Citat:
Ursprungligen postat av
Fantasma80
Förlåt, men du låter IQ-befriad. Dra inte alla med ADHD över en kam. Jag har diagnosen (fick den vid 44-års ålder efter en utmattning), har en lärarutbildning och ett fungerande lyckligt liv. Min funktionsnedsättning innebär att jag har många tankar i huvudet samtidigt, har lite svårt att komma tid, kan bli distraherad och tappar lätt fokus om något är tråkigt. Det är långt ifrån alla med ADHD som är impulsiva, har ”myror i brallan”, är aggressiva och saknar konsekvenstänk. Det är den stereotypa uppfattningen ni okunniga människor har. Läs på vettja, bredda dina kunskaper. 🤓
Det finns 3 olika former av ADHD och anges i tre svårighetsgrader: mild, måttlig och svår.
• Den vanligaste kallas kombinerad form. Det innebär svårigheter att fokusera och behålla sin uppmärksamhet, hantera impulser och vara överaktiv.
• Det finns också huvudsakligen ouppmärksam form. Det innebär att ha svårt att komma igång, fokusera och behålla sin uppmärksamhet, men utan att vara överaktiv. Den här formen av adhd kallas ofta add.
• En tredje form kallas hyperaktiv-impulsiv form. Då har man framför allt svårt att hantera impulser och är överaktiv. Vissa uppmärksamhetsproblem kan också förekomma. Den här formen är den minst vanliga.
Diagnosen har ingenting med intelligens att göra och kan som sagt yttra sig på väldigt olika sätt för olika individer.
Men sen kan det vara vanligt förekommande med kombinationsdiagnoser, då blir bilden en annan. Många av er förväxlar till exempel autism och intellektuell funktionsnedsättning med ADHD. Tack för ordet. 💁🏼♀️
Drar absolut inte alla över en kam, utan den erfarenheten jag har av diagnosen. Har polare som har ADHD, och nu har dom inga större problem med den i vuxen ålder, men är man 17år så kan man ha de. De är inte lätt att tygla, och missköter man sina mediciner så är de absolut inte bra, jag är ett levande bevis på att fått uppleva de.
Blivit jagad med yxa
Skoj bråkat, och fått nästan hela armen knäckt tack vare den enorma styrkan man kan ha.
Att man säger sluta flera gånger men att de inte går in som de gör hos en "vanlig" person utan den diagnosen.
Så du behöver inte bli kränkt, jag syftar på mina erfarenheter