag ju inte fråga efter -- den visar du ju tydligt prov på.
Citera
2024-03-19, 19:48
Medlem
Regeringsbildares avatar
Både BO, MGM och Pojkvännen ser ut att vara särbarn. Är det vanligt att de har ihjäl varandra på detta vis? De brukar oftast vara rätt snälla men intetsägande. Men MGM kan ju vara något mer "funktionell" så han klarar av en dylik bedrift.
Citera
2024-03-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Om någon har lindrig IF kan man ibland tro att de är ”normala”.

Sant. Det är stor skillnad på lindrig intellektuell funktionsnedsättning och svår.
Citera
2024-03-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Personen kan mycket väl ha NPF av något slag -- dina inlägg är lika okunniga och infantila oavsett.
Det handlade inte om vad personen har utan om den okunskap du har.

Det blir för svårt för dig att allt inte är ett och samma och kan sammanfattas i ett ord.
Jag förstår vad du menar -- vilken särskola gick du själv i ?
Din diagnos behöver jag ju inte fråga efter -- den visar du ju tydligt prov på.

Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Både BO, MGM och Pojkvännen ser ut att vara särbarn. Är det vanligt att de har ihjäl varandra på detta vis? De brukar oftast vara rätt snälla men intetsägande. Men MGM kan ju vara något mer "funktionell" så han klarar av en dylik bedrift.

Är det inte en ganska hög mordfrekvens bland just autister/aspberger?

Om man jämför alla npf diagnoser med psykiska personlighetsstörningar då är min gissning att bara psykopater mördar statistiskt fler än autister. Autister lär vara ohotade tvåor.
Citera
2024-03-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Antagligen mixar man snart vuxna med små barn av ekonomiska, politiska och pk-skäl, det gör man i skolor för normala barn och "vuxna".

Jag tänker att mognadsgraden skiljer sig bland eleverna i den aktuella klassen trots att det i stort bör finnas underlag för att fylla klasser med hel- eller halvidioter av samma kaliber.

Är det ställt utom rimligt tvivel att Maja var på en tioårings nivå mentalt sett, och gällde det alla aspekter?
På särskolan nivågrupperas eleverna. De som har förmåga att någorlunda utföra självständigt arbete kan ju gå yrkesinriktat som hotell o restaurang eller fordonsprogrammet men under 4 år. De som har lägre kapacitet typ de med downs går i egen klass.
Citera
2024-03-19, 19:59
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virozxd
Jag har tänkt skriva det innan här, Jag känner inte Maja så men kan säga att jag är rätt säker på att 10-åring är överdrivet. Skulle kanske säga 13-15 då hon kanske har sämre uppfattning av det mesta men ändå "hänger med". Har själv hört henne säga ord eller använda sig av fraser eller göra saker som ingen tioåring ens hade vetat vad eller fattat. Så tioåring - not so much. Definitivt inte 18 men känns verkligen mer som tidig tonår på eleverna i den klassen. Dåliga filter också?.

Okej, ja det låter som att "10-årings nivå" är lite väl grovt tilltaget i sådana fall. Frågan är väl dock hur många år man bör "dra av" när det kommer till MGM, eller om hans tillkortakommanden tar sig andra uttryck.
Citera
2024-03-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzysizzy
Såg att MGMs syster delat efterlysningen på fb och är vän med både Maja och hennes syster.
På MGMs mammas Instagram får man se hela familjen. Läskigt att pappan har sitt förflutna och se en sån ung tjej bredvid.
Hon har tagit bort alla bilder nu , har du skärmdump?
Citera
2024-03-19, 20:05
Medlem
Vilken väg tror ni att de tog?

- Söderut från skolan, ner till perrongen. Sedan österut mot fyndplatsen

eller

- Österut till ICA och ICA:s parkering och sedan söderut till fyndplatsen
Citera
2024-03-19, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Smaklöst av Expressen att ha en flinande intervjuad kvinna på bild bredvid bilden på offret.

https://www.expressen.se/
Jättemärkligt
Ger intrycket att båda dött
Citera
2024-03-19, 20:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenomen
Är det inte en ganska hög mordfrekvens bland just autister/aspberger?
Nej, det är det inte. Det finns en liten överrisk - men det är något annat än det du påstår.

Citat:
Om man jämför alla npf diagnoser med psykiska personlighetsstörningar då är min gissning att bara psykopater mördar statistiskt fler än autister. Autister lär vara ohotade tvåor.
Hur kan du dra den slutsatsen överhuvudtaget?
Har du någon som helst statistik som stöder dina fördomar?

Psykopatibedömning brukar för övrigt inte finnas innan en person begått ett grovt brott. Det är ingen diagnos på det sättet - utan en beskrivning av en personlighet.
En personlighetsstörning är inte heller en diagnos.
Citera
2024-03-19, 20:16
Medlem
Man är bra nyfiken på motivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här