2024-03-19, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Ja, de kan vara jobbiga och impulsstyrda. Men de flesta är inte intellektuellt funktionshindrade. Däremot kan intellektuellt funktionshindrade också ha ADHD eller liknande. Det är just godtrogenheten som är ett stort problem där, speciellt för tjejer.

Ja, som sagt de är mkt möjligt de du skriver. Det är sorgligt men samtidigt kommer de bli intressant att läsa fupen sen. Men om vi antar att hon varit med honom sen i Torsdags (vi har ju inget annat att gå på). Han är jämnårig med henne, går säkert i samma gymnasium. Kanske till och med umgås i och utanför skolan. Dom umgås under torsdagen och är i detta området där hon hittas, tar en promenad eller har varit på ICA och handlat (ICA ligger ju däromkring). Han bor i närheten, och dom kanske är på väg hem till honom, och så händer något på vägen. Och hon stryps antagligen till döds (det är ganska vanligt utomhus, när man inte har något annat att tillgå). Han släpar ner henne en bit nere i skogsdungen, och sen går hem. Kan även tänka mig att hans föräldrar har sett en förändring hos honom under dessa dagar, och att han till och med gjort vissa erkännanden, och dom larmar polisen. Tror inte att han ringt polisen. Bara spekulationer så klart, men dom är goda som något. Men vi får se, de kommer komma mer info framöver
Citera
2024-03-19, 10:38
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det har som kallast varit ca -3 på natten under helgen.

Det räcker med den kylan för att under en natt frysa ihjäl . Många timmar =sakta nedkylning till under 35 grader då det är riktig "kris" .

Har själv varit med om det . Ambulanshjälp direkt . Så det är lätt att frysa ihjäl trots några få minusgrader .
Citera
2024-03-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det räcker med den kylan för att under en natt frysa ihjäl . Många timmar =sakta nedkylning till under 35 grader då det är riktig "kris" .

Har själv varit med om det . Abulanshjälp direkt . Så det är lätt att frysa ihjäl trots några få minusgrader .

Fel klädd så kan man frysa ihjäl i plus 7 grader.
Citera
Medlem
Pojken bor i berghem
Citera
Medlem
Borås tidning visar bilder från platsen https://www.bt.se/mark/bt-pa-plats-avsparrningarna-utokas/
Citera
2024-03-19, 10:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det står att polisen inte ännu kunnat genomföra en formell identifiering. Kan hon ha blivit påkörd av tåget? Eller har de lekt någon farlig lek? Tydligen talar vi om två särskoleelever, allting kan ha hänt. Det behöver inte ha varit sex-relaterat, det vet vi inte än.

Man skulle genomföra en rättsmedicinsk undersökning på fyndplatsen, det tar väl en stund innan kroppen är på plats på en rättsläkarstation där man till exempel kan röntga tänder?
Citera
2024-03-19, 10:44
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorPetter
Fel klädd så kan man frysa ihjäl i plus 7 grader.

Jo precis.
Seriöst farligt att bli nedkyld .
Klädvalet viktigt .
Många med t-shirt som tar en kort promenad klarar sig ,men en hel natt i t-shirt i den kylan är inte något att rekommendera såvida man inte har en stor hund eller något att bära i famnen ,då kan man klara sig pga att djuret värmer en ...

Har diabetes Och när blodsockret går ner så går ens kroppstemp ner . Så när ambulansfolket hittade mig utomhus så satte de ingång hjälp på mig med värme filt och glukos i mängd ; utifrån min kroppstemp på 35 grader ....

Hade den understigit 34 grader berättade de för mig ,hade det varit riktigt illa .så jag vet om - hur viktigt det är att inte bli nedkyld .

Att ha under 35 grader innebär sluddrigt tal och förvirring just pga nedkylningen =hypotermi .

Jag hade ju även Hypoglycemi = för lågt blodsocker så det var ju inge vidare .

Men som sagt ,att bli nedkyld kan i värsta fall leda till döden om ingen hjälper dej där du befinner dej .
Senast redigerad av landbandy 2024-03-19 kl. 10:55.
Citera
Medlem
Citat:
Det står att polisen inte ännu kunnat genomföra en formell identifiering. Kan hon ha blivit påkörd av tåget? Eller har de lekt någon farlig lek? Tydligen talar vi om två särskoleelever, allting kan ha hänt. Det behöver inte ha varit sex-relaterat, det vet vi inte än.
Han är ju anhållen för mord. Kanske knuffat henne framför tåget?

Citat:
I samband med polisinsatsen i området stoppades tågtrafiken mellan Kinna och Skene under kvällen på polisens begäran.

– Det har koppling till den här situationen, säger Stefan Gustafsson.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man skulle genomföra en rättsmedicinsk undersökning på fyndplatsen, det tar väl en stund innan kroppen är på plats på en rättsläkarstation där man till exempel kan röntga tänder?
DNA används mest. Jämför med DNA man vet är hennes (föräldrar/syskon inget alternativ här), går ganska fort.
Citera
2024-03-19, 10:45
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinusCosinus
Som mamma till en dotter med intellektuell funktionsnedsättning blir jag förtvivlad när jag hör polisens hanterande av försvinnandet. Polisen borde förstå att ett sådant försvinnande inte kan hanteras utifrån den försvunnas fysiska ålder, utan den intellektuella åldern. Hade ett barn med den fysiska åldern 10 år försvunnit är jag säker på att polisen påbörjat en sökinsats direkt. Låt oss hoppas att de tar lärdom av sina misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
O du vet att polisen påbörjade sökande samma dag vilket naturligtvis bör ske med funktionsvarierade barn ? Om inte bör man inte förvara nåt överhuvudtaget jag tror dom behandlade det som en vanligt försvinnande av en tonåring vilket man inte kan se flickan som oavsett vilken ålder passet säger

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bra att du ställer frågan.

Ålder, fysik, intellekt och tid är viktiga parametrar när man använder MSO-metoden som är baserad på statistik.

Man vet hur långt en treåring kan förflytta sig på en viss tid under givna förhållanden.

Man vet också hur långt en 17-åring kan förflyttar sig under samma givna förhållanden.

Kan sjuttonåringen dessutom åka buss, tåg eller hoppa in i en bil blir sökområdet stort.

Sök utgår ifrån senast kända plats och utvidgas i takt med tid och informationsutveckling.

Är man någorlunda normalbegåvad förstår man att Maja på fyra timmar kunde befinna sig många mil från Skene till skilnad mot en treåring som för egen maskin inte kommer lika långt.

Polisen behöver information för att ha något att gå på annars famlar man i blindo.

Ju mer information Polisen har desto träffsäkrare blir slutsatsen om var den försvunne bör kunna återfinnas.
Har inte följt tråden från start mer än jag läst hon var försvunnen i tidningar, har för mig att de då sa att de inte misstänkte brott?
Har det framgått något om hon brukade vara runt på egen hand?
Hur polisen utformar sitt sök borde kanske spela in på sånt med istället för endast statistik?
En tonåring med NPF som aldrig försvinner iväg utan kommer hem i stort sett punktlig tid varje dag kan man ju tycka i alla fall att sökinsatser ska sättas igång direkt från skola -> buss->hem.

Skulle min tonåring med Autism (snart 15) inte komma hem efter skolan (Privat NPF skola) och ej svara i telefon skulle jag slå på stora trumman direkt (bortsett från försenad buss) då jag VET att hon inte bryter mönster.
Citera
2024-03-19, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somersville
Han är ju anhållen för mord. Kanske knuffat henne framför tåget?
Mord rubriceras det som tills man vet, ger mer resurser. Kanske, kanske inte är det mord. Jätteknepigt med sådana här fall.
Citera
2024-03-19, 10:47
Medlem
Vad hette Maja i efternamn? Hittar inte hennes Facebook.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in