• 1
  • 2
2024-03-19, 16:08
Medlem
Jag har noterat och tar aktiv avstånd av att vilja bli betraktad som en typisk gamer. En som sitter med hörlurar och spelar Fortnite på min Xbox, nä fy fan säger jag.

Förr ansågs ju de som höll på med Commodore och Super Nintendo något väldigt avvikande beteende för att de prioriterade att sitta inne på vårkanten och spela än att åka pulka.

Det "problem" jag har noterat är att en stor grupp av 80-talister har idag egna barn och de anses ju vara socialt att sitta inne i varma sommardagar och lanar med sina barn. En sådan typisk akademisk familj där pappan knappt vet hur man klyver ved och anlitar en hantverkare för att sätta upp en tavla ( ja det finns sådana som gör det).

Sedan har vi dessa lönnfeta nördarna som höver ut sig att se gejmar med sina barn och vill koppla det som ett umgänge i samma utsträckning som att man har varit ute på Leos lekland eller för den delen åkt pulka, grillat korv framför en brasa och pimplat ute vid sjön.

Är gamers ett avvikande beteende? Jag tror man måste urskilja på att man har en familjetimme och spelar brädspel och att man sitter isolerade framför två skärmar och spelar Fortnite.
Citera
2024-03-19, 16:16
Medlem
Avvikande beteende i vilket avseende?

Det är ju inte avvikande i den bemärkningen att det är ovanligt eller socialt tabubelagt. Det stadiet är förbi.

Däremot avviker det ju naturligtvis mot rätt många delar av den inneboende mänskliga naturen att sätta sig framför en skärm i 11 timmar och slåss mot glorifierade ettor och nollor.
Citera
2024-03-19, 16:37
Avstängd
Det är väl inget avvikande att ha en hobby?

Men sitter man och spelar är finnig, socialt handikappad och bor i mammas källare så ja då klassas det som ett avvikande beteende i alla sammanhang förutom när du träffar likasinnade.
Citera
2024-03-19, 16:43
Medlem
Alla typer av folk spelar idag, mest som konsol har blivit mer utbrett hos folket. Fan så mycket bättre än att kolla på netlfix.
Citera
2024-03-19, 16:45
Medlem
Nej, tvärtom. I dagens våldsamma värld undviker folk att gå ut ty man kan bli rånad, våldtagen och mördad. Jag uppmuntrar folk att hålla sig inne om de bor i områden där våld förekommer. Alternativet är att flytta. Har bott i radhus/villaområden fullt med barn och de flesta håller sig inomhus numera. Det är dock verkligen inte bra för hälsan att sitta inomhus hela dagarna. Mitt råd är att se till att öppna fönstret så att du hela tiden får in frisk luft. Det ska vara ett fönster där inbrottstjuvar inte kan ta sig in så lätt.
Citera
2024-03-19, 17:08
Medlem
thebyebyemans avatar
Ibland önskar man att man kunde spola tillbaks bandet några år när man satt med polarna och spelade, fyfan vilka tider, lätt bästa tiden i livet hittills.
Citera
2024-03-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Det är väl inget avvikande att ha en hobby?

Men sitter man och spelar är finnig, socialt handikappad och bor i mammas källare så ja då klassas det som ett avvikande beteende i alla sammanhang förutom när du träffar likasinnade.
Sedan dessa argument som " jag har vänner på nätet!" som de aldrig har träffat irl. Lite sådär Molgan vänner (spöket från Alfons Åberg)
Citera
2024-03-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MY-SOUL-IS-ON-FIRE
Nej, tvärtom. I dagens våldsamma värld undviker folk att gå ut ty man kan bli rånad, våldtagen och mördad. Jag uppmuntrar folk att hålla sig inne om de bor i områden där våld förekommer. Alternativet är att flytta. Har bott i radhus/villaområden fullt med barn och de flesta håller sig inomhus numera. Det är dock verkligen inte bra för hälsan att sitta inomhus hela dagarna. Mitt råd är att se till att öppna fönstret så att du hela tiden får in frisk luft. Det ska vara ett fönster där inbrottstjuvar inte kan ta sig in så lätt.

En tanke som slog mig är att om man bor i en hyresrätt i Fisksätra eller Farsta och har en unge på 7-år. Vägar man släppa den lös i samhället eller vid lekparken utan att det händer något om barnet är etnisk Svensk och blond?
Citera
2024-03-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebyebyeman
Ibland önskar man att man kunde spola tillbaks bandet några år när man satt med polarna och spelade, fyfan vilka tider, lätt bästa tiden i livet hittills.

Det kan jag hålla med om men beror på vilka spel man spelade. Minns det var en stor grej att se någon spela tex Zelda till Super Nintendo och skulle föreslå var man skulle göra.
Citera
2024-03-19, 17:52
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag har noterat och tar aktiv avstånd av att vilja bli betraktad som en typisk gamer. En som sitter med hörlurar och spelar Fortnite på min Xbox, nä fy fan säger jag.

En "typisk gamer" säger du. Innebär detta att du ändå ser dig själv som en gamer?
Citera
2024-03-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
En "typisk gamer" säger du. Innebär detta att du ändå ser dig själv som en gamer?
Nej för jag spelar kanske max 1 timme i veckan.
Citera
2024-03-19, 19:04
Medlem
När tusan har det räknats som avvikande? På 80-talet i Åmål typ?

Visst om man lever hela sitt liv framför datorn i något rollspel är det avvikande, annars har väl killar gått hem och spelat CS efter hockeyträningen i 25 år…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in