2024-03-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillaflickanPK
Sami Abu Salem är en palestinsk journalist i Gaza som på sitt X-konto bland annat har spridit Hamaspropaganda om att Israel har bombat ett sjukhus. Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent på Sveriges Radio, beskriver honom som deras ”mångårige medarbetare” och säger att han är ”opartisk” i sin rapportering.
I dagens eko i SR berättar han om en fembarnsfar, som mist hela sin familj i ett bombangrepp från Israel. (När jag lyssnade för en timme sedan, påstod han att han varit gripen av Hamas 14 gånger - nu tydligen struket).
Hur trovärdigt är detta? Är det rimligt att SR vidarebefordrar ”medarbetarens” uppgifter utan rimlig källkontroll?
https://sverigesradio.se/avsnitt/2346960 ( vid ca 2.44 min)
En sanning när det gäller krig myntades redan 1917 av Hiram Johnson. ”Krigets första offer är sanningen”. Sant då och sant nu.
Det vi får se och höra är troligen sant, men vi ser bara en skärva av händelserna. Men det är inte alltid möjligt för oss att foga samman skärvorna till en full bild.
Citera
2024-03-19, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det var inte vad som framgick i TS, snarare så stod det ju faktiskt att han var i Gaza. Det var utifrån det jag kommenterade.

Problemet är ju att alla ”journalister” i Gaza blir skjutna om dem rapporterar fel, för att sen bli propaganda mot Israel.

” SVT journalist skjuten av Israel”

Enligt uppgifter av bla bla bla.

För att sen 10 dagar senare rätta den. Men då är det fortfarande nya rubriker som överskuggar.

SVT har vart att vara peopagandister istället för att ge fakta.
Citera
2024-03-19, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Problemet är ju att alla ”journalister” i Gaza blir skjutna om dem rapporterar fel, för att sen bli propaganda mot Israel.
.

Var det inte mer eller mindre kärnan i vad jag skrev? Jag skrev förvisso inte att de blir skjutna, men om de bara får tillgång till information från Hamas-kontrollerade källor så kan det ju kvitta - vad skall de då annars rapportera från Gaza? Det är ju inte bättre av att de sitter och fantiserar ihop något på egen hand iaf.
Citera
2024-03-19, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det var inte vad som framgick i TS, snarare så stod det ju faktiskt att han var i Gaza. Det var utifrån det jag kommenterade.

Sami Abu Salem och Smair Abu Eid är två olika personer. Den ena jobbar för SR, den andra för SvT.
Det är lätt att förväxla dem på namnet. TS skrev om den förra, jag påpekade att den senare också var en lydig megafon för Hamas.
Citera
2024-03-19, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillaflickanPK
Sami Abu Salem är en palestinsk journalist i Gaza som på sitt X-konto bland annat har spridit Hamaspropaganda om att Israel har bombat ett sjukhus. Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent på Sveriges Radio, beskriver honom som deras ”mångårige medarbetare” och säger att han är ”opartisk” i sin rapportering.
I dagens eko i SR berättar han om en fembarnsfar, som mist hela sin familj i ett bombangrepp från Israel. (När jag lyssnade för en timme sedan, påstod han att han varit gripen av Hamas 14 gånger - nu tydligen struket).
Hur trovärdigt är detta? Är det rimligt att SR vidarebefordrar ”medarbetarens” uppgifter utan rimlig källkontroll?
https://sverigesradio.se/avsnitt/2346960 ( vid ca 2.44 min)

Klart att man inte kan lita på dom!
Dom e kapabla till att spränga sjukhuset själva bara för att sedan skylla på israelerna!
Så jobbar dom.
Citera
2024-03-19, 12:22
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är lätt att förväxla dem på namnet. TS skrev om den förra, jag påpekade att den senare också var en lydig megafon för Hamas.
Å andra sidan så räcker det med att personen heter något arabiskt/muslimskt - så vet du redan vilken sida den ogenerat kommer rapa propagandalögner från...

Sedan när det är SR/SVT som rapporterar - betänk att de envisades ganska länge med att benämna terrorister från Islamiska Staten för "IS-aktivister" medans i princip all annan media benämnde dem med det rättmätiga IS-terrorister.
Senast redigerad av frange 2024-03-19 kl. 12:29.
Citera
2024-03-19, 13:35
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Nu är det ju så att Samir Abu Eid inte försökter ta sig in i Gaza, utan väljer att sköta ALL sin rapportering från Israel. Trots det tycks hans enda informationskälla vara Hamas.

Andra mediahus tycks ha bättre källor:
https://www.france24.com/en/video/20...n-black-market

Är det Hamas som tjänar pengar på att ta ockerpriser på hjälpmaten?
Inhumant vem det än är att utnyttja bristen.

Annars har det ofta varit matbrist i Gaza de senaste 20 åren...
https://unicef.se/amne/gaza/alla/2

Så jävligt konstigt att svenskar frivilligt flyttar dit.

Värst var det strax efter attacken?
https://www.france24.com/en/video/20...shifa-hospital
"UN says starvation imminent in Gaza as Israel continues to search Al Shifa hospital
Issued on: 17/11/2023"
Citera
2024-03-19, 14:02
Medlem
gofigurs avatar
Sveriges Radios medarbetare i Gaza, journalisten och tolken Sami Abu Salem, berättade sent i natt för vår korrespondent Cecilia Uddén hur han försöker försäkra sina fyra barn om att de inte ska vara rädda. – Jag försöker säga åt dem att vi är säkra här, bomberna är långt borta, men jag jag ser på dem att de tänker: han ljuger.

https://petterssonsblogg.se/2021/05/...or-jag-ljuger/

Historien upprepar sig...
Citera
2024-03-19, 14:31
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Å andra sidan så räcker det med att personen heter något arabiskt/muslimskt - så vet du redan vilken sida den ogenerat kommer rapa propagandalögner från...

Sedan när det är SR/SVT som rapporterar - betänk att de envisades ganska länge med att benämna terrorister från Islamiska Staten för "IS-aktivister" medans i princip all annan media benämnde dem med det rättmätiga IS-terrorister.

This.

Man behöver inte ens se eller höra bevis på deras rapportering för att veta hur det låter, det är 100% solklart bara man ser namnen.

Som Golda Meir sade en gång:

“When peace comes we will perhaps in time be able to forgive the Arabs for killing our sons, but it will be harder for us to forgive them for having forced us to kill their sons. Peace will come when the Arabs will love their children more than they hate us.”
Citera
2024-03-19, 14:34
Medlem
Kiddieoxos avatar
SVT behöver en total reset om det ska finnas public service i framtiden.
Avskeda alla.
Citera
2024-03-19, 15:37
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Väldigt ensidigt det här med lagar. Palestinska soldaterna verkar inte ens bära uniformer. Då har man inga rättigheter. Sedan är det Hamas huvudtaktik att skapa civila skador. Det är så de vill vinna mediekampen. Så man medvetet gömmer soldater och vapen på sjukhus och bland civila i hopp om att civila ska skadas. Vilken man naturligtvis inte får enligt den "internationell lag" du talar om. Inga vill att "civila" palestiner dör mer än vad palestinierna själva vill. Och "journalisterna" på plats där är palestinska aktivister själva. Precis som med "FN anställda" som också är palestinaaktivister. Så från dem får man en kraftig slagsida i rapporteringen.

De flesta bär nog någon form av uniform. Sen tillhör de en motståndsrörelse/guerilla och inte en reguljär armé. Det tillägget i Genevé konventionen säger ungefär att man har rätt att göra motstånd mot en ockupations makt med alla medel, även väpnad kamp. Står nog inte mer specifikt.

Oftast så är det Israel som överdriver bilden av Hamas inflytande på t.e.x. sjukhus. Vad spelar det för roll om några anställda har anknytning till Gazas största parti? Eller så ljuger IDF om underjordiska baser.

Jo, Israel är ökänt för att mörda journalister, både från al-Jazeera och Amnesty.
Citera
2024-03-19, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
De flesta bär nog någon form av uniform. Sen tillhör de en motståndsrörelse/guerilla och inte en reguljär armé. Det tillägget i Genevé konventionen säger ungefär att man har rätt att göra motstånd mot en ockupations makt med alla medel, även väpnad kamp. Står nog inte mer specifikt.

Fint. Väpnad kamp, motståndsrörelse, gerilla. Vi kör på det!

Fast Gaza var inte ockuperat. Det styrdes av Hamas. Var var den väpnade kampen då?
Och om dom inte tyckte att det var värt att strida mot Hamas så sympatiserade dom väl med Hamas, eller åtminstone tolererade dem.
Man lät alltså Hamas starta ett krig mot sin granne därför att man inte ville göra motstånd, bilda gerilla, köra väpnad kamp. Man kanske till och med stödde Hamas terror mot sitt grannland? Vilket ansvar har de som idag förespråkar "väpnad kamp" för att kriget ens uppstod?
(PS! Jag förstår förstås att palestinierna har det svårt i Gaza idag. Väldigt svårt. Men man var tydligen inte villig att kämpa mot diktaturen som förorsakade eländet; alltså Hamas. Ungefär som tyskarna inte bekämpade Hitler innan kriget var ett faktum.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in