2024-03-19, 09:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinusCosinus
Som mamma till en dotter med intellektuell funktionsnedsättning blir jag förtvivlad när jag hör polisens hanterande av försvinnandet. Polisen borde förstå att ett sådant försvinnande inte kan hanteras utifrån den försvunnas fysiska ålder, utan den intellektuella åldern. Hade ett barn med den fysiska åldern 10 år försvunnit är jag säker på att polisen påbörjat en sökinsats direkt. Låt oss hoppas att de tar lärdom av sina misstag.

MSO innebär att Polisen kalkylerar med bland annat den försvunnes fysik, intellektuell ålder, historik och känd sinnesstämning.

Lägg därtill årstid, terräng, väder med mera.

Det är du som inte förstår hur Polisen arbetar med ett försvinnande, lägg inte skulden på dina bristande kunskaper på Polisen.
Citera
2024-03-19, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Hinner inte utveckla detta mer nu så jag håller mig kort:

Polisen i Marks kommun kommer behöva stp till svars för detta.

Hur hela i hela helvete kan de inte agera snabbare på en kognitivt nedatt person som försvinner?! Marks kommun är ute på landsbygden. Polisen har prick 0 grova brott att hantera. När någonting sånthär sker så måste de ju för guds skull agera snabbare.

Är det så att Marks kommun saknar polis? Att Borås förväntas ta det området också? Det skulle förklara hur slappt man hanterat detta.

När en kognitivt nedastt person är försvunnen så är det att likställa med att ett barn är försvunnet.

Någon på polishuset där är för gammal och blasé.

Med tanke på om mobilen (tydligen felaktigt nu) gav utslag i Norrköping och sen läste jag något om att hon setts kring Varberg (?! .tror det var en print här i tråden med en efterlysning) så är det ju inte konstigt om polisen velat samla mer information innan man kan bestämma en specifik plats att leta på för Norrköping, Skene, Kinna och Varberg är ju inte bara en plätt att söka igenom. För man hade ju kunnat leta igenom varenda centimeter av närområdet men om hon nu skulle varit i Norrköping eller någon annanstans som nämnts under tiden så hade ju det enbart varit slöseri av resurser och då hade de fått skit för det istället, speciellt med tanke på att det krävs mängder av resurser för såna sök.
Då hade ju isf missing people eller liknande kunnat kört ett sök tidigt.
Citera
Medlem
Vargiveums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Att Polisen inte vill säga ålder på den gripne stärker den tanken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/flicka-forsvunnen-utreds-som-manniskorov

Ingen gissning från min sida utan info från trakten.... Men inte säkert än
Citera
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan man tyda vad det är för appar som syns, och är det någon slags karta i nedre högra hörnet på skärmen?

Sannolikt mamman som syns på bilden i mobilen.

Jag lägger upp en fixad bild här:

https://imgur.com/a/BLM7Byu
Citera
2024-03-19, 09:19
Medlem
Citat:
MSO innebär att Polisen kalkylerar med bland annat den försvunnes fysik, intellektuell ålder, historik och känd sinnesstämning.

Det är du som inte förstår hur Polisen arbetar med ett försvinnande, lägg inte skulden på dina bristande kunskaper på Polisen.

O du vet att polisen påbörjade sökande samma dag vilket naturligtvis bör ske med funktionsvarierade barn ? Om inte bör man inte förvara nåt överhuvudtaget jag tror dom behandlade det som en vanligt försvinnande av en tonåring vilket man inte kan se flickan som oavsett vilken ålder passet säger
Citera
2024-03-19, 09:19
Medlem
Citat:

Mina ”bristande kunskaper” består i att vara förälder till ett sådant barn, vet alltså bättre än någon annan hur ett sådant barn fungerar. Hur många barn har du med intellektuell funktionsnedsättning?

Finns ingen anledning för dig att så aggressivt försvara polisens arbete när de uppenbarligen inte gjort ett jättebra jobb.
Citera
2024-03-19, 09:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
O du vet att polisen påbörjade sökande samma dag vilket naturligtvis bör ske med funktionsvarierade barn ? Om inte bör man inte förvara nåt överhuvudtaget jag tror dom behandlade det som en vanligt försvinnande av en tonåring vilket man inte kan se flickan som oavsett vilken ålder passet säger

Man börjar med informationsinhämtning, sätter inte in riktade sökinsatser innan man har något konkret att gå på.

Det hindrar inte att alla yttre enheter känner till försvinnandet och håller utkik.
Citera
2024-03-19, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
Det är hon som hittats död. Vad i helvete?! Hur FAN kan det ha tagit polisen så lång tid att hitta henne och ta detta på allvar?

Jag vet var hon hittades men väntar med att gå ut med det här ifall polisen inte vill att information ska komma ut.
Men ganska nära skolan och på ett ställe där man borde hittat henne redan första dagen, där jag hade börjat med att söka - men man tror ju polisen har nån jävla kompetens liksom och vill inte lägga sig i innan missing people är inblandade.
GP har en bild som visar att området söder om järnvägsspåret är avspärrat av polisen. Där är ett skogsparti nere vid ån.
Citera
2024-03-19, 09:28
Medlem
Mgm är jämnårig alltså 17 år
Citera
2024-03-19, 09:29
Medlem
kevross avatar
Citat:
Mina ”bristande kunskaper” består i att vara förälder till ett sådant barn, vet alltså bättre än någon annan hur ett sådant barn fungerar. Hur många barn har du med intellektuell funktionsnedsättning?

Finns ingen anledning för dig att så aggressivt försvara polisens arbete när de uppenbarligen inte gjort ett jättebra jobb.

Hur vet du om dom gjort ett bra eller dårligt arbete ? annat än du har en dotter som har intellektuell funktionsnedsättning ? sitter du med all fakta ?
Citera
2024-03-19, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
GP har en bild som visar att området söder om järnvägsspåret är avspärrat av polisen. Där är ett skogsparti nere vid ån.

Går tågen ovanför avspärrningen då eller?
Citera
2024-03-19, 09:30
Moderator
OYs avatar
Citat:

Kunskaper om dina utvecklingsstörda barn är inte relevanta, vi diskuterar hur Polisen hanterat det aktuella försvinnandet.

Polisen inhämtar relevant information om Maja, information som läggs in i de beräkningar man gör som utmynnar i slutsatser som ger uppslag, något att arbeta med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in