Citat:
Ursprungligen postat av
blavinge
Varje år dödas kvinnor av män de levt med och älskat.
Det är mammor, systrar och döttrar där en man tagit sig rätten att bestämma att de inte längre ska få finnas.
Och det dödliga våldet mot kvinnor bara fortsätter.
Detta trots upprepade löften från politiker om att stoppa mäns våld mot kvinnor.
Så är det, men just när det gäller gärningsmannen i Lotta-fallet, så såg han ut som en vandrande varningsskylt. Och Lotta visste vad han var för sort när hon gav sig in med honom. Hon visste att han precis blivit frisläppt efter ett långt fängelsestraff för mord och misshandel. I just sådana fall tycker jag faktiskt inte så synd om kvinnan. Det är betydligt mer synd om kvinnor som inte har något val, utan blir bortgifta med en man även om de känner av dåliga vibbar. Och naturligtvis unga flickor som misshandlas och sexutnyttjas av styvpappor - och i värsta fall till och med biologiska pappor - som de är tvungna att bo tillsammans med.
Men kvinnor som har möjlighet att välja vilken man de vill vara tillsammans med (eller i alla fall möjlighet att VÄLJA BORT de män som de INTE vill leva tillsammans med), måste bli lite fiffigare. Kolla upp mannen på Lexbase, där ser man om han är dömd för brott. Och om han är det, så ska man INTE tro på honom om han säger "det är så synd om mig, men jag ska aldrig göra så mer, det berodde på min taskiga barndom". Man ska hålla sig borta från kriminella - punkt.
Man kan även kolla t.ex. skulder hos kronofogden, och man kan kolla honom i Folkbokföringen, så att man ser vilken typ av bostad han har (om någon alls), och om det är sant att han inte bor med någon kvinna redan, och att han inte har barn (om han har påstått att han inte har det). Om han har ljugit om något så är det stora röda flaggor. Även sociala media ger goda hintar om vilken typ av person detta är. Vilka ämnen diskuterar han - sin egen träning, vad man bör göra med snutar och åklagare - eller miljöförstöringen? Vilka är hans vänner, vad arbetar de med, hur ser de ut - ordentliga eller slummiga?