2024-03-19, 08:39
Medlem
Teacuptoys avatar
Hon är bekräftat död
Citera
2024-03-19, 08:42
Medlem
Finurlig34s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backad
Misstänkt det med, med tanke på att tågen går igen så kan det inte vara vid rälsen för då hade dom väl velat undersöka platsen mer?

Jodå, nära rälsen, exakt hur nära vet jag inte. Skamligt och sjukt att hon fått ligga där så länge - jävla idioter till poliser som inte sökt på det mest uppenbara stället - på andra sidan skolan i närmsta terräng. Vi pratar om en flicka på en SÄRSKOLA inte en vanlig strulig 17-åring som med jämna mellanrum drar iväg. Här borde sökts samma kväll eller senast dagen efter med hund. Då borde hon hittats.
Citera
2024-03-19, 08:45
Medlem
trillians avatar
Hinner inte utveckla detta mer nu så jag håller mig kort:

Polisen i Marks kommun kommer behöva stp till svars för detta.

Hur hela i hela helvete kan de inte agera snabbare på en kognitivt nedatt person som försvinner?! Marks kommun är ute på landsbygden. Polisen har prick 0 grova brott att hantera. När någonting sånthär sker så måste de ju för guds skull agera snabbare.

Är det så att Marks kommun saknar polis? Att Borås förväntas ta det området också? Det skulle förklara hur slappt man hanterat detta.

När en kognitivt nedastt person är försvunnen så är det att likställa med att ett barn är försvunnet.

Någon på polishuset där är för gammal och blasé.
Citera
2024-03-19, 08:46
Medlem
Fibonaccitals avatar
Majas mobil

- Mobilsignalen i Norrköping var pga av en felaktig pejling (Borås tidning).
- Maja har inte "hitta din iphone" funktionen. (Skriver Majas syster på Facebook)
- Maja har "någon spärr på telefonen, så endast familjen kan nå henne.. men telefonen är avstängd sedan fredag...". (Skriver Majas syster på Facebook)
– Hon har haft med sig sin mobiltelefon, men den har hon inte svarat i (Polisen)
- Polisens mobilpejling har "inte givit någon träff".
- "Polisen har sökt efter hennes mobiltelefon men har inte fått en träff."

Jag blir skum på hennes mobil. Hur i h-e kan polisen missa så himla fel.
Kan det vara så att mobil tog en tripp till Norrköping av någon anledning. Bill, buss, tåg eller en hjälpande hand.

Jag tror förstås inte på det scenariot. Men det har ju hänt konstiga saker förr...
Citera
2024-03-19, 08:47
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian

Hur hela i hela helvete kan de inte agera snabbare på en kognitivt nedatt person som försvinner?! Marks kommun är ute på landsbygden. Polisen har prick 0 grova brott att hantera. När någonting sånthär sker så måste de ju för guds skull agera snabbare.

Är det så att Marks kommun saknar polis? Att Borås förväntas ta det området också? Det skulle förklara hur slappt man hanterat detta.

När en kognitivt nedastt person är försvunnen så är det att likställa med att ett barn är försvunnet.

Det enkla och tråkiga svaret är självfallet resursbrist (som alltid när det sker tragedier på vischan). Men givetvis är det både sorgligt och frustrerande.
Citera
2024-03-19, 08:48
Medlem
Finurlig34s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian

EXAKT! Så dåligt hanterat.
Brist på poliser, tror här var 2 ett tag bara, hur många det är nu vet jag inte. Så ja Borås måste rycka in.
Citera
2024-03-19, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Hur vet du det?
På aftonbladet ser man 4+ polisbilar parkerade vid flaggstängerna på MM´s parkering (vänster nederkant av länken).
Och söket är på tågbron över Viskan (mitt/höger av bilden).
Exakt där går gränsen mellan Kinna och Skene.
Troligast att det är på Skenesidan men det är inget som är officiellt..?

Länk: https://earth.google.com/web/@57.49725234,12.67310435,42.26601119a,218.71321449 d,35y,0h,0t,0r

Nej det är det nog inte. Men vissa verkar tro att MM och gymnasiet t.ex ligger i Kinna.
Citera
2024-03-19, 08:51
Medlem
kevross avatar
[indent]Om MGM döms, vad är det troligaste straffet?

Om MGM är under 18 år:
För riktigt allvarliga brott, till exempel mord, finns straffet sluten ungdomsvård istället för fängelse.
Det går att döma ungdomar 15 - 17 år till fängelse, men det är ovanligt.

Sluten ungdomsvård är tidsbestämt straff som ungdomar avtjänar på SiS-hem. Man avtjänar hela straffet, dvs man släpps inte efter 2/3 av tiden.

Maxstraffet för sluten ungdomsvård är 4 år.
Maxstraffet för mord är fängelse på livstid.

Om MGM är över 18 år:
Straffet för mord är fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid.
Straffet för dråp är fängelse i lägst sex och och högst tio år.

Istället för fängelse som påföljd kan det bli aktuellt med rättspsykiatrisk vård. Denna är ej tidsreglerad.

Kan han inte dömas for både våldtäkt och mord om så är fallet ?
Citera
2024-03-19, 08:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Majas mobil

- Mobilsignalen i Norrköping var pga av en felaktig pejling (Borås tidning).
- Maja har inte "hitta din iphone" funktionen. (Skriver Majas syster på Facebook)
- Maja har "någon spärr på telefonen, så endast familjen kan nå henne.. men telefonen är avstängd sedan fredag...". (Skriver Majas syster på Facebook)
– Hon har haft med sig sin mobiltelefon, men den har hon inte svarat i (Polisen)
- Polisens mobilpejling har "inte givit någon träff".
- "Polisen har sökt efter hennes mobiltelefon men har inte fått en träff."

Jag blir skum på hennes mobil. Hur i h-e kan polisen missa så himla fel.
Kan det vara så att mobil tog en tripp till Norrköping av någon anledning. Bill, buss, tåg eller en hjälpande hand.

Jag tror förstås inte på det scenariot. Men det har ju hänt konstiga saker förr...

Många funktionshindrade har bara barnmobilklocka dvs ingen riktig mobil. Det kan vara så att klockan hamnade i en vattenpöl och därför slutade fungera och det gick inte heller att spåra den. Det kan vara spårningstjänsten som visade senaste sökningen vilket kan ha varit norrköping för länge sen. Klockan var förmodligen inloggad på samma mobilbas och sektor som i skolan och det gick därför inte att se om hon rört sig.
Citera
2024-03-19, 08:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Vem har pratat om att skicka ut 200 personer i skogen?!?! Jag pratar om att polisen inte ens åker till adresser där ungdomen eventuellt kan befinna sig! Så många lägenheter/knarkarkvartar jag stormat in i genom åren o letat efter ungar som försvunnit, vilket jag absolut inte har rätt enligt lag att göra men polisen skiter i det. Det är inte prioriterar att hitta ungdomarna o därför blir det en anteckning o kanske efter några dagar så börjar man ett mer aktivt informationsinsamlande för att eventuellt kunna spåra ungdomen.

I just det här fallet, om nu informationen polisen fick från början inte gav så mycket så är det polisens jävla uppgift att jobba aktivt för att Få Fram information! Inte avvakta o hoppas att ungen kommer fram av sig självt. Så att man förhoppningsvis slipper skicka ut 200 pers i skogen o leta efter lik! O igen framför allt när det finns funktionsnedsättning o familjen är oerhört tydliga med att hon inte skulle försvinna självmant!

Har en ungdom försvunnit förut så letar man direkt på dom platser man vet att dom varit på då. Man pratar med alla kompisar, kollar övervakningskameror om det finns runtomkring platsen hon försvann från tex skolan. Man kollar filmer från buss/tågcentraler o andra viktiga knutpunkter. Det finns väldigt många steg innan man drar ihop 200 personer i en sökinsats!

Har Polisen inte åkt till adresser där den försvunne eventuellt kunde befinna sig, vad vet du om det?

Har Polisen inte jobbat med att få fram information i det aktuella fallet, vad vet du om det?

Man visste att hon varit på skolan, man hittade inte henne där.

Har Polisen inte pratat med Majas kompisar, vad vet du om det?

Har Polisen inte sökt efter kameror i samhället och kollat igenom inspelat material, vad vet du om det?

Det tycks förresten finns en kamera vid entrén till ICA Kvantum.

Att gå igenom inspelat material från ett antal kameror tar tid.

Polisens sökmetod är MSO, det innebär att man inledningsvis samlar information, därefter drar slutsatser och slutligen söker på lämpligt vis på relevanta platser.
Citera
2024-03-19, 09:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevros
[indent]Om MGM döms, vad är det troligaste straffet?

Om MGM är under 18 år:
För riktigt allvarliga brott, till exempel mord, finns straffet sluten ungdomsvård istället för fängelse.
Det går att döma ungdomar 15 - 17 år till fängelse, men det är ovanligt.

Sluten ungdomsvård är tidsbestämt straff som ungdomar avtjänar på SiS-hem. Man avtjänar hela straffet, dvs man släpps inte efter 2/3 av tiden.

Maxstraffet för sluten ungdomsvård är 4 år.
Maxstraffet för mord är fängelse på livstid.

Om MGM är över 18 år:
Straffet för mord är fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid.
Straffet för dråp är fängelse i lägst sex och och högst tio år.

Istället för fängelse som påföljd kan det bli aktuellt med rättspsykiatrisk vård. Denna är ej tidsreglerad.

Kan han inte dömas for både våldtäkt och mord om så är fallet ?

Om mördarmuppen gick på samma gymnasium så är det troligt att han kan vara 18 eftersom funktionshindrade kan gå i särgymnasium när de är äldre och när de fyller 21 så blir det anpassad komvux vilket ofta finns på samma ställe. Man skall komma ihåg att särgymnasium och anpassad komvux är yrkesinriktade och inte teoretiska gymnasium vilket innebär att de oftast finns på vanliga yrkesgymnasium.
Citera
2024-03-19, 09:00
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Många funktionshindrade har bara barnmobilklocka dvs ingen riktig mobil. Det kan vara så att klockan hamnade i en vattenpöl och därför slutade fungera och det gick inte heller att spåra den. Det kan vara spårningstjänsten som visade senaste sökningen vilket kan ha varit norrköping för länge sen. Klockan var förmodligen inloggad på samma mobilbas och sektor som i skolan och det gick därför inte att se om hon rört sig.

Det finns en bild på hennes mobil här:

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2024/mars/18/18-mars-12.58-forsvunnen-person-mark/

Jag tror att det är hennes mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in