2024-03-19, 10:24
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Det kan också visa sig att det hela är en olyckshändelse när denna jämnåriga pojke var med. Om det är en med intellektuell funktionsnedsättning så kanske denna inte tänker på att ringa 112 utan lallar hem. Pojken kanske sedan har haft ett avvikande beteende som dennes föräldrar snappat upp och ringt polisen?

Jo ,hoppas han berättar ALLT, så att det finns någon möjlighet att kunna förstå varför situationen blev som den blev...

Detta påvisar ju att de med funktionsnedsättning är SÅÅ otrygga - när inte saker och ting beteer sig som "vanligt " . När människor med onda avsikter (känslostormar osv. ) kommer i deras väg .
Så sorgligt.
Senast redigerad av landbandy 2024-03-19 kl. 10:34.
Citera
2024-03-19, 10:24
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Verkar vara ett "perfekt " ställe att utföra ett våldsbrott på ,för en ung gärningsman ,tyvärr .
Liknande de fall där "springisar" till gäng, utsätts för våld .
Typ en ynka aning in i ett skogsområde bara någon bit bort ifrån en cykelväg eller liknande . Suck
I det här läget var det enbart ett tågspår som var nära så har svårt att tro att någon som parkerar bilen vid ICA har tid att titta ner där ,när de är på väg in i affären för att handla ...hmm...

(spekulation)
Grönområdet som är runt om MM´s parkering är/har varit en kohage. Jag har sett kor där ett antal gånger på senare år, jag minns dock inte när exakt jag såg kor där sist.

Sen sluttar det lite neråt från parkeringen ner till järnvägen, dungarna och ån. Inte speciellt lätt att se något från parkeringen. Rätt så snårigt längs järnvägen också om man kollar youtube-klippet med tågresan Borås-Varberg.

Och så vitt jag vet finns det ingen stig eller någonting längs järnvägen, troligtvis bara någon bonde då och då som rör sig i hagen.
Citera
2024-03-19, 10:26
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Hon är ju adopterad skulle det hoppa ifrån föräldrarna till ett adoptivbarn tänkte du lr ?
Svarade generellt kring att föräldrar till intellektuellt funktionsnedsatta barn per automatik alltid vet bäst, har inte följt fallet och hade inte koll på att det var adoptivföräldrar. Nej, självklart blir det aningens svårare då att det går i arv.
Citera
2024-03-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Ja de är möjligt, jag har ingen erfarenhet av sånt, jag vet bara hur de kan bli med en vanlig ADHD diagnos. Dom har ju super krafter och man måste säga nej flera gånger innan dom ska fatta. De är dom kunskaperna och erfarenheterna jag har av diagnoser.
Ja, de kan vara jobbiga och impulsstyrda. Men de flesta är inte intellektuellt funktionshindrade. Däremot kan intellektuellt funktionshindrade också ha ADHD eller liknande. Det är just godtrogenheten som är ett stort problem där, speciellt för tjejer.
Citera
2024-03-19, 10:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Hon är ju adopterad skulle det hoppa ifrån föräldrarna till ett adoptivbarn tänkte du lr ?

Jag misstänker att den du citerar syftar på skribenter som anser sig veta bättre än Polisen därför att de minsann har utvecklingsstörda barn.
Citera
2024-03-19, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Råder det minsta risk för bortförande ska polisen omedelbums ut och leta. En 3-åring som är på vift är naturligtvis en prioritet alldeles oavsett. Du minns kanske 3-årige Jesper som försvann i Kungsbacka år 1997 som påträffades död i skogen. Ingen hade fört bort honom, men som ett försvarslöst barn spelar det mindre roll när man är ensam, man överlever inte flera dagar utomhus den här tiden på året. En äldre person med funktionsnedsättning ska givetvis hittas snarast möjligt den också, hon skulle inte överleva många nätter hon heller alldeles oavsett om hon förts bort eller bara fått för sig att "upptäcka världen". Man är väldigt försvarslös i en sådan situation.

Det finns alltid viss grundläggande information att hämta in och arbeta efter. Det krävs inte flera dagars väntan. Alla barn har ett rörelsemönster och beteende man kan utgå från. Närområden, tidigare besökta platser, intressen och hobbies osv. Att bara sitta på arslet och elaborera på en whiteboard i flera dagar låter inte särskilt produktivt när chansen för både återfinnande och överlevnad minskar för varje dag som går.

Intressant att du tar upp Jesper. Jag var själv med och letade efter honom och då var problemet att Polisen beordrade alla ut ur skogen så att man kunde köra med helikopter och värmekamera (ny teknik på den tiden) och då ville man inte ha några träffar på andra personer springandes i skogen. Det tog lång tid att vänta på helikoptern med värmekamera. Vi var jättemånga som ville gå till mossen (där han sedan hittades död) men fick inte då det var sagt att polisen redan sökt där. Senare fick allmänheten med hjälp av militären lov att hjälpa till att leta. Vi körde skallgång igenom hela skogen mitt i natten. Jesper hittades dagen efter av några som gick till mossen, det område som polisen redan genomsökt.

Jag har all respekt för polisens arbete men jag tror inte dem har tillräckligt med resurser och det är viktigt att i ett tidigt skede sätta in så mycket resurser som möjligt när någon saknas.
Citera
2024-03-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Grönområdet som är runt om MM´s parkering är/har varit en kohage. Jag har sett kor där ett antal gånger på senare år, jag minns dock inte när exakt jag såg kor där sist.

Sen sluttar det lite neråt från parkeringen ner till järnvägen, dungarna och ån. Inte speciellt lätt att se något från parkeringen. Rätt så snårigt längs järnvägen också om man kollar youtube-klippet med tågresan Borås-Varberg.

Och så vitt jag vet finns det ingen stig eller någonting längs järnvägen, troligtvis bara någon bonde då och då som rör sig i hagen.
Ja det är ett ganska otillgänglig område just där. Det är kuperat längs med järnvägen eftersom den går i en dalgång och här mellan järnvägen och Industrigatan finns liksom inga vägar. Antingen går man utmed spåret och vid Assbergs hållplats finns iofs en stig så man kommer till det gamla stickspåret men sen är det sly o träd bakom industrierna och en lerig åker.
Man kan ju iofs gena över ICAs parkering o krypa under gärdsgården o sedan korsa järnvägen.
Citera
2024-03-19, 10:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jasså, var det såpass kallt att en 17-åring i Majas tillstånd sannolikt skylle frysa ihjäl, vilka belägg finns för detta?

Fanns det något som talade för att Maja befann sig utomhus?

Det har som kallast varit ca -3 på natten under helgen.
Citera
2024-03-19, 10:34
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade

Tack för informationen ,lättare att se det framför sig då ....

Vi kommer ju aldrig få veta om ifall hon jagades ner dit ,eller hur det gick till ....
Det som är det sorgligaste är ju just DET att hennes funktionsnedsättning gjorde att GM hade övertaget helt och hållet .
Men det hade nog gått illa även för en tjej utan funktionsnedsättning i ett sådant läge .
Men att inte kunna få gå från skolan utan att bli utsatt - är för j-gt.
Citera
2024-03-19, 10:36
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Att det gått så fort indikerar att det kunde ha gått lika fort om man hade satt igång på samma sätt direkt.

Jo men utgången hade varit densamma.
Citera
2024-03-19, 10:37
Medlem
Det står att polisen inte ännu kunnat genomföra en formell identifiering. Kan hon ha blivit påkörd av tåget? Eller har de lekt någon farlig lek? Tydligen talar vi om två särskoleelever, allting kan ha hänt. Det behöver inte ha varit sex-relaterat, det vet vi inte än.
Citera
2024-03-19, 10:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det har som kallast varit ca -3 på natten under helgen.

Kläder, vind, luftfuktighet, tid och aktivitet är viktiga faktorer, temperatur säger inte så mycket i sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in